XLR of Jack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sntho0
    • Sep 2003
    • 196

    XLR of Jack

    Waarschijnlijk voor heel veel mensen een domme vraag. Maar ik weet het nog steeds niet. Ik sta eigenlijk alleen maar achter het mengpaneel. Kan iemand me vertellen wat de voordelen zijn van XLR tov Jack. Behalve dan dat dat Jack bij het in en uitsteken heel even kortsluiting maken. Zit er verschil in het geluid.
    Dan ook nog de vraag mbt microfoons. XLR schijnt beter te zijn (gebalanceerd) maar als ik mijn gebalanceerde microfoon via een jackplug aansluit hoor ik geen verschil.

    BVD, Toin
    Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

    #2
    Er is een onderscheid te maken tussen stereojack en monojack.

    Stereojack:
    is eigenlijk een gebalanceerde jack. Wat dus wil zeggen dat het klankmatig net hetzelfde is als een XLR.
    XLR pin 1 = jack buitenmantel (sleeve) = massa
    XLR pin 2 = jack tip = hot (+)
    XLR pin 3 = jack ring = cold (-)
    Gebalanceerd wil dus eigenlijk gewoon zeggen dat je 2 geleiders hebt voor het audiosignaal, en 1 afscherming voor het geheel.

    Monojack (ongebalanceerd):
    Bij een monojack gaan ze het + signaal van de audio over de geleider sturen die aangesloten is op de tip.
    Het - signaal gaan ze dan samenleggen met de massa en op de sleeve aansluiten.

    Wat is dan het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd:
    Vermits je bij een gebalanceerde kabel een aparte afscherming hebt, compleet los van je audiosignaal, kan je een opgepikte storing via die afscherming afvoeren via de massa van een toestel. Daardoor hoor je de storing dus niet meer.
    Bij een ongebalanceerde kabel daarentegen zal de storing, opgepikt door de afscherming, ook op het - signaal van de audio zitten aangezien die samenliggen. Die storing ga dus wel horen.

    De reden dat je geen verschil hoorde zal te maken hebben met het feit dat er geen storing aanwezig was, en dat je geen echt lange kabel gebruikt hebt.
    Bij korte afstanden wordt er vrij veel ongebalanceerd gewerkt. Zelfs in de professionele wereld.

    Ik hoop dat je er nog aan uit raakt En dat je er verder mee kunt!

    Comment

    • sntho0
      • Sep 2003
      • 196

      #3
      Bedank! Precies wat ik wetel wil.
      Kijk hier heb ik nu iets aan!

      Toin
      Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

      Comment

      • Rv
        • Feb 2001
        • 1086

        #4
        Een erg groot nadeelan de jack is ook dat hij:

        1. er erg snel uitligt (beetje zelfde nadeel als van een euro-stekker)
        2. hij erg regelmatig 'net niet diep genoeg' geduwd wordt.

        Snap trouwens niet dat gitaren nog steeds jack-uitgangen hebben. Die gitaristen hebben daar zowat ALTIJD problemen mee!
        ____
        Rv.
        ____

        Comment

        • lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

          #5
          éla éla! Ik ben ook gitarist hé! [][]

          Comment

          • ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

            #6
            Er zijn hele nette jackchassisdelen met lock op de markt, dan merk je wat makkelijker of de jack goed ingeprikt zit, voorkomt ook het ongewenst loslopen van de jack.

            Comment

            • Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

              #7
              Jack is gewoon storingsgevoeliger, vandaar dat alle stekkers die je regelmatig gebruikt op XLR worden uitgevoerd.

              Comment

              • sis
                • Jul 2003
                • 3305

                #8
                Het is daarom dat ze bij alle synts en keyboards jacks gebruiken [xx(]

                Ik vraag mij af wanneer ze daar eens XLR gaan inbouwen zoveel duurder kan dat toch niet zijn

                Daar heb ik werkelijk geen verklaring voor

                en DIT is er eentje voor die fabrikanten [V][V][V][V][B)][B)][B)][B)][B)]

                sis

                Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                Comment

                • -Bart-
                  • May 2001
                  • 827

                  #9
                  Daarnaast is de trekontlasting van xlr kabeldelen in de regel veel beter uitgevoerd dan bij jack.
                  Okee, er bestaan hele luxe jackpluggen, maar het merendeel wat ik zie rondslingeren is schroot. Een xlr met slechte trekontlasting ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.
                  <font size=\"1\">When you argue with a fool, chances are he is doing just the same.</font id=\"size1\">

                  Comment

                  • Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

                    #10
                    Ze bestaan echt!
                    Plastieken XLR's en de imitatie merken zijn beide vaak van slechte of geen trekontlasting of slotje voorzien.

                    Comment

                    • Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

                      #11
                      citaat:xlr met slechte trekontlasting ben ik eigenlijk nog niet
                      kreeg deze week een multi binnen.

                      Merk : DAP, stekkers : DAP, en verder de storing : DAP,
                      inderdaad alleen maar vanwege de slechte trekontlasting. al 7 kanalen van de 24 eraf, na 3 x spelen.
                      Normaal zeg ik iets anders, maar dit was een vriend van me, dus...heb ik zijn oude kabel maar gerepareerd...

                      Comment

                      • splash
                        • Aug 2002
                        • 342

                        #12
                        Voordeel van de jack tov de xlr is natuurlijk dat er veel meer op een viekante centimeter passen.

                        Comment

                        • lifesound
                          • Apr 2003
                          • 1052

                          #13
                          citaat:Geplaatst door -Bart-

                          Daarnaast is de trekontlasting van xlr kabeldelen in de regel veel beter uitgevoerd dan bij jack.
                          Okee, er bestaan hele luxe jackpluggen, maar het merendeel wat ik zie rondslingeren is schroot. Een xlr met slechte trekontlasting ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen.
                          er is toch maar 1 ECHTE fabrikant van audioconnectoren? NEUTRIK!!!
                          Wel degelijke trekontlasting op jacks. En duur zijn ze nu toch ook weer niet dacht ik...

                          Comment

                          • Merijndj
                            • Mar 2001
                            • 660

                            #14
                            alleen de vergrendeling van de neutriks kunnen beter...
                            Deze zijn bij neutrik uitgevoerd van plastic in de "male" delen...
                            (en dan bedoel ik trouwens ook de chassis delen).

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              wat bedoel je precies??
                              ik heb er een voor me liggen, en kan de plastic vergrendeling male niet anders zien dan een gaatje in het ijzer, waar een hardstalen lipje van het vrouwtje doorheen valt.

                              Comment

                              Working...