Microfoon voor tapdans

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marije_nie
    • Nov 2003
    • 5

    Microfoon voor tapdans

    Ik ben professioneel tapdanser en gebruik een draadloos zendersysteem met kleine condensator microfoons van Countryman, hypernier. Deze plak ik onder mijn schoenen, in de holte net voor de hak.
    Ik heb heel veel last van sublaag ploppen, waarschijnlijk doordat er plotselinge luchtdruk ontstaat bij een harde tap. Een geluidstechnicus zei dat dit door te weinig voeding kwam (er zitten 2 microfoons op 1 zender) en heeft een extra voedingsdoosje gemaakt. Het probleem is echter niet verholpen..
    Een andere geluidstechnicus opperde dat omni microfoons minder last hebben van ploppen dan hypernier.

    Heeft iemand een idee wat ik aan dit probleem kan doen, want zoals het nu klinkt valt er niet mee te werken.

    alvast bedankt,
    vriendelijke groet,
    Marije Nie
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

    #2
    omni's gaan wel weer veel sneller rondzingen in het laag.... maar je zit heel dichtbij de hak dus er is genoeg volume... Denk ook niet dat dat het probleem is.
    Ik denk inderdaad dat die micros de druk niet aankunnen , althans de micro wel maar er is niet genoeg voeding om uit te sturen... dan clipt de preamp gewoon.
    De microfoonkapsels zouden dan met een passief netwerk verzwakt moeten worden, voordat ze het eerste buffer ingaan (meestal een fet-netwerkje in het kapsel)
    Het zou gewoon nmoeten kunnen met het setje wat je nu hebt.... wat is het type van het countryman condensatortje?
    ik heb wel eens een pzm (shure sm91) onder een houten tapdansvloer gemonteerd, bij de danskaravaan, dat werkt wel heel goed, klinkt heel natuurlijk, maar kan helaas niet overal....
    knoppen en waarden :)

    Comment

    • showband
      • May 2001
      • 4524

      #3
      Volgens mij gebruiken ze meestal grensvlak mico's met gate's op de dansvloertjes. Voor zover ik het heb zien doen.

      Hoe simpel het ook klinkt...wel eens met schuim een plopkapje geprobeert te maken? Maar dit is gewoon een gooi hoor..[8)]

      Ik heb zelf nooit techniek bij tapdancers hoeven doen. Wel een keer een spaanse dans-act uitversterkt met een richtmicrofoon gewoon vooraan het vloertje. Dat werkte redelijk goed.

      Bij de ierse "lord-of-the-dance" producties gebruikten ze gewoon playback-tapes trouwens [)][B)]
      lekker belangrijk!

      Comment

      • dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

        #4
        wat ook nog zou kunnen is piezo contact microfoontjes... zitten ook in sommige ac. gitaren, klinkt wel minder maar werkt denk ik ook wel beter.... of en trigger met een tap-sample eracher hehe
        knoppen en waarden :)

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          misschien helpt het ook als je de microfoons achter je schoen / hak monteert ipv eronder. 1á2 cm van de hak. Dan zit het ding niet meer "omgeven met schoen".

          Bijna elke bron klinkt mooi met die microfoons. Dus ik kan me haast niet voorstellen dat je geen mooie dooie TAP sound zou kunnen krijgen met die combinatie.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • marije_nie
            • Nov 2003
            • 5

            #6
            Bedankt voor jullie suggesties.
            Zijkant schoen is inderdaad een optie die goed werkt, vaak zit je dan weer met je broek die er langs schuurt. Maar daar is wat aan te doen, natuurlijk.
            Ik ben wel benieuwd naar de mogelijkheden om het geluid te dempen voor dat het naar de pre-amp gaat. Wat is een fet-netwerkje? En een passief netwerk? Zijn dit een soort limiters? Kan ik ze gewoon in mijn systeem inbouwen?
            Ik heb al een extra 9-volt voedingskastje aan mijn broekriem hangen, wat niet genoeg was...

