Bass creator

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MB Audiosystems
    • Aug 2004
    • 26

    Bass creator

    Op de site www.teamprojects.nl staat een bass creator. Een klant van mij heeft hierover info gevraagd. Ik ken het apparaat niet en de site is erg summier. Kent iemand deze doos en zo ja wat doet het. Lijkt er een beetje op dat het een vergelijkbaar apparaat is als een subharmonic synthesizer van bijv. DBX. Ik heb het idee dat ze het laag voor een deel weghalen en daarvoor sublaag toevoegen (wat buiten de DbA norm valt. In dat geval is het een erg kostbare doos (4.500,- excl. Montage & afregelen)

    Wie heeft hier ervaring mee?
  • BBQruud
    • Feb 2004
    • 43

    #2
    Nee, de BassCreator heeft niets met subharmonic synthesizers te maken. Het apparaat is ontworpen als handhavings instrument voor de horeca, speciaal voor toepassing in situaties waarbij lage tonen lekkage naar aangrenzende ruimten plaatsvindt. Geluidsisolatie is voor wat hogere frequenties met conventionele isolatiemethoden vaak voor een redelijk bedrag te realiseren, terwijl het voor lage frequenties vaak erg duur of zelfs onmogelijk blijkt om afdoende reductie te halen. Bij analyse blijkt in veel gevallen, dat de slechte lage tonen isolatie een betrekkelijk smalbandig probleem is. met de BassCreator kunnen we die probleemband sterk verzwakken en de beleving ervan voor een belangrijk deel herstellen door toevoeging van een patroon van hogere harmonischen. Dit heet het missing fundamental principe, een psycho acoustisch fenomeen waarbij de luisteraar de harmonischen waarneemt als de niet langer aanwezige grondtoon.
    Het resultaat is, dat de uitbater in zijn zaak een hoger dBA niveau kan draaien dan normaal ( vaak 6-10 dB), zonder dat de overlast toeneemt.
    De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat het succes van deze aanpak afhankelijk is van een aantal omgevingsvariabelen, zoals de bandbreedte van het probleem en de wijze waarop de lekkage plaatsvindt. installatie vindt derhalve plaats na het opstellen van een rapport over de acoustische situatie ter plaatse. De klant krijgt het apparaat altijd een bepaalde periode (meestal een maand) op proef en kan aan het einde van die periode afzien van aankoop als het gewenste resultaat niet wordt gehaald.
    Het ding is gebaseerd op DSP technologie (32-bit floating point) en bevat, naast de harmonischen generator, nog enkele features. Zo is een (goed klinkende) dual band limiter aan boord en een 8-band parametrische EQ. Het apparaat kan ook worden gebruikt om relatief kleine luidsprekers een warme basklank te geven zonder dat de cone excursion erg toeneemt.
    Hopelijk beantwoordt dit je vraag een beetje. Groetjes, Ruud.

    Comment

    • dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

      #3
      ee ruud!
      ja en daar heb je nu juist ook de ontwerper van het ding!
      In de paap werkt dat ding heel goed heb ik vernomen....
      knoppen en waarden :)

      Comment

      • wouter_jp
        • Aug 2003
        • 105

        #4
        in de paap hebben we heel veel last van de buren... eigenlijk hebben de buren veel last van ons
        de overlast is er vooral met live muziek.
        wij hebben al van alles geprobeerd om het laag een beetje bnnen te houden,podium los maken van de wanden,sub anders plaatsen en isoleren.
        en er zit nu dus een bass creator in,al zit deze wel alleen in de disco stand,en wordt ie bij live niet gebruikt.


        spelen !!

        Comment

        • MB Audiosystems
          • Aug 2004
          • 26

          #5
          Hoi Ruud,

          bedankt voor je reactie. Ik geef het door aan mijn klant.

          Auke

          Comment

          • Audiochiel
            • Mar 2008
            • 1

            #6
            Ehm tja, sorry voor deze belachelijke kick omhoog maar ik heb sinds gisteren zo'n apparaat..
            Al spelend ermee kom ik erachter dat het klanktechnisch geweldig in elkaar zit, alleen lijkt het me tot nu toe nog niet echt handig om dit bij live werk mee te gaan slepen, alhoewel ik me kan indenken dat het in moelijke zalen best wat lucht of helderheid aan de installatie kan toevoegen.
            Ik vraag me af of er inmiddels meer zalen/mensen zijn de dit ding gebruiken en wat zij ervan vinden?

            ow en ik heb me verder nog niet voorgesteld, sinds vandaag aangemeld en nog op zoek naar 't voorstel/nieuw hier topic
            no sound, no life...

            Comment

            • Whitefarmer
              • Oct 2003
              • 1244

              #7
              Beste AudioChiel,

              Welkom op het forum.

              ik ken het apparaat niet, maar wilde je een compliment geven!
              (netjes je profiel ingevuld!!!)
              Daar kunnen nog veel "oude" jonkies hier wat van leren!

              voorstellen zit geloof ik in "de lounge"

              Veel leesplezier
              groet John
              Groeten John
              ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
              Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

              Comment

              Working...