Mediaserver, hoe werkt dit nu precies?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

    Mediaserver, hoe werkt dit nu precies?

    ik heb een vraagje over mediaservers, hoe werkt dit nu precies?

    Heb ik het juist als ik zeg dat je bv aan de DMX uitgang van je tafel je mediaserver hangt (dus gewoon als fixture) en daarna eventueel verdergaat naar andere fixtures. Dan van een video uitgang van je media server naar bv een projector? En dan kan je doormiddel van je lichttafel je mediaserver instellen die op zijn beurt dan de beelden doorstuurd naar de projector.

    Maar hoe doe je dit dan: ik heb een matrix van 1280 op 1024 van mac 600's (misschien wel wat extreem maar het is maar een voorbeeld) en ik wil op die mac's (doormiddel van hun CMY kleurenmixing) een film bekijken, hoe laat ik dan de mediaserver mijn macs aansturen (aangezien macs uiteraard geen video ingang hebben) hang je dan de mediaserver aan de DMX in of hoe zit het?
    exit night into LIGHT
  • Freek Fokker
    • Aug 2003
    • 495

    #2
    1,3 miljoen kopjes is wel wat veel, maar ga verder...
    SR20DET

    Comment

    • Fons
      • Sep 2003
      • 67

      #3
      Hallo Stekelvarken.

      Je stuurt je mediaserver aan via DMX, inderdaad als een fixture.
      De VGA output van je mediaserver sluit je dan aan op een projector.

      Als je DMX led armaturen wilt aansturen en er video (lage resolutie) over wilt afspelen kun je een pakket als Pixelmad gebruiken. http://www.pixelmad.com/

      Als je een matrix van macjes aan wilt sturen kun je een pakket als pixelmad ook gebruiken maar heb je een systeem nodig dat de DMX van je tafel (pan, tilt, dimmer etc) mergt met het DMX signaal van Pixelmad

      Er is al eens zoiets gedaan in Nederland:

      en


      Catalyst Pro is een media server die 10 universes Pixelmad standaard heeft ingebouwd.
      Electronic Theatre Controls, Inc. Lighting solutions, control equipment for Theater, Film & TV studios, Architectural spaces and entertainment industries.



      groet
      Fons

      Comment

      • stekelvarke
        • Dec 2004
        • 1062

        #4
        Dus als ik het goed begrijp stuurt Catalyst Pro ook DMX uit (zoals een DMX tafel)?
        exit night into LIGHT

        Comment

        • lucken
          • Sep 2002
          • 342

          #5
          [FONT=Arial][FONT=Arial]Hoe werkt het:[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]mediaserver is aanstuurbaar via DMX of via Arnet (DMX over ethernet)[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]u kan alles manipuleren via dmx zoals bij een moving head[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]voor uw lichttafel is de mediaserve een gewoon DMX toestel, echter met meer parameters dan een moving head[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]de mediaserver heeft één of meerdere uitgangen die appart aanstuurbaar zijn[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]de uitgangen zijn meestal VGA of DVI [/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]via deze uitgangen kan u projectoren, plasma’s, TV’s, led schermen, …. aansturen.[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]afhankelijk van het type server kan u in plaats van video uit te sturen, dit video signaal opnieuw omzetten in Artnet (DMX over ethernet)[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]via aan omvormer van Artnet naar DMX kan u dan weeral om het even welk RGB of CMY toestel gaan aansturen[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]Op de server is voor dit een netwerkkaart voorzien[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]-[FONT=Times New Roman][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]uw movingheads hangen dus, via de omvormer, aan de mediaserver[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial] [/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]groeten,[/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial][/FONT][/FONT]
          [FONT=Arial][FONT=Arial]Luc[/FONT][/FONT]

          Comment

          • Fons
            • Sep 2003
            • 67

            #6
            Originally posted by stekelvarke
            Dus als ik het goed begrijp stuurt Catalyst Pro ook DMX uit (zoals een DMX tafel)?
            Dat klopt, maar alleen CMY / RGB informatie.
            Overige functies zou ook kunnen maar daar is Pixelmad niet voor gemaakt.

