Comeback van de conventionele geluidssystemen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

    Comeback van de conventionele geluidssystemen

    AC/DC kiest voor hun nieuwe tour blijkbaar nog steeds voor een mooi conventioneel systeem.

    Ook op Parkpop in Den Haag was gisteren geen enkele line-array te bekennen. Iets wat je voor een festival met 275.000 bezoekers wellicht wel zou verwachten.

    En ik kan niet anders zeggen dan dat het gewoon zeer oké klonk, een lekker vol en stevig geluid. Iets wat je bij line-arrays toch vaak mist.

    Vanaf ongeveer het jaar 2000 zijn de conventionele systemen massaal afgeschreven en zagen we bij wijze van spreken in elk café al een line-array verschijnen.

    Line-arrays hebben zeker voordelen ten opzichte van conventionele systemen, maar komen we er dan nu misschien toch weer een klein beetje op terug dat die conventionele systemen helemaal zo slecht niet waren als wij misschien met z'n allen dachten?


    Al met al best wel een leuke verandering.

    Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

    "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Ik denk niet dat conventioneel nog op grote schaal toegepast gaat worden, daar heeft de line-array gewoon teveel voordelen voor.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

      #3
      we bij wijze van spreken in elk café al een line-array verschijnen.
      En daar is het misgegaan.
      Gelukkig is gezond verstand een beetje aan het winnnen van de hype en zie je inderdaad op sommige plaatsen verschijnen wat er in de situatie past. Ik heb het ook nog meegemaakt dat er line arrays werden gebruikt op plaatsen waar ze onmogelijk goed konden werken maar het was gewoon hip (maar dom).
      Ik hoop dat de trend zich doorzet en dat elke geluidsfirma het ideale systeem zal toepassen voor de situatie van de klant. Dit zal inderdaad inhouden dat we terug meer conventioneel zullen zien op plekken waar je met een line array echt niets kunt doen. Althans dat hoop ik dus.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

      Comment

      • moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

        #4
        Parkpop een boel STS, is goedkoper wegstapelen dan W8L/C weg te hangen is....kortom: geen geld voor spielerei, dan krijg je stapel hout, en bijzaak is blijdschap bij vele luisteraars onder de bezoekers
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

        Comment

        • Zheny
          • Mar 2009
          • 42

          #5
          zo'n stapel speakers zoals je bij AC/DC zag is natuurlijk ook HEUL indrukwekkend
          kep wel 10 minuten naar de fotos lopen kijken
          http://www.licht-geluid.nl

          Comment

          • MusicSupport
            • Feb 2006
            • 1016

            #6
            Precies de reden waarom ik nog lekker vaak met C7/C4 en Q7 werk. Gewoon conventioneel en prima spul!

            Je hebt een goed punt Hugo. De line array hype is misschien in het superpro rental circuit rond 2000 begonnen. Maar voor de middelgrote bedrijfjes is de hype volgens mij pas rond 2003/2004 begonnen. En zet zich nu op de verkeerde plekken voort (al enkele jaren dus)

            Line arrays in cafe's die niet hoger zijn dan jijzelf met je arm omhoog, line arrays met gigantische verticale spreiding in lange feesttenten, line arrays voor feestjes tot 150 man. Sorry maar dan heb je het niet begrepen! Helaas kom ik nog steeds collegas tegen die het zo doen! En dan ook de geaccepteerde bekendere bedrijven! En waarom...
            Omdat men heeft geinvesteerd in een line array van proporties die terugverdiend moet worden en waarvoor eigenlijk maar een paar keer per jaar werk voor is!

            Gelukkig kom ik ook collega's tegen die lekker hout stapelen en op de juiste plekken hun line array tevoorschijn toveren.

            Wij zijn pas dit jaar met een echte mini line array begonnen met de D&B T-series, nadat we enkele jaren met Q1 hebben kunnen oefenen op plekken waar het kan. Buiten in brede opstellingen of in grote hallen. En ik hoop te kunnen bewaken dat we het alleen inzetten waar nodig!

