Nieuw geluidssysteem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lindo
    • Jan 2010
    • 2

    Nieuw geluidssysteem

    Ik begin binnenkort mijn eigen cafe/restaurant Nu wil alles vlotten, behalve het audioverhaal! Kan iemand mij enige tips geven wat nu eigenlijk goede boxen zijn, die binnen het dBbereikeen mooi geluid geven en nog een leuke prijs hebben, of waar ik het beste heen kan gaan? Alvast bedankt
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Originally posted by lindo
    Ik begin binnenkort mijn eigen cafe/restaurant Nu wil alles vlotten, behalve het audioverhaal! Kan iemand mij enige tips geven wat nu eigenlijk goede boxen zijn, die binnen het dBbereikeen mooi geluid geven en nog een leuke prijs hebben, of waar ik het beste heen kan gaan? Alvast bedankt
    Het zou handig zijn wanneer je aangeeft hoe groot de ruimte is, wat je ermee wilt, is het alleen achtergrond of moet er ook live muziek mee versterkt worden.
    Wat is je budget, wat heb je al aan apparatuur, enzovoort, enzovoort.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • lindo
      • Jan 2010
      • 2

      #3
      De ruimte is ongeveer 117 m2. Er moet op do/vrij/za een mogelijkheid zijn tot dansen. Budget is nog niet berekend (offerte andere zaken). In principe heb ik alleen een limiter. Dus helemaal niks.
      De boxen moeten goed geluid geven als er een DJ staat te draaien.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by lindo
        De ruimte is ongeveer 117 m2. Er moet op do/vrij/za een mogelijkheid zijn tot dansen. Budget is nog niet berekend (offerte andere zaken). In principe heb ik alleen een limiter. Dus helemaal niks.
        De boxen moeten goed geluid geven als er een DJ staat te draaien.
        Een installatie bestaat uit meer dan alleen boxen.
        Zonder budget is het heel lastig om daar een advies over te geven.
        Is het een hoog budget: 2 CDJ2000 spelers, een DJM 800 mixer.
        Apex of XTA processor, Lab gruppen FP10.000Q versterkers en EAW of L'Acoustics luidsprekers. Setje kost naar schatting een kleine 20 K maar dan heb je ook wel wat.
        Bij een laag budget kom je bij merken als DAP uit, scheelt al snel 70% in prijs maar daar moet je ook geen wereldkwaliteit van verwachten.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • Turboke
          • Oct 2006
          • 463

          #5
          Denk dat met een tussenklasse zoals rcf en nog andere je ook wel goede dingen in huis haalt.

          Comment

          • stainz
            • Sep 2009
            • 609

            #6
            ik heb enige tijd geleden de JBL Combi JRX 125 set gehoord in een café met een dansvloer van ongeveer 150m² dat stond eerder op de avond niet erg hard en toen hoorde ik erg goede kwaliteit later op de avond minder op gelet maar voor zover ik weet was het nog steeds erg lekker geluid.

            Dan heb je natuurlijk alleen nog maar je speakers + versterker.
            Neem aan dat de DJ niet op eigen apparatuur draait dus dan lijkt me een setje CDJ's (1000 of 2000) en een DJM800 de meest verstandige keuze (zeker als je gast dj's hebt die zijn namelijk vrijwel allemaal gewend aan pioneer)

            Vriendelijke groet en succes met uitzoeken,
            Baz.

            Comment

            • e-sonic
              • Aug 2004
              • 329

              #7
              limiter

              hallo,

              wat is je db limiet, dan kun je kijken wat je systeem moet en kan produceren,

              het heeft niet zoveel nut om een 110 db te maken als je maar vergunning hebt voor 100...

              Ik zeg altijd maar, de dB is een duur verhaal....

              Verder is het belangrijk of je overal 110 db wilt hebben of alleen op de dansvloer..

              Als mensen moeite hebben om boven het lawaai uit een pilsje te bestellen, dan scheelt dat ook omzet.

              Ook niet onbelangrijk, hoe is de akoestiek, ik heb toch al metingen in discotheken verricht waar het geluid niet om aan te horen was door teveel galm.

              Maar het is goed om je hier te informeren, neem een leverancier met goede referenties, niet te ver af, en een goede service en nazorg..

              Er is keuze genoeg, alleen al 200+ merken luidsprekers...

              groet jurjen
              Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen, verhuur evenement log systemen en meetmicrofoons in type 1 en 2

              Comment

              • 4AC
                • Nov 2007
                • 1791

                #8
                Het is inderdaad even wachten op een budget, of in ieder geval een richtlijn.

                Bij een vaste installatie komt -op bepaalde punten- even wat meer kijken dan bijvoorbeeld een drive-in show.
                Het is maar de vraag wat voor rol de muziek speelt op de locatie.
                Of het nou een discotheek is...
                Een bar/dancing...
                Een cafeetje...

                Hoe 'aanwezig' is de muziek?
                Hoeveel ruimte mag de apparatuur in beslag nemen? In elke hoek een 6,5/1 BR kastje met een 12" sub? Een complete DJ-hoek?
                Mag de apparatuur optisch opvallen? Eruit springen? Of subtiel op de achtergrond...

                Zo is er namelijk een behoorlijk verschil tussen een Funktion One DanceStack midden op de dansvloer...
                ...dan een met het interieur meegespoten en gevlogen toppen + subs die in de muur verwerkt zijn.

                Daarnaast:
                De DJ. Wat is zijn rol? Enkel muziek uitzoeken achter een muziekcomputer, dateq clubmixer en een denon dubbele cd-speler? Zijn eigen muziek mixen? Hij staat flink in de picture? Dan praat je al snel over een CDJ1000 set. Met een Apollo of uiteraard de DJM800.

