Externe wordclock bij digitale tafel.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WesleyVDH
    • Oct 2010
    • 80

    Externe wordclock bij digitale tafel.

    Hallo,

    Ik was benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een Externe Wordclock bij een digitale tafel.
    Ik heb zelf een LS9 van Yamaha en sprak laatst met iemand die vertelde dat hij grote verbeteringen merkte toen hij de tafel extern klokte.
    Dingen als rustiger laag, en meer definitie waren termen die hij gebruikte.
    Nu heb ik weinig verstand van wordclock's en de functie, en na wat rond lezen kwam ik vooral tegen dat je hem gebruikt om je digitale apparaten "samen te laten werken" op dezelfde clocksnelheid.
    Dus bijvoorbeeld als je er een externe pre-amp aan hebt en dergelijke.

    Nu gebruik ik zelf geen externe digitale apparatuur die een clockfunctie behoeven, en vraag me dan ook af of dit voor mij verbetering zou opleveren.
    Dus levert het verbeteringen op als je een LS9 of andere willekeurige digitale tafel extern clockt met een goede wordclock.

    MVG, Wesley

    To Moderator: perongeluk in de foto afdeling geplaatst. Zou je deze kunnen aanpassen naar Live forum aub.
  • Junior
    • Jan 2010
    • 114

    #2
    Ja zeker bij digitale yamaha's is dit een hele verbetering. De clock in de tafel zelf is niet echt dat je zegt van goed.
    Maar ook bij digico's ga je verschil horen met een goeie externe clock.

    Enkele goeie Worldclock's zijn : Apogee Big Ben & Grimm CC1

    Comment

    • @lex
      • Jul 2006
      • 1087

      #3
      Ik zou de zoekfunctie eens gebruiken. Hierover is al veel geschreven en ik vermoed dat alle mensen die daarin gereageerd hebben geen zin hebben hierop ook te reageren.

      @lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Originally posted by @lex
        Ik zou de zoekfunctie eens gebruiken. Hierover is al veel geschreven en ik vermoed dat alle mensen die daarin gereageerd hebben geen zin hebben hierop ook te reageren.

        @lex
        Idd, maar in geen enkele topic heb ik nog een goeie uitleg gezien waarom een tafel beter werkt met een goede externe wordclock als een apogee bigben.

        Comment

        • berolios
          • Sep 2005
          • 1538

          #5
          Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

          BOVEN een strakke clock (Big Ben geloof ik)
          ONDER de M7CL (slaat dus nergens op)...


          Afkomstig van onze vriend Dave Rat, die heeft er een mooi stukje over gepost op zijn blog.

          Goede en slechte clocks hebben alles te maken van steilheid van opgaande/ neergaande flanken. Verschillende type chips clocken op verschillende thresholds van opgaande, danwel neergaande flank. Als je een rammelende clock hebt, loopt dus niet alle electronica helemaal strak in lijn met elkaar omdat ze niet op hetzelfde moment clocken. Heb je electronica die én op de opgaande én op de neergaande flank clockt, dan wordt het nog kritischer dat de tijd tussen deze twee altijd hetzelfde is en dat de flanken zo steil mogelijk zijn.

          Duidelijker zo?
          0,02
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

          Comment

          • RonaldH
            • Aug 2009
            • 274

            #6
            De reacties in en op het blog geven aan dat er geen hoorbaar verschil is en dat de meetmethode ook niet de schoonheidsprijs verdient.

            Volgens mij is de interne clock die gebruikt wordt voor de elektronica anders dan hetgeen aan de uitgang verschijnt.
            En als je een externe clock gebruikt, dan wordt hiermee een interne clock gesynchroniseerd (PLL als ik mij niet vergis).
            Er is meer te koop dan je betalen kunt

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Ligt er ook maar net aan of de output van de clock dezelfde is als waar de M7CL op synct, kan me zo voorstellen dat hier nog een buffer ICtje tussen zit. Om van een strakke blokgolf naar een vervormde te gaan is maar zo gebeurd.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • RenéE
                • Oct 2006
                • 291

                #8
                Originally posted by MusicXtra
                Om van een strakke blokgolf naar een vervormde te gaan is maar zo gebeurd.
                Jup, in dit geval dus door incorrecte terminatie. Van een vervormde blokgolf naar een mooie blokgolf is ook weinig moeilijks aan(Schmitt-trigger). Wel krijg je dan een wat andere dutycycle (lijkt me weinig boeiend) en heb je kans dat je extra jitter krijgt. Maar voor zover wij kunnen opmaken van die afbeelding kan er in dat signaaltje van de Big Ben wel 100x zoveel jitter zitten dan in die van de M7CL. En laat het nu juist de jitter zijn die interessant is! De meting zegt dus niks behalve dat je de clockline beter correct kunt termineren.

                (En dan hebben we het nog geen eens gehad over goede danwel slechte PLL's. Zwerft wel een goed verhaal rond op de interwebs, ik weet alleen niet meer waar...)

                Comment

                • berolios
                  • Sep 2005
                  • 1538

                  #9
                  Originally posted by RenéE
                  [...]Wel krijg je dan een wat andere dutycycle (lijkt me weinig boeiend) [...]
                  Originally posted by berolios
                  [...]Heb je electronica die én op de opgaande én op de neergaande flank clockt, dan wordt het nog kritischer dat de tijd tussen deze twee altijd hetzelfde is en dat de flanken zo steil mogelijk zijn.[...]
                  Denk dat dit juist zeer boeiend is dus...

