Crossover nodig?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJMILO
    • Aug 2010
    • 16

    Crossover nodig?

    Hallo allemaal!

    Ik heb sinds kort een nieuwe versterker gekocht, de DAP PALADIUM 1600 VINTAGE. Daarbij kocht ik ook een nieuwe subwoofer, de DAP X 15B.
    Ik had al 2 topkasten, zeer slecht, en deze zijn ook meteen kapot gegaan met de nieuwe versterker.

    Ik heb nu 2 nieuwe topkasten op het oog, de SAMSON Resound RS15 HD.

    Twee vragen:
    - Is het verstandig deze speakers te kopen, bedenk wel dat mijn budget niet zo heel groot is
    - Ik heb vaak gehoord dat de versterker geen balans meer heeft als ik de sub op kanaal A zet en de 2 topkasten op B; moet ik dan een crossover of iets dergelijks aanschaffen? Zo ja, weten jullie een (liefst weer niet te duur) goede crossover?

    Heel hartelijk dank,
    DJ Milo
    (lowbudget :P)
    Last edited by DJMILO; 24-08-10, 17:56. Reason: Verkeerde typenummer subwoofer
  • marcelvanhassel
    • Apr 2009
    • 50

    #2
    Vraag 1:
    Ik ken de speakers niet, je zou ze eens kunnen gaan beluisteren, of eventueel even googlen op reviews, daarvan wordt je vaak ook wel wat wijzer

    Vraag 2:
    De manier die je aangeeft zou kunnen, echter verlies je dan wel je stereo geluid. Wat je vaak ziet is dat er 2 versterkers zijn. Versterker 1 voor Sub (Links + Rechts -> Stereo) en versterker 2 voor top (Links + Rechts -> Stereo). Op een crossover kun je instellen tot welke frequentie het geluid naar de sub-versterker gestuurd moet worden en vanaf welke frequentie het geluid naar de top-versterker moet. Wat betreft goede crossovers zou ik ook aanraden reviews te lezen. En dan eventueel vervolgens te gaan luisteren.

    Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen.

    Comment

    • DJMILO
      • Aug 2010
      • 16

      #3
      Originally posted by marcelvanhassel
      Vraag 1:
      Ik ken de speakers niet, je zou ze eens kunnen gaan beluisteren, of eventueel even googlen op reviews, daarvan wordt je vaak ook wel wat wijzer

      Vraag 2:
      De manier die je aangeeft zou kunnen, echter verlies je dan wel je stereo geluid. Wat je vaak ziet is dat er 2 versterkers zijn. Versterker 1 voor Sub (Links + Rechts -> Stereo) en versterker 2 voor top (Links + Rechts -> Stereo). Op een crossover kun je instellen tot welke frequentie het geluid naar de sub-versterker gestuurd moet worden en vanaf welke frequentie het geluid naar de top-versterker moet. Wat betreft goede crossovers zou ik ook aanraden reviews te lezen. En dan eventueel vervolgens te gaan luisteren.

      Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen.
      Heb al reviews gelezen, merk samson is over het algemeen niet zo heel slecht, en ik ga ze zeker beluisteren.

      Klopt, maar ik heb ook maar 1 sub, dus dan is het voor mij wel onnodig om helemaal daarvoor een aparte versterker te kopen. Zou u mij een crossover aanbevelen of niet? Is het geld verspilling of zitten er wel degelijk voordelen aan?

      Dank!

      Comment

      • marcelvanhassel
        • Apr 2009
        • 50

        #4
        Dat hangt ook van de speakers af. Als de speakers ingebouwde filters hebben is een crossover niet perse noodzakelijk. Zoals ik het zo snel op internet lees heeft de x15b er inderdaad al een filter inzitten.
        Switchable active/passive crossover usage. (No disassembly of the passive crossover needed)
        Ik ken beide speakers niet, maar misschien kun je zelfs je topkast doorlinken vanuit je sub.
        Ik kan je dus helaas niet zeggen of het een aanbeveling is of geldverspilling. Al is het alleen maar omdat ik eigenlijk 90% van de tijd met actieve systemen werk die veelal uit een andere prijsklasse komen. Feit is wel dat je met actieve filtering (dus met crossover) meer zelf in de hand hebt, en het dus wellicht beter KAN laten klinken, maar dat is dan weer erg afhankelijk van je eigen kennis en vaardigheden.