            Fons

            Comment

            • johannesV
              • Dec 2005
              • 38

              #7
              Originally posted by lucken
              [FONT=Arial][FONT=Arial]Hoe werkt het:[/FONT][/FONT]
              [FONT=Arial][FONT=Arial]-[/FONT][/FONT][FONT=Arial][FONT=Arial]voor uw lichttafel is de mediaserve een gewoon DMX toestel, echter met meer parameters dan een moving head[/FONT][/FONT]
              [FONT=Arial][FONT=Arial]groeten,[/FONT][/FONT]

              [FONT=Arial][FONT=Arial]Luc[/FONT][/FONT]
              Aan hoeveel parameters moet je dan denken? Verschilt dat per plaatje? of gaat het er om wat voor soort media server het is en hoe die geprogrameerd is?
              Of gaat het om het aantal layers?

              Comment

              • Fons
                • Sep 2003
                • 67

                #8
                Originally posted by johannesV
                Aan hoeveel parameters moet je dan denken? Verschilt dat per plaatje? of gaat het er om wat voor soort media server het is en hoe die geprogrameerd is?
                Of gaat het om het aantal layers?
                De hoeveelheid parameters verschilt per mediaserver en bij de meeste mediaservers ook van hoeveel layers je in je patch aanmaakt.
                Er zijn mediaservers die tot 400 kanalen DMX nodig hebben (wil je alle layers gebruiken.)

                Fons

                Comment

                • masterblaster

                  #9
                  Originally posted by Fons
                  De hoeveelheid parameters verschilt per mediaserver en bij de meeste mediaservers ook van hoeveel layers je in je patch aanmaakt.
                  Er zijn mediaservers die tot 400 kanalen DMX nodig hebben (wil je alle layers gebruiken.)

                  Fons
                  ehm misschien domme opmerking maar word er niet vaker gebruik gemaakt van de midi aansturing als dmx??

                  Het is me namelijk nog nooit opgevalllen dat er een extra lichttafel ergens stond om de mediaserver aan te sturen.

                  Wat ik wel vaker heb gezien was een midi- keyboard om het hele apparaat aan te sturen.

                  Of ben ik nou in de war met iets wat ook met beeld te maken heeft???

                  Comment

                  • MJ
                    • Mar 2004
                    • 140

                    #10
                    je hebt (vaak) ook geen aparte lichttafel nodig om digitaal licht aantesturen.
                    de grap is juist dat licht en video door één tafel worden aan gestuurd

                    midi wordt idd veel gebruikt om video dingen mee aantesturen
                    een simpel midi keyboard is goedkoper dan een lichttafel
                    en meeste computers kunnen standaard al met midi omgaan itt dmx

                    Comment

                    • masterblaster

                      #11
                      Originally posted by MJ
                      je hebt (vaak) ook geen aparte lichttafel nodig om digitaal licht aantesturen.
                      de grap is juist dat licht en video door één tafel worden aan gestuurd

                      midi wordt idd veel gebruikt om video dingen mee aantesturen
                      een simpel midi keyboard is goedkoper dan een lichttafel
                      en meeste computers kunnen standaard al met midi omgaan itt dmx
                      en hoe kom je hierbij??? bij mij weten heerst er nog steeds in evenementen land een schaarste aan dmx channels al dan niet over ethernet en dan plak je ineens nog 400 channels erbij waarvan jij als lichttechneut eigenlijk niet weet waar voor ze zijn.

                      Zelfs als de media server gebruikt word voor een set DL-1 of DL-2's lijkt het me nog niet gunstig om dit via een lichttafel uit te sturen.

                      Maar goed ik heb er dan ook zelf nog nooit mee gewerkt, dus mag eigenlijk geen commentaar geven.

                      Comment

                      • axs
                        Moderator
                        • Jun 2002
                        • 2687

                        #12
                        Even ter verduidelijking...

                        Mediaservers worden gestuurd door een lichttafel via DMX-protocol (of andere protocollen die gebruikt worden in het lichtwereldje)
                        Dit omdat video en licht meer en meer als 1 geheel worden geintegreerd in een show.

                        Het is niet zo dat de de lichtechneut TIJDENS de show de volledige channels van een mediaserver gaat gebruiken via zijn controldesk.
                        Voor de show wordt de mediaserver geconfigureerd, media opgeslagen, bewerkt, ... en via de hoofd lichttafel (of showcontroldesk) wordt dan de 'mediaserver'desk getriggerd, die op zijn beurt de nodige cues laat lopen voor de mediaserver.