                  Lijkt me evident dat de clock die op de output verschijnt dezelfde als die in de tafel gebruikt wordt. Je wilt immers syncen tussen digitale systemen.

                  Mijn persoonlijke ervaring is dat het wel degelijk klankmatig uitmaakt, zéker bij een M7CL, maar een echte A/B test in een gecontroleerde omgeving ontbreekt.

                  Verder lijkt me dit niet het gevolg van slechte lijn-afsluiting en reflecties, dat ziet er anders uit. Ik had het plaatje vooral ter illustratie toegvoegd, even gegoogled en dit was het eerste dat ik tegen kwam.

                  En nogmaals, als je één chip of deelcircuit apart beschouwd zijn de gevolgen van een vlakke flank nog te overzien. We hebben het hier echter over meerdere circuits met verschillende componenten die net allemaal op een ander threshold clocken en dus net effe uit de pas lopen als de flank niet steil is. Dat is genoeg om je klankbeeld te beinvloeden.

                  Ik zit niet (meer) in de electronica, maar juist bij audio-toepassingen komen synchrone signalen erg nauw en treden er (in meer of mindere mate) artifacten op als dat niet zo is.
                  Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by berolios
                    Denk dat dit juist zeer boeiend is dus...

                    Lijkt me evident dat de clock die op de output verschijnt dezelfde als die in de tafel gebruikt wordt. Je wilt immers syncen tussen digitale systemen.
                    Die kans is ook heel groot maar wat ik bedoel is dat er waarschijnlijk een buffer IC tussen zit die mogelijk het signaal zo vervormt.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • cobi
                      • Aug 2002
                      • 1083

                      #11
                      Originally posted by @lex
                      Ik zou de zoekfunctie eens gebruiken. Hierover is al veel geschreven en ik vermoed dat alle mensen die daarin gereageerd hebben geen zin hebben hierop ook te reageren.

                      @lex
                      Idd, zoekfunktie is handig. Maar uiteindelijk was de conclusie: Ja het maakt verschil.

                      Ik was er al uit dat een stabiele clock een hoop verbeterd aan je geluid. Enkel een cd speler beluisteren is al een veerschilletje, maar als de tafel echt gaat processen (dus summen, eq-en, compressen...) dan wordt het verschil pas echt goed hoorbaar.

                      Zelfs de clock van een focusrite octopre maakt al verschil in geluid.

                      Laatst een keer een Rosendahl naast een Grimm gehoord, zelfs dat was al een behoorlijk verschil.
                      Spelingvouten onder voorbehout...

                      Comment

                      • bones2001
                        • Aug 2003
                        • 741

                        #12
                        Een goede klok zal zeker verschil maken, maar sinds ik een Benchmark DAC
                        achter mijn tafel heb gehangen, ga ik me daar niet meer druk over maken.
                        Dat ding maakt echt een heel goed hoorbaar verschil.
                        Met dank aan Mike Manders die er eerder melding van maakte hier op het forum.
                        Mixen is net als schilderen.
                        Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                        Comment

                        • RenéE
                          • Oct 2006
                          • 291

                          #13
                          Originally posted by berolios
                          *knip*
                          Even weinig tijd om te reageren maar toch even dit: Reality Cliff - Dave Rat - Roadies in the Midst
                          Waar het probleem precies zat valt er niet uit op te maken. Wellicht was er bij de M7CL niet gecompenseerd voor de interne capaciteit van de scoop. (Daardoor verandert ook de karakteristieke impedantie, en dus ook de gewenste afsluitweerstand) Maar nogmaals, dat is in het wilde weg gokken.

                          Reflecties zul je aan deze kant van de lijn volgens mij niet duidelijk terug zien als reflecties omdat je op het eindpunt meet en het andere einde van de lijn is wel correct getermineerd dus de reflecties gaan daar het putje in. (correct me if I'm wrong)

                          Verder nog dat interessante stukje over PLL's en wordclock en of het nou wel of bijna geen zin heeft een dure externe clock aan je console te hangen: http://www.grimmaudio.com/whitepaper...k%20basics.pdf

                          Comment

                          • Mike Manders
                            • Aug 2006
                            • 341

                            #14
                            nog 1 x dan, jazeker maakt het verschil!

                            als ik digitaal werk gaat het als volgt:

                            AES/EBU -> Benchmark DAC1 -> STEREO compressor (API/MANLEY) -> speakersysteem

                            en dan als wordclock een Benchmark ADC1 eraan.

                            dan komt alles goed.

                            of gewoon een XL3/4 nemen.

                            Comment

                            • WesleyVDH
                              • Oct 2010
                              • 80

                              #15
                              Haha, zelfs op zijn kant past die XL3 niet echt in mijn tape-rackie!
                              Maar allen bedankt voor de informatie, ga ik me nog even inlezen in de termen als Jitter en dergelijke.

                              PS Mike: Mari van de Hoven, klinkt je dat bekend? Had het laatst over een Mike Manders die geluidstechneut was en gitaar kon spelen.

                              Comment

                              Working...