Plaatsing van microfoons

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mwolting
    • Dec 2004
    • 23

    Plaatsing van microfoons

    Ik mix best wel een tijdje (jaartje of 8) en mijn ervaring komt eigenlijk alleen door luisteren naar en leren van andere geluidsmensen. Nu Is er alleen iets wat keer op keer weer voorkomt en steeds anders is. De stand van de mic. ten op zichte van het instrument dan wel speaker. De gitaat versterker bijv. Moet de mic (SM57) er recht voor, schuin naast of hangend erboven. De drum klips (E604) moeten die nu recht op het vel, schuin of recht eroverheen. Bas gitaar nu met een line en dia of het bekende eitje.... nou ja noem maarop. Elke keer hoor ik weer een ander verhaal. En ermee freaken kan ik niet want ik heb zelf geen arsenaal aan instrumenten. Vandaar mijn vraag.
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

    #2
    Jij vraagt nu precies naar de kneepjes van het vak.
    M.i. is dit per lokatie verschillend en kan je er echt alleen maar achter komen door het zelf toe te passen. Dit maakt juist het verschil tussen de ene technicus en de andere.
    Ik gruwel bijvoorbeeld van alles wat shure is, en versterk een akoestische gitaar altijd met een C414 van AKG. Verder gebruik ik nooit een D112, omdat het geluid dan voor mij te vast ligt. In plaats daarvan een D3400 of een RE20.
    Betekent het nu meteen dat jij dat ook moet doen? Ik denk het niet. Jij weet van jezelf het beste hoe je mixt, en waarom je zo mixt. Ontwikkel lekker je eigen stijl. En hetgeen je "afkijkt" bij collega's --> probeer het dan eens zelf met de middelen die je hebt.
    Lid van het Front tegen zijlicht

    Comment

    • mwolting
      • Dec 2004
      • 23

      #3
      nu beschik ik niet over zo'n arsenaal aan mics. Gewoon de doorsnee sm57's sm58's e865's een aantal 604's en een verdwaalde yamaha bassdrum mic, die een heel lekkere 'natural feel' heeft. maar inderdaad dan ben ik wel op de juiste weg, ik trek me meestal niet zoveel aan van de andere collega's, maar stiekem denk je wel eens als je langer bezig bent met een mic 'zou hij dan toch gelijk hebben' (als je begrijpt wat ik bedoel). ik heb wel in pauzes de stand van de mic veranderd, maar zet ze later gewoon weer terug, omdat ik het dan gewoon niks vind klinken.
      thanks anyway!!!

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        @ par-av...

        mag ik vragen waarom je shure verafschuwt? terwijl er toch wel meer bedrijven juist wel voor shure kiezen. ik vraag het me af omdat ik in de praktijk meer shure zie dan akg (behalve de d112 dan)
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • flurk
          • May 2003
          • 409

          #5
          Ik denk dat de micro-keuze in de eerste plaats afhangt van hoe de groep wil klinken.Op de 2de plaats komt de accoustic van de plaats.
          Algemeen geweten is dat Shure door iederen gekend is,en meestal wel een vrij goede opstelling heeft die vrijwel iedereen accepteerd.Maar dan begeven we ons op glad ijs.De eigen mening.De ene gebruikt liever en RE20 als kick-drum mic, de andere een Beta 56,nog een andere zweert bij Akg D112.
          Als je de ruimte krijgt van de bandleden,dan vind ik dat de mixer moet kunnen experimenteren met mic's,en zo bijdragen tot de klankkleur van de groep.

          Comment

          • jans
            • Feb 2003
            • 869

            #6
            In principe geef je het zelf al aan. Je probeerd wel eens iets anders maar plaatst het weer terug. Je weet waarschijnlijk goed wat je wilt horen en hoe je het voor elkaar moet krijgen met de middelen die je tot je beschikking hebt. Best kans dat je met andere microfoons ook een andere opstelling kiest.
            Voorbeeld de E605. Ik heb deze bijvoorbeeld nooit haaks op de bijgeleverde beugel maar altijd ernaast tot ongenoegen van mijn collega, in het begin dat ik de mic had, want de sennheiser had de beugel toch niet voor niets zo ontworpen maar ik vond dat niet lekker klinken.( Later zie je dat er meer techneuten zijn die het zo doen. )

            Conclusie, gewoon doorgaan met luisteren en de voor jou juiste positie kiezen, het is per slot van rekening ook nog eens zo dat er een fleugje eigen smaak in je keuze meegenomen wordt.
            Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

            Comment

            • Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

              #7
              Waarom ik geen shure gebruik? Ik hou gewoon niet van de in mijn ogen doorsnee klank. De beta 87 is daar een kleine uitzondering op, maar ook die wint het in mijn ogen niet van een sennheiser 865. Ik gebruik voornamelijk sennheiser (845, 865, 604, MD421, MD441) en voor instrumenten veelal AKG (3400, 414 ULS, C419). Dynamische zangmics van AKG vind ik ook niet goed klinken.

