Tips/ideeën nodig voor opzet licht (Festival/bands)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arvoitus
    • Apr 2011
    • 45

    Tips/ideeën nodig voor opzet licht (Festival/bands)

    Één keer in het jaar organiseer ik een festival/wedstrijd voor "beginnende" bands uit de regio. Dit festival proberen we op zo veel mogelijk punten professioneel aan te pakken zodat bands zich optimaal kunnen presenteren. Maar het blijft uiteraard een amateur festival wat 100% georganiseerd wordt door vrijwilligers.

    Ik houd me bezig op het gebied van licht/geluid, maar voor dit jaar heb ik wat inspiratie nodig. Na een hoop edities hebben we zo'n beetje alles wel uitgeprobeerd.

    Op het gebied van geluid is alles goed geregeld. We hebben een zeer goede geluidstechnicus die ons elk jaar meehelpt. Hij doet het zaalgeluid en gebruikt daarbij altijd zijn eigen mixer/microfoons/kabels/micstands/etc. De aanwezige P.A. en monitors zijn ook van degelijke kwaliteit.

    Dit jaar hebben we dankzij een nieuwe sponsor een budget van rond de 800 euro (puur alleen voor licht)

    Wat informatie:
    - Zaal is 9x13 meter.
    - Podium is 4x6 meter (beperkte hoogte 2,5m).
    - Tien bands spelen elk 30/40 minuten.
    - Vaste backline.

    Hieronder een lijstje van alle licht apparatuur die we al hebben:
    - Par64 1000w (20x)
    - PC Spots 500w (4x)
    - Strand Pattern 23 500w (4x)
    - ACL 4x250w (2x)
    - 4-Lite Blinder (2x)
    - Stroboscoop 1500w
    - MA Lightcommander 12/2
    - 3 dimmerpacks (18ch in totaal)
    - Stroomaansluiting is volgensmij 3x32A.

    Wat we elk jaar standaard huren en er altijd inhouden:
    - Avolites Pearl 200x.
    - Vier of zes moving heads (Robe 250/500 spot of Martin Mac 250/500 spot).- Videomixer en scaler.

    Daarnaast nog verschillende random effect verlichting. Laatste jaren voornamelijk LED tubes/sunstrips of LED parren.

    Via de geluidsman hebben we ook een multimedia PC die 4 Full-HD bronnen tegelijkertijd kan uitsturen.
    Samen met twee Full-HD beamers en nog een hoop camera's kunnen we zo animatie's/bandlogo's/videobeelden op de achterkant van het podium tonen.







    Voor dit jaar zoeken we dus nog iets extra's/nieuws wat een "wow-factor" aan het festival kan toevoegen, maar ik zit helaas zonder inspiratie. Naast de standaard huurspullen (lichttafel, moving heads, videomixer) hebben we in het budget nog ongeveer 500 euro over voor iets.

    Ik heb al aan verschillende dingen gedacht zoals:
    - Led scherm op de achtergrond voor echt mooie videobeelden (Helaas te duur).
    - Pyro/CO2 kanonnen (Geen idee waar ik dit kan halen of wat de kosten zijn, en het lijkt me een slecht idee voor onbekende artiesten).
    - Led vloer (niet echt toepasselijk met bands, en misschien net iets buiten het budget).

    Heeft er hier iemand nog leuke ingevingen?
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

    #2
    Grotere zaal met hoger podium?

    Nee, serieus, om iets echt mooiers te maken heb je om te beginnen meer ruimte nodig vind ik....

    Paul
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

    Comment

    • drummerke
      • Oct 2006
      • 432

      #3
      heb je geen filmpje? ik zou wat meer symetrie in je licht steken...lijkt nu zo willekeurig overal te hangen en staan..
      Zou ook werken met licht dan vanop de grond (achteraan) naar voor schijnt als effect.

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Heel erg afhankelijk van het genre van de bandjes, maar een paar ideetjes die ik wel eens voorbij heb zien komen:

        - Floorparren
        - Colorchangers (Destroyers van achteren, mbv downrig oid ophangen)
        - Toplicht
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • arvoitus
          • Apr 2011
          • 45

          #5
          Originally posted by SPS
          Grotere zaal met hoger podium?

