Losse woofer bestellen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tummy
    • Nov 2008
    • 324

    Losse woofer bestellen

    2 x 15" subs hebben het begeven, versterker is te sterk, en de geleverde speakers bleken achteraf te zwak,

    wordt gebrugt op een dynacord s1200, speakers zijn 8ohm per stuk, en 4 ohm aan de versterker.

    wat levert deze op 4 ohm gebrugt? ik hou in me gedachten even minimaal 1200w rms aan.. maar wat zal deze leveren? aangezien alleen voor 8 ohm word geschreven.

    nu ben ik dus even nieuwe woofers aan het bekijken, maar waarom verschillen deze zo in prijs?

    KLIK

    en

    KLIK

    versterkers staan 'flink' te spelen, en proberen nu keer de speakers heel te houden door de juiste speaker en vermogen erbij te zoeken
    (leverancier dacht altijd dat de subs in stereo per kant aangesloten waren)
    Last edited by admin; 14-01-11, 08:43. Reason: Geen links naar de concurrent svp
    Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)
  • teunos
    • Feb 2008
    • 352

    #2
    De speakers van RCF die je hebt aangewezen zou ik toch echt links laten liggen. Beide zijn bedoeld voor mid-bass en niet om in subs te gebruiken, hoewel de 15N31 nog wel eens geschikt zou kunnen zijn, zijn er betere speaker voor sub.

    Wat betreft het prijsverschil: de 15P530 heeft een ferriet magneet waar de 15n31 een neodymium magneet heeft. Ook lijkt me de 15N31 wel de betere van de twee, met zijn hogere belastbaarheid, dubbele spin en sterkere aandrijving t.o.v. de 15P530.
    Ik heb niet gekeken naar prijzen, maar mij lijkt de 15N31 de duurdere
    ''diamonds are forever''

    Comment

    • Tummy
      • Nov 2008
      • 324

      #3
      oke,

      welke speakers zou je dan aanraden?

      worden gebruikt in een frequentie gebied van 45 t/m 100a110 hz,
      en dienen als 'sub', naar mijn idee kan je niet veel lager gaan met een 15", dan kom je bij een 18" en dat is helaas niet mogelijk.
      de subs worden een beetje klein 'gepushed' rond het 50/60 hz gebied,

      speakers worden gespeelt door een gebrugde s1200 zoals ik in de 1e post aangaf.

      welke speaker raden jullie dan aan? die wel als sub gebruikt kan worden. en ook rond de 600/700 rms zit op 8 ohm. (om even 'veilig') te spelen. en de aankomende jaren ook niks te hoeven vervangen,
      Last edited by Tummy; 14-01-11, 22:20.
      Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

      Comment

      • Tummy
        • Nov 2008
        • 324

        #4
        iemand een idee welke 15" wel gebruikt kan worden als 'sub' en voor het laag?


        ik ben inmiddels uitgekomen bij de RCF "L" series,
        speel ik met 600w rms per sub veilig, of toch een 800w rms nemen?
        ik weet dat een S1200 +-1000a1100W rms levert op 8 ohm gebrugt, maar wat doet deze versterker ongeveer op 4 ohm?
        Last edited by Tummy; 15-01-11, 21:28.
        Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

        Comment

        • Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

          #5
          Je kan natuurlijk niet zomaar een speaker in je kast stoppen. Je zit met literinhoud en poortafstemming.

          Wat voor kast is het ?
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

          Comment

          • 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

            #6
            Inderdaad Rolandino!
            Ik krijg de indruk dat je de nieuwe speakers gewoon in de oude kast wilt schroeven, that's it? Dat gaat namelijk in 9 van de 10 gevallen niet echt lekker werken. Een kast-ontwerp wordt om een specifieke luidspreker ontworpen, op de specificaties van die luidspreker (de T/S Parameters heten die). Je zult dan ook begrijpen dat je in die specifiek ontworpen kast niet zomaar een andere luidspreker kunt schroeven.

            Dus, wat zijn je huidige kasten? Die dus opgeblazen zijn?
            Wellicht is het gewoon het beste om de originele luidspreker opnieuw te gebruiken...

            Betreffende het vermogen van een S1200 in 4 ohm brug... RTFM of gebruik zelf gewoon eens Google Mochten deze links ooit niet merken; het is 1700 Watt.

            Weet overigens wel dat versterkers vaak niet erg blij zijn met 4 ohm brug (=2 ohm stereo), dat is gewoonweg een zware belasting. En zou daardoor de geluidskwaliteit kunnen beinvloeden op de hogere volumes. Een mogelijkheid zou dan ook kunnen zijn dat je de versterker gewoon in de clip hebt gejaagd (wat ie vrij vroeg deed vanwege de zware belasting), en dat je luidsprekers door de blokgolven naar de filistijnen zijn geholpen.
            De 4 ohm brug/2ohm stereo werkt wel -anders stond het ook niet in de handleiding- maar echt prettig vinden versterkers het vaak niet.

            Het is slechts speculeren, maar als jij nou gewoon wat meer informatie geeft dan kunnen we ook iets met zekerheid zeggen. Danku.

