Crossover frekwentie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

    Crossover frekwentie

    Hallo,

    Ik heb me recentelijk een tweedehands luidspreker setje aangeschaft met passieve filtering (Het setje is hier al een paar keer aan bod geweest):

    baskast : h 58 cm , b 58 cm , d 47 cm.
    beyma 15 gt200 - extended bass 300 w rms 100db

    topkast : h 30 cm , b 58 cm , d 30 cm.
    beyma 8m100 - mid-range 100 w rms 100db
    beyma cp22 - tweeter 40° conic 25w rms 109db

    Ik wil echter tussen baskast en top actief gaan filteren.
    Ik heb een Altair FA224 crossover ter beschikking. Deze crossover heeft echter een vaste crossover frekwentie, enkel te veranderen door printplaatjes te vervangen in het apparaat of door de componenten op die plaatjes aan te passen. ( Manual in mijn bezit)

    Momenteel heb ik de beschikking over scheidings frekwenties 270Hz en 1,2 Khz. Welke van de 2 zou het meest geschikt zijn voor deze setups?

    Voor de baskast gebruik ik een versterker van 250 Watt rms, voor de top 1 van 180 Watt rms.

    In het algemeen is mijn vraag: hoe bepaal je voor je setup de optimale scheidingsfrekwentie?

    Alvast bedankt voor jullie raad.

    Paul
  • RDH
    • Aug 2001
    • 298

    #2
    De ideale frequentie voor het systeem kun je i.m.o alleen vinden door te proberen, ik kan je alleen de tip meegeven een crossover te gebruiken met gewone draaiknoppen zoals de Behringer 3210 (?klopt dit?). Deze voldoen prima en zijn niet duur. En dan gewoon proberen wat het best klinkt. Je zou ook eens kunnen uitzoeken op welke frequentie het passieve filter scheidt. Mijn eigen ervaring met een klein 15/12-1 inch setje is dat crossen op ongeveer 200 hz t best klinkt. Maar dat verschilt natuurlijk per set...

    Remco

    Comment

    • Giddi
      • Mar 2003
      • 45

      #3
      De 8M100 heeft een vlak frequentiebereik ts. 250 Hz en
      3 Khz,op 270 Hz crossen moet dus prima lukken.
      De optimale scheidingsfrequentie is afhankelijk van de
      gebruikte LS diameter:
      een 15" gebruik je best niet boven 500 Hz, een 12" kan je tot ongeveer 2 Khz gebruiken, een 10" tot ongeveer 3 Khz.
      Waarom dit zo is is omdat elke LS bij toenemende frequentie last krijgt van 'beaming', het afstraalgedrag gaat zich steeds meer als een trechter gedragen.

      Comment

      • nightline
        • Oct 2002
        • 1001

        #4
        inderdaad, gewoon 270 Hz gebruiken, 1,2 Khz is te hoog voor je baskast. Een Behringer super-X cross-over kan ik eigenlijk alleen maar afraden. Als je er zo'n ding tussen hangt is het gedaan met een mooi strak laag, ik weet niet wat voor kachelhout er in dat app. zit maar het werkt kl*te[xx(][xx(].

        Groeten

        Jack
        Powered by AudioMadness....

        Comment

        • Paul van Dort
          • Jun 2004
          • 105

          #5
          Bedankt voor de goede raad.
          Hoe zit het dan met de verdeling van het vermogen? Op de ESP website zegt men dat het vermogen gelijk verdeeld wordt tussen bas en hoog bij een snijfrekwentie van ongeveer 350Hz. Hieronder moet je meer vermogen geven aan de tops

          Hier vindt u het interessante artiekel:



          Dit zou betekenen dat ik in de problemen kom met mijn mid/hoog ...
          Of moet ik toch meer vermogen in het laag duwen?

          Thx!
          Paul

          Comment

          • Freek Fokker
            • Aug 2003
            • 495

            #6
            Onzin, gewoon aan je speakers geven wat ze aankunnen.
            Hoe lager je crosst hoe minder frequenties er moeten worden weergegeven, hoe minder vermogen het kost.
            Natuurlijk kost het voor lage frequenties meer vermogen om ze weer te geven.

            Het artikel waar je naar refereerde gaat over hifi luidsprekers, daar hebben wij dus niets mee te maken.

            Maar ik zou deze set niet als sub - top gebruiken, eerder als een 3-weg top in twee delen. En dan nog een subje er onder plaatsen voor het laag, de 15" dus alleen gebruiken voor het 100-270Hz gebied.
            Het gaat IMHO niet klinken als je die 15" inzet voor ?45? tot 270Hz.

            Is het geen mogelijkheid om die 8" gewoon op 100-120Hz te crossen?
            Ik heb hier 15"'s die tot 80Hz doorlopen en door een 6.5" overgenomen worden. En daar komt ook nog steeds kick-bas uit.
            SR20DET

            Comment

            • sis
              • Jul 2003
              • 3305

              #7
              citaat:Geplaatst door Freek Fokker


              Is het geen mogelijkheid om die 8" gewoon op 100-120Hz te crossen?
              Ik heb hier 15"'s die tot 80Hz doorlopen en door een 6.5" overgenomen worden. En daar komt ook nog steeds kick-bas uit.
              een 15" tot 80 hz en die over genomen wordt door een 6.5 " [:0]
              is dit niet een beetje ongebruikelijk ????????
              mijn 15" gaat tot 113 HZ en wordt overgenomen door een 10" en deze heeft al moeilijk []
              sis
              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                traditioneel wordt er ge-cut in 3-weg aktief op , pak m beet , 100-150 Hz, tussen sub/laag, en mid, en bij 1250-1750 Hz mid hoog.

                Ik ken de 350 Hz cut alleen van de 4-weg aktief systemen, zoals eaw 850, en nexo alpha-zonder-E.

                daar spreekt men over sub, laag, mid en hoog.

                Comment

                • Giddi
                  • Mar 2003
                  • 45

                  #9
                  Wat men op de ESP website zegt (50% verdeling van vermogen bij 350 Hz)klopt volledig, echter dit is bij het weergeven van een gemiddeld muzieksignaal en "normale" muziek, wat dus in niets scheeld van een hifi installatie. Als je daarentegen bvb.
                  house gaat draaien zal je merken dat je veel meer bass vermogen nodig hebt (daarom dat fabrikanten aanraden meer bas kasten te zetten bij zulk soort muziek). Gebruik je hem voor PA zal je merken dat vooral de zang met een aanzienlijk deel van je vermogen aan de haal gaat van je mid vermogen. Proefondervindelijk zal je vlug aan de clip ledjes van de versterkers zien welke in een bepaalde situatie vermogen te kort komt.

                  Comment

                  • nightline
                    • Oct 2002
                    • 1001

                    #10
                    Wat die vermogens verdeling betreft vindt ik allemaal onzin. Je geeft de sub gewoon zoveel vermogen als nodig is om de set mooi vol te laten klinken. Kan de Sub niet hard genoeg, dan moet je het topje een beetje terughouden.

                    En in de ene zaal zal je weinig laag nodig hebben, in de volgende misschien veel, ook erg afhankelijk van de toepassing.

                    Groeten

                    Jack
                    Powered by AudioMadness....

                    Comment

                    Working...