                        Channels voor een mediaserver zijn bv[LIST][*]media selectie[*]kleureneffecten[*]visuele effecten[*]layer selectie[*]zoom/focus[*]image rotatie[*]...[/LIST]
                        Last edited by axs; 03-07-06, 10:47.
                        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                        Comment

                        • MJ
                          • Mar 2004
                          • 140

                          #13
                          de grap is dat als je bv eerst een totaal beeld hebt met allemaal movers en veel video en vervolgens komt er een intiem moment bv alles naar 181 plus dat ene spciaaltje dat dan het beeld ook precies op tijd mee loopt.

                          en niet dat er een aparte video man moet worden gecued die het natuurlijk net een halve seconde te laat doet...

                          of programmeer het beeld zo mee dat de kleuren van de video telkens net de tegenovergestelde kleur zijn van de lampen in een chase.

                          want eigenlijk is een videobeamer een omhooggevallen profielspot...


                          zelf programmeer ik veel software voor digitaallicht voor kleine evenementen en af en toe iets groots.

                          zo heb ik ooit een stukje software gemaakt wat realtime 3d objecten op het scherm liet bewegen. In de set hingen een 12 tal moving heads. mijn programma volgde pan/tilt bewegingen van die spotjes en liet de 3d objecten dus met de zelfde snelheid en beweging bewegen.

                          soort van wysiwyg on stage...

                          het meeste digitaal licht dat ik maak gebruikt 5 tot 50 parameters dmx.
                          Last edited by MJ; 03-07-06, 10:39.

                          Comment

                          • axs
                            Moderator
                            • Jun 2002
                            • 2687

                            #14
                            Originally posted by MJ
                            de grap is dat als je bv eerst een totaal beeld hebt met allemaal movers en veel video en vervolgens komt er een intiem moment bv alles naar 181 plus dat ene spciaaltje dat dan het beeld ook precies op tijd mee loopt.

                            en niet dat er een aparte video man moet worden gecued die het natuurlijk net een halve seconde te laat doet...

                            of programmeer het beeld zo mee dat de kleuren van de video telkens net de tegenovergestelde kleur zijn van de lampen in een chase.

                            want eigenlijk is een videobeamer een omhooggevallen profielspot...


                            zelf programmeer ik veel software voor digitaallicht voor kleine evenementen en af en toe iets groots.

                            zo heb ik ooit een stukje software gemaakt wat realtime 3d objecten op het scherm liet bewegen. In de set hingen een 12 tal moving heads. mijn programma volgde pan/tilt bewegingen van die spotjes en liet de 3d objecten dus met de zelfde snelheid en beweging bewegen.

                            soort van wysiwyg on stage...

                            het meeste digitaal licht dat ik maak gebruikt 5 tot 50 parameters dmx.
                            En dat heeft dan weer niks te maken met een mediaserver...

                            Een mediaserver is eigenlijk niks meer of minder dan een opslagmedium voor mediabestanden, in dit geval eigenlijk video en andere digital content.
                            Extra heb je dan de mogelijkheid om deze content te bewerken op de mediaserver zelf. (visuele effecten, kleureneffecten,...)

                            Via deze mediaserver route je dan je content naar bepaalde videokanalen/layers/... waar je dan eventueel nog eens verdere bewerkingen kan doen.

                            Routing naar meerdere fixtures (zoals movinglights) gebeurd dan weer door een ander stukje software zoals bv pixelmad.

                            Verder heb je dan ook nog de moving beamers, zoals de DL1.
                            Dit is eigenlijk gewoon een beamer, geinstalleerd op een yoke en DMX-bestuurbaar.
                            DL2 heeft dan weer een ingebouwde mediaserver aan boord waar je je content naar kan uploaden.
                            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                            Comment

                            • MJ
                              • Mar 2004
                              • 140

                              #15
                              En dat heeft dan weer niks te maken met een mediaserver...
                              is een media server niet een apparaat dat media(video/geluid/plaatjes) beschikbaar stelt of doorgeeft aan andere computers die er dan iets mee kunnen. (check server op wiki)

                              in het licht wereldje wordt dat volgens mij overhet algemeen niet gedaan
                              een catalyst stuurt het beeld gewoon door naar een of meerdere beeldschermen al dan niet in de vorm van een moving beamer

                              hoewel.. als de catalyst op een systeem draait en de pixelmad op een andere dan is de catatalyst plots een media server geworden.

                              maar axs wat heeft weer niets te maken met 'mediaservers'?
                              catalyst doet ook realtime3d en kan ook kleuren van video aanpassen..

                              Comment

                              Working...