        Ik kan je eigenlijk vooral aanraden om eens zelf te gaan luisteren. Benader eens een winkel/webshop die beide speakers verkoopt en vraag eens of je kunt gaan luisteren. En vraag daar om advies.

        Comment

        • laptop
          • Jan 2009
          • 187

          #5
          Na even een klein beetje gegoogeld te hebben, zie ik dat er in je bas kast al een passieve x-over zit. Dit betekend dus dat je in principe er niet nog een actieve x-over nodig hebt.
          Van uit je versterker ga je dan naar je bas kast en dan je top (kanaal A), en van uit je versterker (kanaal B) ga je direct naar je ander top. Dit betekent echter wel dat de top van kanaal B full-range draait.

          Die samson speakers zijn op zich nette budget speakers, maar ik zou persoonlijk voor de dap x-10 topjes gaan. Dit omdat deze net even iets beter in kwaliteit zijn, en omdat deze uit de zelfde lijn als je bas kast komt.
          Om de prijs hoef je het ook niet te laten want deze zitten in de zelfde prijs klasse.(Nog geen €20 verschil bij het snel even zoeken).

          Ik hoop je hier eerst even mee verder geholpen te hebben, en als er nog weer vragen zijn stel deze maar.

          ps. ik weet niet voor welk genre muziek je deze set wilt gaan gebruiken, dit is ook wel handig om te weten wat voor top aan te raden.

          Comment

          • DJMILO
            • Aug 2010
            • 16

            #6
            En dan nog 1 idee van mijn collega:
            Op kanaal A de 2 samson ' topkasten '
            Op kanaal B de sub en een extra Fullrange, om geen verschil te krijgen
            Werkt dat?
            Dank!

            Comment

            • laptop
              • Jan 2009
              • 187

              #7
              ja hoor dat werkt best, alleen het is op zich overbodig. Dit omdat je best beide versterker kanalen verschillend kunt belasten.
              Ik zelf gebruik regelmatig maar 1 versterker kanaal, of 1 kanaal belast met 4 ohm en de ander met 8 ohm. Het maakt voor de versterker helemaal niks uit.

              Ik denk dat het verhaal van de balans verkeerd verteld/begrepen is.
              Als je de top en bas kasten met een apart versterker kanaal aanstuurt heb je meer controle over de verhouding laag en mid/hoog

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by DJMILO
                En dan nog 1 idee van mijn collega:
                Op kanaal A de 2 samson ' topkasten '
                Op kanaal B de sub en een extra Fullrange, om geen verschil te krijgen
                Werkt dat?
                Dank!
                lekker mono, dan...

                Ideaal : 2e versterker kopen, 2de baskast kopen, en een actieve crosssover.

                Omdat je passieve crossover in je baskast zit zal je 2e top zonder die crossover het hele gebied bestrijken, en dus eerder bezwijken aan het extra laag dat daar uitkomt. Je andere top heeft daar minder moeite mee omdattie via de baskast al wat laag ziet verdwijnen.

                Overigens krijg ik kramp vam het typen, omdat diot topic al 2013 x behandeld is.. Zoekmachientje?

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Originally posted by MacGyverSounds

                  Overigens krijg ik kramp vam het typen, omdat diot topic al 2013 x behandeld is.. Zoekmachientje?
                  Ik kom toch echt niet verder dan 2012 keer.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • DJMILO
                    • Aug 2010
                    • 16

                    #10
                    Originally posted by laptop
                    Na even een klein beetje gegoogeld te hebben, zie ik dat er in je bas kast al een passieve x-over zit. Dit betekend dus dat je in principe er niet nog een actieve x-over nodig hebt.
                    Van uit je versterker ga je dan naar je bas kast en dan je top (kanaal A), en van uit je versterker (kanaal B) ga je direct naar je ander top. Dit betekent echter wel dat de top van kanaal B full-range draait.

