Welke microfoon(s) voor een accordeon?(groep)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MSSS
    • Jul 2003
    • 365

    Welke microfoon(s) voor een accordeon?(groep)

    Hallo, Hoe zou ik het beste een accordeon groep van 10 stuks kunnen uitversterken en welke microfoons zouden jullie hiervoor gebruiken.
    Het is in de buitenlucht.

    b.v.d
    oleole ik heb EV :)
  • giserke
    • Nov 2003
    • 456

    #2
    SM57

    Comment

    • ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

      #3
      vertel er ook even bij waarom en hoe dan....dit is een regelrechte reactie voor de lulligste reactie van de week Giserke...

      Comment

      • flurk
        • May 2003
        • 409

        #4
        Als je SM 57's gebruikt is het maar te hopen dat de muziekanten stil staan,wat meestal niet het geval is.Daarbioj moet je de 2 kanten van de accordeon kunnen meenemen.Ik raad 2 x C 419 van AKG per accordeon aan.Dan heb je ieder instrument van dicht bij.

        Comment

        • MSSS
          • Jul 2003
          • 365

          #5
          Nou valt het in dit geval wel mee met bewegen aangezien ze allemaal zitten. Dus SM 57's zou kunnen zolang zij maar stil zitten en doen ze dat niet dan toch maar die AKG's gebruiken?
          oleole ik heb EV :)

          Comment

          • cobi
            • Aug 2002
            • 1083

            #6
            Ik heb in het verleden wel eens accordeons uitversterkt met SM11'jes van Shure. Niet echt bijzondere mics qua klank, maar wel ideaal voor dit soort dingen. Die SM11'jes kan je ook vast plakken op de accordeon.
            Spelingvouten onder voorbehout...

            Comment

            • MSSS
              • Jul 2003
              • 365

              #7
              Oke hartelijk dank voor de info!
              oleole ik heb EV :)

              Comment

              • dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

                #8
                die c419 dacht ik idd ook meteen aan.
                Ik doe het eigenlijk het liefst met akg 414 of neumann KM184 (gedaan bij van die tangobandjes)..

                Zitten ze allen naast elkaar? Met 414 kan je misschien figure8 schakelen, dan zet je tussen elke 2 accordeons 1 mic, dat zou een hoop mics schelen! het zou dan met 11x 414 gaan (2 voor de buitenkant en 9 voor tussen de accs).. de vraag is waar je dat huurt hehe
                succes
                knoppen en waarden :)

                Comment

                • MSSS
                  • Jul 2003
                  • 365

                  #9
                  Ja ze zitten allemaal bijmekaar Maar qua mics komt het goed. Ik ga de c419's gebruiken!
                  oleole ik heb EV :)

                  Comment

                  • jans
                    • Feb 2003
                    • 869

                    #10
                    Van de week nog een accodeonduo gedaan.
                    Twee KM184 in XY ervoor en gaan met die banaan.
                    Close miking gaat alleen met opplakmics zoals de AKG C416. Met b.v. een sm57 kun je alleen het klavier versterken de bassen gaat niet met een mic. op een stander.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                    Comment

                    • TVV
                      • Aug 2004
                      • 73

                      #11
                      Aan een accordeon heb je aan de (ik denk) de rechtse kant de lage tonen en aan de andere kant de hoge tonen, dus het is wel aangeraden om per accordeon 2 micro's te plaatsen. Ik gebruikt altijd de standaard SM57.

                      Greetz, Thijs

                      Comment

                      • jans
                        • Feb 2003
                        • 869

                        #12
                        citaat:Geplaatst door TVV

                        Aan een accordeon heb je aan de (ik denk) de rechtse kant de lage tonen en aan de andere kant de hoge tonen, dus het is wel aangeraden om per accordeon 2 micro's te plaatsen. Ik gebruikt altijd de standaard SM57.

                        Greetz, Thijs
                        Een mic. op stander nabij de bassen gaat echt niet lukken, tenzij je van een pompend geluid houd. Hiervoor moet je hem echt op de accordeon bevestigen.
                        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                        Comment

                        • major tom
                          • May 2004
                          • 108

                          #13
                          Was het niet zo dat bij een Bandoneon aan 2 kanten geluid er uit komt en bij een accordeon aan 1 kant. Laatst ook accordeon versterkt en de dame die het instrument bespeelde had er zelf een handig microfoontje voor geknutseld. Met 2 vleugel mooertjes werd het bevestigd, microfoontje was een senheiser e614 oid en klonk best aardig. Voor de Bandoneons gebruik ik zelf altijd de NT5 van Rode links en rechts opgesteld.

                          Comment

                          • dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

                            #14
                            citaat:Geplaatst door jans
                            Een mic. op stander nabij de bassen gaat echt niet lukken, tenzij je van een pompend geluid houd. Hiervoor moet je hem echt op de accordeon bevestigen.
                            wat een onzin, wil je het zelf verwijderen of doe ik het?

                            Verder@iedereen:

                            Als je ervoor kiest om 10 accordeons met 1 maal xy te versterken wens ik je veel succes.
                            Je zal wel zeker een hele mooie opname kunnen maken, maar als je met een beetje "gain before feedback" wil versterken zal je toch niertjes moeten gebruiken en zal het heel dun worden vanwege de vrij grote afstand.
                            Als je alle accordeons los doet (links en rechts) zal je wel close moeten miken vanwege overspraak van de ene laagkant op de andere hoogkant en dat is echt niet mooi (phasing).
                            Die 414 oplossing (11 mics,figure8) of de 419 (20 mics wel veel goedkoper) hebben absoluut voorkeur.

                            je kan ook nog wel iets meer ambient miken met bijv 5x KM184 op gelijke afstanden voor de accordeons, maar dat is echt wel minder, ivm diffuus worden, maar wie weet werkt het
                            knoppen en waarden :)

                            Comment

                            • jans
                              • Feb 2003
                              • 869

                              #15
                              [quote]citaat:Geplaatst door dokter dB

                              citaat:Geplaatst door jans
                              Een mic. op stander nabij de bassen gaat echt niet lukken, tenzij je van een pompend geluid houd. Hiervoor moet je hem echt op de accordeon bevestigen.

                              Geplaatst door dokter dB
                              wat een onzin, wil je het zelf verwijderen of doe ik het?
                              Doctor dB,

                              Ik neem aan dat je deze uitspraak kunt onderbouwen. Ik heb dit proefondervinderlijk vastgesteld.
                              Ik verzorg onder andere het geluid van een shantykoor waarvan de accordeonspelers geen mics. op het instrument geplakt willen hebben. Ik heb geprobeert de bassen met een mic. te versterken door deze net als je bij de klavieren doet te plaatsen. Vanwege overige instrumenten is closemiking een must. Geloof me, op deze wijze wil jij dit niet versterken.
                              Als je goed leest dan heb ik twee accordeonisten versterkt met twee KM184 in XY en geen 10. By the way geen last gehad van feedback. Het is ook geen rockconcert dus kunnen de volumes ( of drukken, of dB's hoe je het noemen wilt )iets lager, is trouwens ook gewenst.

                              Ik durf nog verder te gaan. Het plaatsen van één opplakmic. is onvoldoende om de accoreon over het gehele bereik egaal te kunnen versterken. Twee of meer plaatsen geeft weer fase problemen. Ik ken meerdere accordeonisten, waaronder proffesionele muzikanten, die van alles geprobeerd hebben maar eigenlijk alleen tevreden zijn met het plaatsen van twee b.v. C414 . Natuurlijk werkt dit alleen als er solo gespeeld wordt of in een kleine groep.
                              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

                              Comment

                              Working...