                Er is in ieder geval enorm veel keuze, voor elk budget, voor elke gelegenheid. En om jouw te zeggen wat het beste past bij jou doeleinden zul je zo precies mogelijk de eisen en voorkeuren moeten beschrijven.

                Het mooiste is altijd nog om iemand met verstand van zaken langs te laten komen. En dan het liefst iemand die niet van te voren al in zijn koppie heeft dat er BOSE, EAW of WAT DAN OOK komt.

                Mvg,

                Teun
                Last edited by 4AC; 20-01-10, 20:52.
                uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

                Comment

                • Rolandino
                  • Mar 2007
                  • 1451

                  #9
                  Ik raad iig GEEN Pio mixer aan voor achter de bar maar gewoon een Dateq lekker NEDERLANDSE kwaliteit zonder gezeur.

                  Zou er een Dj elke week draaien dan is het een heel ander verhaal ( vaak ook geen PIO omdat de meeste nieuwe DJ's niet eens met een PIO nunnen draaien ) Dit uit ervaring van verhuur : Meneer ik zou graag een pio willen huren en dan de hele avond gebeld worden over hoe de effecten werken en er komt geen geluid meer uit uw pioneer ........

                  Iedereen in ere hoor maar vaak hebben de Dj's eisen die niets met hun kwaliteit te maken hebben

                  Terugkomend op het cafe leven : bespaar niet op apperatuur want op kort termijn moet je weer vernieuwen.
                  Last edited by moderator; 21-01-10, 23:51. Reason: hardleers? on topic! rest flikker ik echt weg, ben er redelijk klaar mee
                  EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                  Comment

                  • Timo Beckman
                    • Jul 2006
                    • 1298

                    #10
                    Quote "De boxen moeten goed geluid geven als er een DJ staat te draaien"
                    Veel plezier om dat voor elkaar te krijgen .

                    Comment

                    • Rolandino
                      • Mar 2007
                      • 1451

                      #11
                      Als je tegen de Dj zegt dat hij niet in het rood mag draaien doen ze dat gewoon hoor !
                      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        En als eigenaar van de toko waarbij de DJ in dienst is kun je die dan ook gewoon ontslaan als hij/zij niet luistert naar zijn/haar werkgever. Is deze DJ ingehuurd dan vraag je deze persoon niet meer terug.

                        Denk dat geen enkele werkgever toestaat dat zijn personeel moetwillig en zeker na een waarschuwing spullen mogen slopen.

                        Comment

                        • mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

                          #13
                          @ rolandino, jij bedoelt pioneer?
                          Snap niet waarom nieuwe dj's niet met een pioneer kunnen draaien maar wel met een dateq.
                          Op de pioneer zullen ze de extra snufjes misschien niet gebruiken, maar er zeker wel mee kunnen draaien.

                          Moet er een mic op?

                          TIP: bouw er een doorzichtig scherm omheen als het op een vaste plek komt, scheelt in het vervangen van je apparatuur.
                          Anders heb je van die mensen die hun bierglas legen boven jouw gekochte apparatuur...
                          Freelance Light and Video |
                          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                          Comment

                          • Rolandino
                            • Mar 2007
                            • 1451

                            #14
                            Ik wil hiermee zeggen dat de meeste DJ die net komen kijken niet eens weten WAT een mengpaneel is maar hoge eisen stellen ALS ze een klusje hebben en zelf niets hebben.

                            Voor een cafe is geen pioneer nodig vindt ik ( het is geen club of discotheek ) zou de eigenaar het wel willen is dat zijn optie en klant is koning.

                            Maar echt aanraden van een Pioneer voor achter de bar ????? Nee dat doe ik niet.

                            Dat ding kost dan veel te duur in verhouding met een dateq die VEEL degelijker is maar minder funkties heeft.

                            PLUS achter de bar heb je deze funkties niet nodig MAAR als je een dj hebt die elke week draait en veel house muziek draait is het zeker een optie ( maar dan nog geen Pioneer ) dan een Eckler OF een Allen Heath.

                            Denk niet dat menig cafeganger blij is met de effecten op hollandse hits of feest / gezelligheidsmuziek die je in een cafe hoort.
                            EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

                            Comment

                            • Hansound
                              • Apr 2006
                              • 832

                              #15
                              Originally posted by Rolandino
                              Ik wil hiermee zeggen dat de meeste DJ die net komen kijken niet eens weten WAT een mengpaneel is maar hoge eisen stellen ALS ze een klusje hebben en zelf niets hebben.

                              Voor een cafe is geen pioneer nodig vindt ik ( het is geen club of discotheek ) zou de eigenaar het wel willen is dat zijn optie en klant is koning.

                              Maar echt aanraden van een Pioneer voor achter de bar ????? Nee dat doe ik niet.

                              Dat ding kost dan veel te duur in verhouding met een dateq die VEEL degelijker is maar minder funkties heeft.

                              PLUS achter de bar heb je deze funkties niet nodig MAAR als je een dj hebt die elke week draait en veel house muziek draait is het zeker een optie ( maar dan nog geen Pioneer ) dan een Eckler OF een Allen Heath.

                              Denk niet dat menig cafeganger blij is met de effecten op hollandse hits of feest / gezelligheidsmuziek die je in een cafe hoort.

                              En speelt de klank van een mengpaneel hier ook nog een rol????
                              Want die pioneer klink voor geen meter

                              Comment

                              Working...