Oortje in het oor?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • voske7
    • May 2006
    • 7

    Oortje in het oor?

    Wat gebruiken de artiesten nu weer? Een soort oortje in hun oor? Wat zijn de voordelen van die oortjes en is dat beter dan die boxen, die naar de artiesten zijn gedraaid?

    Wie kan mij enige uitleg geven?
  • mac tecson
    • Feb 2006
    • 348

    #2
    Is niks nieuws. het is gewoon monitoring via oordoppen.
    Voordelen kunnen zijn dat je daar goede afsluiting precies kunt bepalen wat je wel en niet wilt horen, je hebt altijd optimaal geluid op je oren waar je ook staat (als je een heel groot podium hebt kun je dat niet helemaal vol leggen met monitoren), scheelt ruimte op het podium en in het transport. Bovendien neem je je eigen oordoppen makkelijker mee dan je eigen monitoren, want die liggen er vaak al (als je niet met eigen materiaal speelt) en dan gaat de technieker mekkeren dat er spullen afgesteld en al liggen.
    Nadelen: duur, sommige mensen van het absoluut niet pretig om het geluid zo direct te hebben, vereist een precieze afstelling en je moet er voor zorgen dat er een goed afgestelde limiter tussen zit, want die dingen kunnen best hard en zitten heel dicht bij je oren. Dan kunnen plotselinge pieken in het geluid veel blijvende schade veroorzaken.
    Volgens mij is het ook erg wennen en je er mee om leren gaan, want omdat je wat headroom wilt overhouden kun je ze niet zo hard zetten. het risico is er dan dat je steeds harder gaat zingen om je zelf te horen. Dan zing je op een avond je hele stem kapot. Niet erg lekker als je net in een druk weekend zit.

    Comment

    • shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

      #3
      zoek maar een op de term in-ear
      Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

      Comment

      • voske7
        • May 2006
        • 7

        #4
        Die oortjes zijn duur hoor. Per paar 300 euro, amai

        Geen andere oplossing?

        voske7

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          Originally posted by voske7
          Die oortjes zijn duur hoor. Per paar 300 euro, amai

          Geen andere oplossing?

          voske7
          jawel, een stuk of 3 Meyer UltraMonitoren van een dikke 5000 euro per stuk...
          ClairBros Sidefill's : een knappe nieuwe Mercedes.

          krantwijkje erbij nemen doet wonderen.

          Comment

          • GuntherM
            • Jan 2006
            • 163

            #6
            Originally posted by MacGyverSounds
            jawel, een stuk of 3 Meyer UltraMonitoren van een dikke 5000 euro per stuk...
            ClairBros Sidefill's : een knappe nieuwe Mercedes.

            krantwijkje erbij nemen doet wonderen.
            klinken deze dan zoveel beter als goedkopere in-ears? Of zijn deze afgezet met brillianten in een luxe uitvoering?

            Comment

            • shure-fan
              • Sep 2003
              • 1046

              #7
              Originally posted by voske7
              Die oortjes zijn duur hoor. Per paar 300 euro, amai


              300 is nog goedkoop.

              oortjes van variphone (de standaard op professioneel in-ear gebied) kosten (op maat gemaakt) al zeker 900 euro, maar dan heb je ook wat
              Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

              Comment

              • mverdult
                • Dec 2003
                • 123

                #8
                Ik heb zelf de UE10 Pro van www.in-ears.nl. Is een 3 weg systeem op maat gemaakt en kost 1079 euro, wel in een mooi mini flightcase geleverd en 3 jaar garantie. Heb ze een hele avond in zonder pijn of wat dan ook in m'n oor, voor mij geen floormonitors meer hoor....

                Comment

                • FUTereLIGHT
                  • May 2006
                  • 33

                  #9
                  Originally posted by mac tecson
                  Is niks nieuws. het is gewoon monitoring via oordoppen.
                  Voordelen kunnen zijn dat je daar goede afsluiting precies kunt bepalen wat je wel en niet wilt horen, je hebt altijd optimaal geluid op je oren waar je ook staat (als je een heel groot podium hebt kun je dat niet helemaal vol leggen met monitoren), scheelt ruimte op het podium en in het transport. Bovendien neem je je eigen oordoppen makkelijker mee dan je eigen monitoren, want die liggen er vaak al (als je niet met eigen materiaal speelt) en dan gaat de technieker mekkeren dat er spullen afgesteld en al liggen.
                  Nadelen: duur, sommige mensen van het absoluut niet pretig om het geluid zo direct te hebben, vereist een precieze afstelling en je moet er voor zorgen dat er een goed afgestelde limiter tussen zit, want die dingen kunnen best hard en zitten heel dicht bij je oren. Dan kunnen plotselinge pieken in het geluid veel blijvende schade veroorzaken.
                  Volgens mij is het ook erg wennen en je er mee om leren gaan, want omdat je wat headroom wilt overhouden kun je ze niet zo hard zetten. het risico is er dan dat je steeds harder gaat zingen om je zelf te horen. Dan zing je op een avond je hele stem kapot. Niet erg lekker als je net in een druk weekend zit.
                  die dingen zijn idd een verhaal apart.
                  + ze zijn podium dekkend
                  + ze komen boven de andere monitoren uit zonder dat anderen daar last van hebben.
                  + het scheeld weer in extra monitoren en bedrading
                  - je moet wel alle gewone monitoren hard uitfluiten en strak laten klinken
                  - als de in-ear 1x feedback via de gewone monitoren of de f.o.h. krijgt zijn en de koptelefoon stuk en je oren.
                  Als je in-ear gaat gebruiken, zorg dan dat je een goede monitor technicus bent of hebt want zijn oren wil je niet op je geweten hebben.
                  enne een limiter er tussen???? waarom zou je dat doen? doordat je in-ear gebruikt wordt de kans op feedback veel kleiner en het is zonde van zijn signaal want een limmiter vlakt een signaal af.
                  Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight

                  Comment

                  • FUTereLIGHT
                    • May 2006
                    • 33

                    #10
                    Originally posted by Rikvanderploeg
                    Geen limiter?????

                    Ik weet dat de Sennheiser 300 G2 een limiter functie in het beltpackje heeft. Dit is zeer belangrijk!

                    Al heb je nog een goede geluidstechnicus, deze kan niet voorkomen dat:
                    A: de drummer per ongeluk op zijn snaremic slaat
                    B: een gitarist per ongeluk de volume knop van zijn versterker 180 graden naar rechts draait.
                    C: ergens even phantoom voeding aangezet wordt.
                    D: een microfoon die omvalt.
                    E: enz. enz.

                    Het zijn misschien vreemde situaties, maar ze komen vaak genoeg voor. Wanneer je in-ear gebruikt zou ik zeker een limiter er tussen zetten/aan zetten zodat de bovengenoemde situaties altijd niet hoger dan jouw ingestelde waarde komt. Zo bescherm je oren!
                    Ja en Nee, die limiter in de Beltpack ok, dat is nog berijpelijk maar wat ik eigenlijk bedoel is als je buiten die beltpack nog een limmiter zet dat een beetje onzin is van wege het bovenstaande en het feit dat er al een limmiter in zit.
                    Ik ben FUTereLIGHT en ik werk met Futurelight

                    Comment

                    Working...