            Verder gebruik ik zoals gezegd gewoon graag conventioneel! Prima voor bruiloftjes en kleine bedrijfsfeestjes
            d&b Audiotechnik

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by MusicSupport
              Precies de reden waarom ik nog lekker vaak met C7/C4 en Q7 werk. Gewoon conventioneel en prima spul!

              Je hebt een goed punt Hugo. De line array hype is misschien in het superpro rental circuit rond 2000 begonnen. Maar voor de middelgrote bedrijfjes is de hype volgens mij pas rond 2003/2004 begonnen. En zet zich nu op de verkeerde plekken voort (al enkele jaren dus)

              Line arrays in cafe's die niet hoger zijn dan jijzelf met je arm omhoog, line arrays met gigantische verticale spreiding in lange feesttenten, line arrays voor feestjes tot 150 man. Sorry maar dan heb je het niet begrepen! Helaas kom ik nog steeds collegas tegen die het zo doen! En dan ook de geaccepteerde bekendere bedrijven! En waarom...
              Omdat men heeft geinvesteerd in een line array van proporties die terugverdiend moet worden en waarvoor eigenlijk maar een paar keer per jaar werk voor is!

              Gelukkig kom ik ook collega's tegen die lekker hout stapelen en op de juiste plekken hun line array tevoorschijn toveren.

              Wij zijn pas dit jaar met een echte mini line array begonnen met de D&B T-series, nadat we enkele jaren met Q1 hebben kunnen oefenen op plekken waar het kan. Buiten in brede opstellingen of in grote hallen. En ik hoop te kunnen bewaken dat we het alleen inzetten waar nodig!

              Verder gebruik ik zoals gezegd gewoon graag conventioneel! Prima voor bruiloftjes en kleine bedrijfsfeestjes
              Waar zetten jullie dan die T-serie line-array in?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • berolios
                • Sep 2005
                • 1538

                #8
                Het is in mijn ogen heel simpel... toen de line-arrays een beetje van de grond kwamen (pak 'm beet 7 jaar na de introductie van V-Dosc )... werd het nogal gehyped en wilde bijna iedereen zo'n systeem hebben... zonder eigenlijk bewust te zijn van de voor-en nadelen (en de onderliggende natuurkundige principes, maar da's weer een ander verhaal). Zelfs zie je nu inderdaad mensen met lines in cafe's en buurthuizen aan komen zetten.

                De laatste tijd zie je dat de keuze voor conventioneel vs line veel bewuster (en daardoor beter) wordt gemaakt, althans bij de mensen die in staat zijn die keuze te maken. Veel kleinere bedrijven kunnen zich maar 1 systeem veroorloven, dus daar blijven ze ook aan gebonden, terwijl een ander wellicht beter zou zijn voor een bepaalde klus. Daarbij moet je de meeste line-arrays toch als conventioneel zien (vooral in het hoog)... gewoon een stapel boxen onder elkaar.

                Wat Parkpop etc betreft... vergeet niet dat er nog altijd een bult conventionele PA voor handen is... dat wordt echt niet weggebonjourd of zo... lekker gebruiken, klinkt nog altijd !! Het hoeft niet altijd een financiele afweging te zijn... soms is er een klus waar bijna alle Adamson van Europa hangt (voorbeeldje Werchter), dan moet er voor andere klussen dus wat anders gebruikt worden .

                Adios!
                Last edited by berolios; 30-06-09, 08:33.
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                Comment

                • SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

                  #9
                  Originally posted by berolios
                  toen de line-arrays een beetje van de grond kwamen
                  Bewust woordgrapje?
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    Originally posted by SoundOfSilence
                    Bewust woordgrapje?


                    Ik heb voor de tros (pleinenfestival) wel eens zien soundchecken met de line arrays op de grond en de linkerkant 90 graden naar buiten gedraaid! (had eigenlijk foto's moeten maken )
                    Nou gaat het bij de tros ook alleen nog maar om de kijkcijfers, en dus niet om de 10.000 fans die voor het laatst naar jantje smit luisteren om dat 'ie live zo'n baggergeluid heeft.