            De condensators zijn Isomax 2 hypercardiod - for Wireless, van Countryman dus. Ik gebruik overigens thuis voor opnames ook een pzm, erg mooi geluid! Helaas is de vloer versterken geen optie als je in een band speelt... De overspraak is te groot[xx(]

            groetjes, Marije

            Comment

            • dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

              #7
              nou ik heb eens even gekeken, en bij 48V fantoom kan het microfoontje 150 dB (c) aan.... dat zou genoeg moeten zijn, alleen werk jij op 9V, dat scheelt effe uit mn hoofd zeker een dB of 15, dus ik denk dat dit je probleem is, als de spanning te laag is dan clipt het.... je kan dit testen door bijvoorbeeld een 2e 9V batterijtje in serie te zetten, dan ga je naar 18V fantoom, dan zou het minder snel moeten clippen...
              Het ombouwen van de microfoon kan best een probleem zijn, zo te zien is het een klein dingetje....
              als het nou werkt (die 18V test)zou ik alleen de micro op een hogere spanning zetten en de zender natuurlijk op 9V houden... er zijn volgens mij wel hele kleine batterijtjes te koop met een hoge spanning (fototoestellen etc?), en het elementje zelf gebruikt heel weinig stroom, dus ik zou zoiets proberen... of misschien is 2x 9V al genoeg als je dat mee kan dragen...
              Er zou dan een klein kastje tussen de zender en de micro komen voor de hogere spanning oid...
              als je er nou niet uit komt mail me dan ff....
              succes!

              overigens is dat fet-netwerkje het eerste buffertje (1 fet-transistortje)na het kapsel, dat zit in de microfoon, is eigenlijk om de uitgangsimpedantie te verlagen, ziet er erg klein uit, zou ik niet zo maar aan gaan solderen...
              knoppen en waarden :)

              Comment

              • marije_nie
                • Nov 2003
                • 5

                #8
                Ik heb op dit moment 2 x 9 volt voeding, maar dat is niet genoeg. Denk je dat het mogelijk is om in plaats van een grote 9 volt een kleine batterij met meer stroom ertussen te zetten? Want drie kastjes op mijn rug wordt teveel om mee te werken...!

                Zou een omni niet toch minder last geven?

                Comment

                • dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

                  #9
                  Beste marije,
                  Kan je je herinneren of dat inderdaad hielp met een extra batterij? werd het probleem minder erg? zijn ze inderdaad serie geschakeld nar 18V? hoe worden die 2 kapsels bij elkaar gekoppeld? zit daar niet het probleem? je kunt ze niet zomaar parallel schakelen, als dat wel is gedaan is dat zeker het probleem, de ene micro belast de andere dan... dat is vrij eenvoudig op te lossen met een weerstandnetwerkje... dat zou ik er voor je in kunnen zetten, in de plugjes oid....

                  Over de batterijen: varta heeft kleine batterijtjes voor flitsers van 15V (alkaline manganien) die kan je bij de fotoshop kopen voor iets van 5 Euro, ze zijn er zelfs van 22,5V, maar het kan zijn dat die uit het programma gaan dus dat moet je even checken, anders krijg je problemen in de toekomst...
                  Als de constructie klopt, dan heeft alleen het kapsel de voeding nodig en doe je heel erg lang met die batterijen....

                  Een omni zal niet beter worden want die kan ook dezelfde 150dB aan, en die nier kan je nog richten, die omni heeft dus veel meer overspraak van je band....
                  maar als alles boven klopt, en het probleem is er nog steeds, kan toch het kapseltje misschien intern worden verzwakt, want van 18 naar 30V of 45V maakt niet heel veel dB's extra meer uit...
                  hoe klinkt het eigenlijk, is het wel clippen?
                  pff hoop vragen he?
                  nou succes en we horen het wel....
                  knoppen en waarden :)

                  Comment

                  • marije_nie
                    • Nov 2003
                    • 5

                    #10
                    Hm... waar te beginnen...
                    Eerst maar even over het probleem zelf. Het klinkt als een boem/knal in het sublaag en het gebeurt als ik een harde tik met de voorste tap maak (dus alleen met de voorvoet). Het klinkt alsof de druk van de luchtverplaatsing dan te groot is. Het gekke is dat het geluid niet vervormd, het is meer dat er soms die sublaag-knal boven op komt... Als ik al het laag eruit draai is het weg, maar ja, dan houd je dus geen geluid meer over.Javascript:insertsmilie('[?]')
                    Het gebeurt eigenlijk bijna nooit als ik stamp (dat is met de platte voet hard op de grond), terwijl dat kwa geluid toch harder lijkt dan een tap met de voorvoet...
                    En als ik mijn voet meer vertikaal houdt dan gebeurt het niet en als ik hem vlakker houdt wel.