              Puur een persoonlijke keuze, maar wel een waarmee ik goed geluid kan garanderen en voor elkaar krijg wat anderen niet altijd voor elkaar krijgen.
              Lid van het Front tegen zijlicht

              Comment

              • sparky
                • Apr 2002
                • 2104

                #8
                citaat:Geplaatst door mwolting

                Ik mix best wel een tijdje (jaartje of 8) en mijn ervaring komt eigenlijk alleen door luisteren naar en leren van andere geluidsmensen. Nu Is er alleen iets wat keer op keer weer voorkomt en steeds anders is. De stand van de mic. ten op zichte van het instrument dan wel speaker. De gitaat versterker bijv. Moet de mic (SM57) er recht voor, schuin naast of hangend erboven. De drum klips (E604) moeten die nu recht op het vel, schuin of recht eroverheen. Bas gitaar nu met een line en dia of het bekende eitje.... nou ja noem maarop. Elke keer hoor ik weer een ander verhaal. En ermee freaken kan ik niet want ik heb zelf geen arsenaal aan instrumenten. Vandaar mijn vraag.
                Om te beginnen wat uitleg bij de keuzes die je kunt maken in de door jouw genoemde gevallen. plaatsing is van een aantal dingen afhankelijk:
                1) waar zit het geluid? Tuurlijk een instrument straalt geluid af naar meerdere kanten, maar niet op alle plaatsen en afstanden is dat geluid van hetzelfde karakter! (een tom heeft nogal eens nare boventonen aan de randen en als je overheads te laagt plaatst hoor je de bekkens harder en zachter worden als ze voor de mic langs zwaaien...) Hier zit gedeeltelijk ook de overweging voor bas d.i. of mic: hoe klinkt het.
                2) dan komt natuurlijk meteen de vraag: hoe WIL je dat het klinkt. Dit is echt niet even in een paar regels te vatten.
                3)on- danwel off-axis plaatsing kun je gebruiken om de basweergave te veranderen, bijvoorbeeld om te compenseren voor het proximity-effekt. on-axis is meer bas off-axis minder. (dit kan bijvoorbeeld van pas komen bij de 57 voor de gitaarversterker waar je het over had)
                4) vooral bij livewerk zit er ook een praktische kant aan het verhaal, zeker op kleine podia met nog veel kleinere drumrisers, waar je bijvoorbeeld geen plaats hebt voor een hele rits MD421's op statief bij de 8-delige kit van de drummer [V]....Dan liever clipjes. Een 609 voor een gitaarversterker kan weer een statief schelen. En hier komt het andere gedeelte van de overweging wat betreft die bas d.i. of mic: het kan wel weer een mic schelen.
                5) Tis maar net wat je in huis hebt natuurlijk, in de vorm van mixer met bands mee heb ik daar nog wel wat leuke verhalen over[}]
                6) het is onvermijdelijk dat ik nog wat factoren vergeet[:I]
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  een 57 heeft een zeer duidelijk droog midden. Hierdoor is deze microfoon zeer goed om noten van een gitaar te kunen onderscheiden. Ook haalt het gebrek aan hoog een flink stuk van het scheermessen-schepe bijgeluid uit gitaarsetups die met een hevige transistorvervorming werken. En verzwakt het de overmaat aan laag die 4x12 kasten hebben. R'n'R dus....

                  Het rotte is alleen dat veel goede gitaristen niet met gesloten doodskisten sjouwen maar met dure (open) 1x12 buizencombo's. Het hoog is dan open en sprankelend, wat de SM57 niet doorgeeft. En het laag rolt snel af. Waardoor een 57 dun en neuzig klinkt bij die dingen.

                  Als je een 609 on axis plaatst bij een buizencombo zal het stukken beter klinken. Bij hele kleine speakers, 2x10 bijvoorbeeld. (ik speel ook wel met 1x10 of zelfs 1x8!) Zal een dynamische (tom?)micro met een piek in het laag wonderen doen. Ik gebruik een beyer 201 hiervoor.

                  Een microfoon zal bij een gitaarluidspreker aan de rand minder "schel/helder" klinken dan in het centrum. Naarmate de kasten kleiner zijn is het dan ook aan te raden meer aan de rand te werken.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  • mwolting
                    • Dec 2004
                    • 23

                    #10
                    Bedankt voor jullie advies. Het is inderdaad voor zover ik ervaar wel van belang met welke installatie je geluid versterkt. Met mijn eigen studio master haal ik een heel warm geluid uit een sennheiser 865 terwijl een digitale ov1 er een heel harde sound van creƩerd bij een vlakke instelling. ook de speakers zijn zover ik kan beoordelen erg verschillend op een mic. Voor monitoring gebruik ik een D.A.S. 12" serie (waar ik heel tevreden mee ben!!!) en FOH een JBL set. kwa klank liggen deze speakers ver uit elkaar. nu komt het wel eens voor dat bij grotere optredens ik de JBL gedeeltelijk als sidefill gebruik. Keer op keer heb ik betere reakties over de klank in een D.A.S. speakers. Aangenamer in de oren.
                    Het blijft denk ik gewoon een kwestie van testen, proberen en smaak.
                    groet mark wolting

                    Comment

                    Working...