                    Die samson speakers zijn op zich nette budget speakers, maar ik zou persoonlijk voor de dap x-10 topjes gaan. Dit omdat deze net even iets beter in kwaliteit zijn, en omdat deze uit de zelfde lijn als je bas kast komt.
                    Om de prijs hoef je het ook niet te laten want deze zitten in de zelfde prijs klasse.(Nog geen €20 verschil bij het snel even zoeken).

                    Ik hoop je hier eerst even mee verder geholpen te hebben, en als er nog
                    weer vragen zijn stel deze maar.


                    ps. ik weet niet voor welk genre muziek je deze set wilt gaan gebruiken, dit is ook wel handig om te weten wat voor top aan te raden.
                    Dat is goed nieuws! Die samsons heb ik bij een andere winkel gezien, waarvan er nog 1 demo model is met meer dan 100 euro korting. Dan heb ik het totaal van 350 euro. Of zou u mij dan toch die DAP x10 aanbevelen?
                    In de drive inn met dance / pop muziek. ze moeten wel wat aankunnen dus :P
                    (nogmaals) heel erg bedankt!

                    Comment

                    • NesCio01
                      • May 2010
                      • 1987

                      #11
                      Hoi DJMilo,

                      Ik denk dat je toch wel een behoorlijk
                      klankkleur verschil gaat krijgen uit je
                      topkasten als je er 1 doorlust op je
                      sub achter een X-over en de ander niet.

                      Volgens mij kan het niet anders dan dat je
                      dit toch altijd blijft horen?

                      Ik zou toch gaan voor een extra versterker.
                      Dan blijft er wel 1 kanaal over, maar wie weet
                      als je nog eens een 2e sub erbij koopt, of
                      een losse monitor voor de DJ himself?

                      Ik mag wel niet aanprijzen hier, maar ik heb nog
                      een werkloze 2 x 600 watt (4 ohm) liggen.

                      grtz
                      Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                      Comment

                      • muppet
                        • May 2009
                        • 94

                        #12
                        Maat van me heeft ook zoiets gehad.
                        Op mijn aandringen heeft hij toch maar een x-over en een extra versterker aangeschaft.

                        Versterker 1 voor mid/hoog
                        Versterker 2 mono-bridge voor laag.

                        Hoog komt gewoon stereo uit x-over, en laag was op x-over al in te stellen op mono.

                        Hij heeft er geen spijt van gehad, heeft alleen later nog een extra sub gekocht.

                        Mid/hoog op A en sub op B?

                        Lijkt me niet verstandig...
                        Sound should sound like it should sound...

                        Comment

                        • DJMILO
                          • Aug 2010
                          • 16

                          #13
                          Oke, jullie zeggen toch die 2e versterker.
                          Kan ik ipv die versterker niet een extra subwoofer kopen, zodat ik dan op kanaal A topkasten heb en op B subs, of op A een sub en een top & op B een sub en een top?
                          Ik denk dat ik dan net ietsjes goedkoper uit ben, en 2 subs ziet er ook wel 'stoerder' uit, niet? Laat maar horen of ik het helemaal mis heb.

                          Ps. wat zou die versterker eventueel kosten?
                          Last edited by DJMILO; 25-08-10, 09:23.

                          Comment

                          • MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

                            #14
                            Op dit forum kun je gebruik maken van de zoekfunctie.
                            Daar heeft Mac je gisteren al fijntjes op gewezen maar kennelijk is het je teveel moeite aangezien al je vragen hier al tientallen keren gesteld zijn.
                            Om die reden weiger ik daar dus ook een antwoord op te geven.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                            Comment

                            • laptop
                              • Jan 2009
                              • 187

                              #15
                              Je kunt inderdaad ook eerst nog een extra sub er bij kopen, en dan een sub en top op kanaal A en een sub en Top op kanaal B. En dan later wanneer je door gespaard hebt een extra versterker en x-over kopen, om alles netter te kunnen afregelen. Dit lijkt mij het verstandigst om te doen, maar de keus is aan jou.

                              en zoals er ook al is aan gegeven, even een beetje zoeken kan ook geen kwaad.

                              Comment

                              Working...