Digitale summingproblemen, een hersenspinsel of niet?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

    Digitale summingproblemen, een hersenspinsel of niet?

    Heel vaak bij discussies over digitale mengtafels komt summing van kanalen ter sprake.
    Volgens de een bestaan er geen summing problemen, volgens de andere dan weer wel?

    Wij hadden destijds een LS9 - 32 en ben van mening dat dit wel een probleem is/ was.
    Wanneer alle kanalen gebruikt werden, en DCA/ en sub groepen gebruikt werden, reageerden de kanaal instellingen als EQ en compressie zeer eigenaardig.
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Heeft volgens mij veel met gainstructure te maken.
    Digitaal summen is ook echt summen, en kom je dus al gauw met de mix op een veel hoger niveau.
    Niet voor niets wordt er aanbevolen om bij digitale tafels een kanaal niet hoger uit te sturen dan -30dbFS

    my 10 cnts
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

      #3
      Een jaar of drie terug hebben we met een aantal hier van het forum digitale mengtafels met elkaar vergeleken.
      Een van de zaken die we daarbij uitvoerig hebben getest was de summing. Dat hebben we gedaan door met een multitrack zoveel mogelijk van de processor capaciteit tegelijk te benutten en ondertussen alleen het kanaal van de sax af te luisteren. Wij konden toen geen verschil vaststellen tussen slechts 1 kanaal aan het werk of alle kanalen, effecten, compressors, DCA's, etc. in gebruik.
      Je moet inderdaad niet de fout maken door te hard te gainen, bij analoge tafels is dat meestal geen probleem, sommige klinken zelfs erg lekker wanneer ze in het rood gedrukt worden, maar bij digitale tafels kunnen er inderdaad de beschreven problemen ontstaan. Hard gainen bij een analoge tafel zorgt voor een betere s/r verhouding, bij digitale tafels heeft het geen toegevoegde waarde (binnen zekere grenzen uiteraard).
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

      Comment

      • Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

        #4
        Hard in gainen voorkomen moet wel kunnen.

        Afgelopen weekend moest ik wel en ik was op zijn zachtst gezegd niet gecharmeerd van wat die digi-doos er uit poepte (ik laat het merk in het midden daar het wel veel gebruikt wordt hier in NL en niemand voor het hoofd wil stoten).
        Vorig jaar met hetzelfde bandje en het zelfde PA-tje klonk het met een Digico SD11 een stuk beter maar daar liep ik weer tegen knudde FX en dynamics aan. Iets wat dan weer voorkomen kan worden met een Waves rack schijnt.
        (Een van de redenen dat ik voor een M5000 80 inputs heb gekozen. Als ik geld uitgeef aan een beeldscherm pruts ding dan moet dat wel zonder extra rommel +/- alles doen vanuit dat pruts ding en niet allemaal randverschijnselen nodig hebben om een fatsoenlijke klus te draaien)
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

        Comment

        • DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

          #5
          Originally posted by SPS
          Heeft volgens mij veel met gainstructure te maken.
          Digitaal summen is ook echt summen, en kom je dus al gauw met de mix op een veel hoger niveau.
          Niet voor niets wordt er aanbevolen om bij digitale tafels een kanaal niet hoger uit te sturen dan -30dbFS

          my 10 cnts
          Analoog of digitaal summen, het resultaat hoort toch echt hetzelfde te zijn.

          Elke moderne digitale mengtafel gebruikt floating point DSP's, daarbij heb je in het digitale stuk ongelooflijk veel headroom, vastlopen op level mag dan ook niet gebeuren. Het word anders als dat weer terug moet naar een uitgang, zowel digitaal als analoog zit daar een maximum aan.

          Dat ik zelf ook graag tussen de -30 en -20 dBFS blijf heeft meer te maken met de bruikbaarheid van led level meters.

          Comment

          • PvG
            • Sep 2012
            • 979

            #6
            Naast floating point hebben moderne digitale tafels ook fixed/stable/constant latency (latency onafhankelijk van de gebruikte features).
            Stel je hebt meerdere kanalen open in een live omgeving (met wat overspraak tussen de mics - niet heel onwaarschijnlijk). En stel dat de latency van een kanaal zou veranderen als je bijv. een compressor insert, dan kan het klankbeeld opeens veranderen omdat de pieken en dalen van het kamfilter opeens op andere frequenties liggen. Merk op dat deze pieken en dalen met de typische latencies (tot orde groottte 1ms) hier ook nog 'ns op frequenties komen te liggen waar het menselijke gehoor nogal 'opmerkzaam' is (enkele kHz). Daarom hebben we tegenwoordig ook fixed/stable/constant latency. :-)
            As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

            Comment

            Working...