                    Dan de microfoons: de zender is verbouwd (door Focus in Amsterdam) zodat er nu 2 microfoonsignalen uitgestuurd worden (linker- en rechtervoet). Van boven naar beneden gezien krijg je eerst de zender, dan de extra voeding van 9 volt en dan de splitsing van het snoer en dan de 2 microfoons.

                    wat is eigenlijk precies het effect van het verzwakken van het kapseltje?[?][?][?][?][?][?]

                    Comment

                    • dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

                      #11
                      tsja....
                      ik denk dat het misschien niks met clippen te maken heeft, denk dat het kapsel een tik genereerd omdat het membraan mechanisch (door de beweging) tegen het schermrooster aankomt.... een soort sluiting in de condensator... het zou te meten moeten zijn, als het goed is trekt hij nl heel even een stroompiekje dan hmmmm.... lastig. Ik zou het zo ook niet direkt weten, maar als dit het probleem is zou je het moeten kunnen opwekken door ertegen aan te tikken met een voorwerp wat zo min mogelijk herrie maakt, een stuk rubber ofzo.... dat je zeg maar de g-krachten simuleert van het moment dat je schoen hard op de grond terechtkomt.
                      Als je het zo inderdaad kan opwekken zou het elementje misschien in een rubbertje moeten worden opgehangen....
                      Wat jij omschrijft is dat het onder een bepaalde hoek tov de zwaartekracht erger is.... dus het zou zo kunnen zijn....
                      Maar het blijft gissen zonder dat ik het kan horen of kan onderzoeken...
                      je zal net zien dat het iets heel simpels is....
                      het kan ook nog steeds aan de ombouwaktie van focus liggen, denk dat Peter Snel eraan heeft geklust? als je terug gaat kan hij je misschien helpen?
                      knoppen en waarden :)

                      Comment

                      • marije_nie
                        • Nov 2003
                        • 5

                        #12
                        beste Doktor DB,

                        Het is een ingewikkeld probleem. Ik denk dat ik er eens een dag voor in een studio ga zitten met een technicus. Bedankt voor je reacties!!!
                        Het was BTW geloof ik Paul bij Focus die eraan gewerkt heeft.
                        groetjes,

                        Marije

                        Comment

                        • dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

                          #13
                          okee marije,
                          succes! en tap niet te hard hehe
                          knoppen en waarden :)

                          Comment

                          • sparky
                            • Apr 2002
                            • 2104

                            #14
                            .....Maar een even een oude koe uit de sloot gevist..

                            Momenteel ben ik bezig met een tour waarin ook een redelijk deel tapdancing zit. het genoemde sub-probleem kom ik niet tegen, maar wel andere... we gebruiken shure mc beltpacks met wl50 mics 1 per schoen via een splitje aan het beltpackje. en dan 6 van deze setjes. ik zit met het volgende punt: windgeluiden. bij grote bewegiingen met de benen is er veel lawaai dat erg storend is. de mics zitten op de zijkant van de schoenen gemonteerd, eronder maakt geen verschil. vandaag heb ik stukjes schuim uit een beyer headsetje op de kopjes getaped als plopkapje.. als ik de mics nu heen en weer zwaai lijkt er weinig verbetering te zijn. vanavond in de show zal ik zien of het werkt. maar ik ben hoe dan ook benieuwd of iemand hier er iets op weet.

                            alvast bedankt.
                            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                            Comment

                            • shure-fan
                              • Sep 2003
                              • 1046

                              #15
                              misschien kijken of je een gate hiervoor kunt gebruiken, dan kun je het wind probleem er misschien wel mee uithalen
                              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                              Comment

                              Working...