                    Alsof linearrays altijd de lucht in moeten! (nou, volgens de jongens van de tros niet dus...)

                    Daan
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • Funmaker
                      • Jun 2006
                      • 922

                      #11
                      als wij onze line array inzetten dan is hij vaker gestackt dan gevlogen...
                      Hold on a second, relax and listen...

                      Comment

                      • MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

                        #12
                        Originally posted by MusicXtra
                        Waar zetten jullie dan die T-serie line-array in?
                        Theaterklusjes in zalen waar het kan kan qua hoogte en breedte en publiek. Op bedrijfsfeestjes in zalen/hallen/loodsen die hoog genoeg zijn om te vliegen en breed genoeg om met de spreiding uit te komen. Ik bedoel gewoon te zeggen. De voorwaarden moeten goed zijn. Gegroundstacked kan ook maar is minder ideaal vanwege de hoogte.
                        Daarnaast kan ik ook nog 3 toppen in een bracket op een paaltje op de subs kwijt. Maar ook alleen in zaaltjes waar de horizontale spreiding er om vraagt en ik een behoorlijke worp moet hebben. Anders gaan er gewoon Q7's op de paaltjes.

                        Zoals jij je nieuwe zelfbouw line array hebt ingezet in het park (met die fijne antiregenparasols erboven) begrijp ik helemaal en vind ik geen slechte keus. Omdat je qua spreiding prima uit de voeten kan en er geen dak is. Conventioneel had daar ook prima gekund, maar dat terzijde.
                        d&b Audiotechnik

                        Comment

                        • MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

                          #13
                          Originally posted by MusicSupport
                          Theaterklusjes in zalen waar het kan kan qua hoogte en breedte en publiek. Op bedrijfsfeestjes in zalen/hallen/loodsen die hoog genoeg zijn om te vliegen en breed genoeg om met de spreiding uit te komen. Ik bedoel gewoon te zeggen. De voorwaarden moeten goed zijn. Gegroundstacked kan ook maar is minder ideaal vanwege de hoogte.
                          Daarnaast kan ik ook nog 3 toppen in een bracket op een paaltje op de subs kwijt. Maar ook alleen in zaaltjes waar de horizontale spreiding er om vraagt en ik een behoorlijke worp moet hebben. Anders gaan er gewoon Q7's op de paaltjes.

                          Zoals jij je nieuwe zelfbouw line array hebt ingezet in het park (met die fijne antiregenparasols erboven) begrijp ik helemaal en vind ik geen slechte keus. Omdat je qua spreiding prima uit de voeten kan en er geen dak is. Conventioneel had daar ook prima gekund, maar dat terzijde.
                          Zondag had er van mij een dak boven mogen zitten hoor.
                          Ik heb daar jaren met conventioneel gedraaid, front-loaded zelfs met soms een klein delay-stackje achter de FOH tafel. Één van de redenen om voor de line-array te bouwen is dus dat ik daar ieder jaar (alweer het 14e jaar) minstens 5 gigs heb en altijd het probleem had dat de spreiding tekort kwam doordat het veld nogal breed is. Dat probleem is nu, met een spreiding van 120 graden, opgelost.
                          Voor kleine zaaltjes wordt overigens gewoon het conventionele setje van stal gehaald.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                          Comment

                          • MusicSupport
                            • Feb 2006
                            • 1016

                            #14
                            Originally posted by MusicXtra
                            Zondag had er van mij een dak boven mogen zitten hoor.
                            Ik heb daar jaren met conventioneel gedraaid, front-loaded zelfs met soms een klein delay-stackje achter de FOH tafel. Één van de redenen om voor de line-array te bouwen is dus dat ik daar ieder jaar (alweer het 14e jaar) minstens 5 gigs heb en altijd het probleem had dat de spreiding tekort kwam doordat het veld nogal breed is. Dat probleem is nu, met een spreiding van 120 graden, opgelost.
                            Voor kleine zaaltjes wordt overigens gewoon het conventionele setje van stal gehaald.
                            Precies een passende oplossing voor elke zaal of gelegenheid!
                            d&b Audiotechnik

