Opknappen Tweedehands MA Lightcommander

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wouter Verlinden
    • Dec 2000
    • 263

    Opknappen Tweedehands MA Lightcommander

    Hellow,


    ik kan voor een redelijke prijs een tweedehands MA Lightcommander aankopen.

    Maar hij is niet 100% in orde:
    - Enkele faders gaan wat minder vlotjes
    - Een groot aantal fadercaps is verdwenen
    - Een deel van de faders is beschadigd zodat geen nieuwe fadercap geplaatst kan worden (plastic bovenstuk beschadigd)
    - Wat lichte roest aan de behuizing
    - Software-versie onbekend


    Nu mijn vragen:
    - Zijn de faders van een MA Lightcommander apart vervangbaar?
    - Is het normaal dat sommige faders beschidigd zijn waardoor er geen cap meer op kan (of zijn ze slecht behandeld)?
    - Kan elke MA Lightcommander II ge-upgrade worden naar de recentste software-versie? Of zijn er verschillende hardware-versies?
    - Moet ik nog op specifieke zaken gaan letten voordat ik de console aankoop?


    Greetz,

    Wouter
    Wouter Verlinden
    Creative Sound & Light Development
  • kokkie
    • Nov 2003
    • 1166

    #2
    Alle faders zijn apart te vervangen, wordt wel een aardig klusje, faders zijn na een tijdje gewoon op. Tafel gaat wel makkelijk open en je kan het deel voor deel doen.
    Check in het preview scherm welke faders raar reageren als je ze inschuift of als je er op tikt. Dan weet je welke faders er rot zijn.
    Niet meer passen van fadercaps heb ik nog nooit meegemaakt, lijkt me dat de desk vrij ruw behandelt is.
    Een software update zal ik me niet teveel zorgen over maken bij dit soort tafels voor conventioneel licht. Heb er voor de MA 24/6 of 12/2 ook nog nooit van gehoord.

    In het ieder geval zijn de onderdelen goed te krijgen, maar misschien ook eerst even informeren wat de onderdelen gaan kosten en of het je dat waard is of dat je liever wacht op een wat beter exemplaar, want als ik jou verhaal zo lees heeft deze al het een en ander meegemaakt.

    Suc6
    Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

    Comment

    • 4uss
      • Aug 2005
      • 578

      #3
      Software bij de Lightcommander zit zover ik weet op een gebrande EEPROM, de laaste is geloof ik v2.59 (uit mn hoofd), en de momenteel te downloaden handleidingen zijn ook van die versie. Je moet hiervoor even op zoek naar iemand die een EEPROM kan branden, dan kun je genieten van de nieuwste software.
      Ik heb een Lightcommander 24/6 uit '91, en deze heeft iig nog gewoon de laatste software aan boord, dus volgens mij kun je ze allemaal wel upgraden.
      Ik zou wel uitkijken met roest aan de buitenkant. Dit kan betekenen dat het apparaat aan vocht blootgesteld is geweest, en dat heeft hoe dan ook zijn impact op de componenten die in het appraat zitten. In dat geval zou ik hem niet aanschaffen, tenzij hij echt maar 100 euro kost ofzo, dan is het de gok wel waard.

      Comment

      • NiTRO
        • Sep 2002
        • 677

        #4
        faders zijn trouwens dezelfde als de showmasters of scanmasters, weer ff de lengte niet, maar heb een tijd geleden alle faders van zo'n tafel vervangen met de showtec varianten. Faders zijn precies hetzelfde, tafel werk weer naar behoren........zorg wel voor een goed de-soldeer station want het is een hels karwei, en kijk uit dat je de printbanen niet kapot trekt......heb ervaring

        suc6 verder!!

        Comment

        • jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

          #5
          Als je de tafel over kan nemen voor een kratje bier is het leuk om te proberen te repareren, indien anders: gekkenwerk.

          Comment

          • meine
            • Mar 2005
            • 35

            #6
            Wat betreft de nieuwe software: neem hiervoor even contact op met Rolight. Als je de oude eprom opstuurt sturen zij kostenloos een eprom met de nieuwste service retour.

            Ik had zelf versie [FONT=Arial][FONT=Verdana]V2.54 T[/FONT] in de tafel zitten, op mijn vraag of een update zinvol was kreeg ik de volgende reactie:[/FONT]

            [FONT=MS Sans Serif]Ik heb even gebeld MA zelf.[/FONT]
            [FONT=MS Sans Serif]Het heeft inderdaad wel zin om de nieuwe versie 2.59 erop te zetten.[/FONT]
            [FONT=MS Sans Serif]Wij hebben hier op voorraad wat van die eprom-setje. Deze kun je zo overladen naar jou tafel.[/FONT]
            [FONT=MS Sans Serif]Ze noemen het een bug-fix versie.[/FONT]

            Comment

            • NiTRO
              • Sep 2002
              • 677

              #7
              Originally posted by jurjen_barel
              Als je de tafel over kan nemen voor een kratje bier is het leuk om te proberen te repareren, indien anders: gekkenwerk.
              Voor de klussers onder ons is het best te doen.....je moet natuurlijk wel wat tijd ervoor vrij maken

              Comment

              • jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

                #8
                Ik zeg ook niet dat het volstrekt onmogelijk is, het is alleen veel werk en uiteindelijk best duur als je zoveel onderdelen moet vervangen. Fadertjes zullen niet voor 1 euro/stuk over de toonbank gaan.

                Comment

                Working...