            Mvg,

            Teun
            Last edited by 4AC; 16-01-11, 11:04.
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

            Comment

            • Tummy
              • Nov 2008
              • 324

              #7
              het zijn kisten van Dynacord, simpele 15" kasten met 1 bass poort en een filter op de achterkant

              de speakers zijn wel vaker vervangen en daarom ook Geen idee welke er oooit in hebben gezeten, de laatste die ik eruit geschroeft had waarvan het Blad verdwenen was door de drank was voor mij een onbekend Amerikaans klinkend merk (met Amerikaanse vlag)

              deze gingen stuk door drank wat de speaker in ging.
              de versterkers komen niet in de 'limit', express de limiter zo ingesteld dat dit niet mogelijk is, ook personeel hier op laten letten.. 1 verstelde mij dat hij de versterker op 'hoogte punt' van de avond maar 1x heel even licht in de Limit heeft zien knipperen, dus dit was te doen.

              ik had google afgezocht en de handleiding gelezen, daar werd gesproken over een 8 ohm bridge, vandaar dat ik het even vroeg.

              het is niet een lokatie waar geluid Zeer belangrijk is,
              sub/laag is een bijvulling.

              inmiddels ook even met mijn baas overlegt, een extern bedrijf doet het 'onderhoud' en de set valt in garantie dus gaan niks zelf bestellen, inmiddels deze 2 subs al 2keer vervangen, met de andere 2 subs die op een andere exact dezelfde versterker staan is niks mis en gaan niet kapot,

              bedrijf zei letterlijk: de subs die vervangen zijn, zijn sterker dan die andere die niet kapot gaan. na even de kisten open geschroeft te hebben en even googlen heb ik dat ook meteen ontkracht, en dit valt dus onder een garantie dat hun tot 2 keer toe de verkeerde speakers gemonteerd hebben.

              bedrijf weet ook welke versterkers erachter staan.

              toen was het volgens hun de bekabeling, dat de afstand naar de subs die steeds kapot zijn langer zijn als de andere 2, hier had ik ook een opmerking op: hoe langer de kabel hoe meer 'weerstand' (ook al is dit nihiel) maargoed,

              ik ga zelf de kist even opmeten en berekenen in liters, en dit keer zelf aangeven welke subs er dan Wel in moeten, want we blijven ze vervangen zo. en zal dan een minimaal vermogen van 600W rms per speaker aanhouden

              bedankt alvast!
              Last edited by Tummy; 17-01-11, 04:37.
              Profiel wordt door meerdere personen gebruikt :)

              Comment

              • aameijer
                • Oct 2005
                • 67

                #8
                Hoi Tummy,

                Ik begrijp dat er ook een filter in de kasten is geplaatst. Los van inhoud van de kast en reflexpoort diameter en lengte moet je dan ook nog wel even uitzoeken welk type woofer hierbij past en de kans dat je dit zomaar goed "gokt" is nihil.

                Ik zou de kasten terug brengen naar de leverancier, vragen om de originele woofers te plaatsen die er daadwerkelijk in horen (zoals Dynacord het bedacht heeft), op basis van de dan beschikbare informatie controleren of de versterker inderdaad het gewenste vermogen kan leveren en aan de hand daarvan keuze's maken.

                Ander punt: je geeft aan dat je zelf de limiters zo hebt ingesteld dat deze nagenoeg niet werkt. Weet je zeker dat dit goed komt? Misschien levert de versterker wel veel meer vermogen dan de woofer kan verwerken. etc. etc.

                Teveel variabelen om zonder veel kennis zelf op te lossen.

                Overigens is het goed dat je er zo goed over nadenkt

                P.s. als een leverancier begint over te lange kabels dan wordt ik daar best wel zenuwachtig van. Uitgaande van "normale" 2x 2,5mm2 luidspreker daalt het vermogen over een langere afstand alleen maar door de cable-loss. Bij 8 ohm is het verschil tussen een kabel van 10 meter en 100 meter 0,6 dB verzwakking.

                Succes.

                Comment

                • Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

                  #9
                  Nog steeds is de vraag niet beantwoord van WAT VOOR SOORT KAST HEB JE ?

                  Welk type kast heb je ? Is het een zelfbouw een Dynacord of een ander merk ?

                  Op 4 ohm gebrugd levert deze versterker zoals eerder gezegd 1700W

                  Dus in theorie zou je baskast 600W 8ohm kunnen zijn Dan kom je op 1200W 4ohm uit dit x1,5 je versterker vermogen kom je uit op 1800W versterker vermogen.

                  In theorie is nde versterker al te licht om deze ( 600W ) subs aan te sturen.

                  Maar het zou moeten kunnen mits je uit het rood blijft.

                  Ik denk eerder dat de speaker en de kast niet samengaan.

                  Hoe is je speaker kapot ? is er iets aan te zien ? is deze vastgeslagen ? is gewoon het membraam verbrand ?

                  Daaruit kun je diverse conclusies trekken.
                  EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                  Comment

                  Working...