                            Comment

                            • gertgeluid
                              • Dec 2006
                              • 520

                              #15
                              Originally posted by djspeakertje
                              Ik heb voor de tros (pleinenfestival) wel eens zien soundchecken met de line arrays op de grond en de linkerkant 90 graden naar buiten gedraaid! (had eigenlijk foto's moeten maken )
                              Nou gaat het bij de tros ook alleen nog maar om de kijkcijfers, en dus niet om de 10.000 fans die voor het laatst naar jantje smit luisteren om dat 'ie live zo'n baggergeluid heeft.


                              Alsof linearrays altijd de lucht in moeten! (nou, volgens de jongens van de tros niet dus...)

                              Daan
                              Hoi Daan,

                              Aangenaam. Gert Wiersema. Freelance systeem- en FOH technicus, en in Oldenzaal verantwoordelijk voor beide disciplines.

                              Misschien kan je je nog herinneren wat voor weer het was op die dag. Ik heb besloten om de bananen zo lang mogelijk op de grond te houden in verband met de veiligheid. Nu kunnen die PA torens behoorlijk wat hebben, maar er zaten flinke rukwinden tussen en ik wil het niet op mijn kerfstok hebben dat er mensen een PA op hun hoofd krijgen.

                              Daarbij was het geen "soundcheck" maar een repetitie voor camera, TV-audio en de artiesten (oortjes). De systeemcheck had ik eerder die middag al kunnen doen (met de bananen op de goede hoogte). Vlak voor de repetitie ging het flink spoken en heb ik met de rigger besloten om de bananen te laten zakken. Tijd om ze vervolgens omhoog te takelen, was er niet, en ik ben niet degene die een repetitie wil stil leggen omdat ik zo graag mijn PA op hoogte wil hebben, met alle risico's van dien.

                              Als je geluid bij TV/Film "doet", gaat men er van uit dat jij je shit op orde hebt. Even wachten op geluid is een zeldzame term. Zolang de registratie geen problemen ondervind, gaat de productie gewoon door. Het is veels te kostbaar om een TV registratie stil te leggen omdat het zaalgeluid niet op orde is. Het is een discipline die de betere geluidsmensen van de minder goede onderscheid, maar het is ook meteen de dooddoener, want juist omdat wij ons werk doorgaans goed doen, is er weinig begrip voor als het een keertje mis gaat. You gotta live with it.

                              De jongens van de Tros vallen dus volledig buiten dit verhaal. Zij huren bedrijven en mensen in om het zaalgeluid voor hun rekening te nemen. Daarbij geldt altijd: de TV registratie is heilig, en elk compromis die er moet worden gemaakt met de zaalversterking is er één te veel. Zo wilde de regisseur eens het PA een paar meter verder weg hebben staan, omdat hij dan mooie shotjes van de kerk kon maken. Dat zou betekenen dat mijn opening veels te groot zou worden, en er ook nog eens één banaan voor een boom zou komen te staan. Uiteindelijk hebben we een compromis kunnen maken waardoor mijn zaalgeluid nog net acceptabel zou zijn, maar zeker niet zo goed als de manier waarop ik het graag had willen hangen. De term "acceptabel" is in dat geval genoeg voor de productie om ermee in te stemmen. Zaalgeluid is echt secundair.

                              Uiteindelijk sta je alsnog het eelt van je vingers te draaien, want hoe goed je je PA ook hebt ingeregeld, je bent afhankelijk van het aangeboden materiaal uit de wagen. Het een is nog slechter dan het ander. Leuk voor TV, maar niet voor een line array op een plein...

                              Enfin. Het was wel een leuk gezicht toch? Wat een nachtmerrie die dag... Jas aan, jas uit..

                              Comment

                              Working...