          Nee, serieus, om iets echt mooiers te maken heb je om te beginnen meer ruimte nodig vind ik....

          Paul
          Een andere zaal zou inderdaad mooi zijn, maar we organiseren het festival ook als vrijwilligers van een Jongerencentrum (in dezelfde zaal). Een andere locatie zal op technisch vlak veel vooruitgang betekenen, maar op andere gebieden zal het heel veel beperkingen opleveren. Tijd/geld/sfeer/plaats/etc.

          Originally posted by drummerke
          heb je geen filmpje? ik zou wat meer symetrie in je licht steken...lijkt nu zo willekeurig overal te hangen en staan..
          Zou ook werken met licht dan vanop de grond (achteraan) naar voor schijnt als effect.

          Vorig jaar hebben we trouwens wel een enorme tegenslag gehad aangezien de lichttafel de avond voor het festival kapot ging. We hebben toen de volgende ochtend een nieuwe gehaald en maar 1 uur gehad om te programmeren, dus daarom zie je waarschijnlijk een hoop fouten en standaard chases/bewegingen voorbij komen.

          Behalve de Led strips waren alle lichten symmetrisch opgehangen. Achter de drummer lag trouwens een truss met 2 parren en 2 Bipo's, maar die kan je niet op de foto's zien.

          Originally posted by renevanh
          Heel erg afhankelijk van het genre van de bandjes, maar een paar ideetjes die ik wel eens voorbij heb zien komen:

          - Floorparren
          - Colorchangers (Destroyers van achteren, mbv downrig oid ophangen)
          - Toplicht
          Genre is voornamelijk rock met gemixed met wat zwaardere dingen zoas punk/metal en wat lichter werk zoals pop/singer-songwriters/jazz/blues.

          Floorparren hebben we gebruikt Zowel voor tegenlicht als frontlight.
          Bedoel je de Martin Destroyers? Daar zie ik niet echt een voordeel in als je dat vergelijkt met een moving head.
          En toplicht is lastig in verband met de beperkte hoogte.

          Comment

          • showband
            • May 2001
            • 4524

            #6
            allereerst welkom op het forum.

            Omdat je zegt dat het voor beginnende bands is heb ik wat aanvullingen:

            Zorg ervoor dat de lichtman de band een beetje tijd gunt om zich te oriënteren op het toneel.
            Nu je een budget hebt zou je scans en strobo's kunnen neerzetten. Maar als beginnende artiest "door het licht heen" naar de zaal kijken en spelen / performen is al best moeilijk. Als je intro begeleid wordt door blackouts, stevige volgspots in je ogen, bewegende en knipperende lampen, dan maak je het er niet makkelijker op. Laat de beste man/vrouw dus bij voorkeur beginnen met wat sfeer settings en dat dat aan de performance van de band (shaky, zelfverzekerd) opschroeven in intensiteit. Voor profs is het anders "smoel houwe. Dan had je maar een ander vak moeten kiezen".

            Helemaal fijn is het om even naar de bands en hun coaches een korte hint over het licht mee te nemen in het voorgesprek.

            Probeer in ieder geval het frontlicht en volgspots goed op te hangen. Zodat je niet door het lage plafond en de kleine ruimte deze recht in de ogen van de aspirant rocksterren in de ogen monteert. Normaal is dat al vervelend maar nu kan dat betekenen dat gitaristen "de vakjes op de hals niet meer kunnen vinden"

            mee eens met de kleine zaal.
            Het is vaak beter de mogelijkheid te hebben het zelfde programma bij goede kaartverkoop twee keer te spelen dan het risico te lopen dat het bij sommige bands "erg leeg in de zaal is". Dat breekt je festival. En de bands ook.

            overigens hoewel bands het heel vervelend vinden heb ik in het haagse popcircuit ooit ingevoerd dat wij bij bandpresentaties de volgorde dat de bands spelen NIET vooraf publiceren. De techniek en organisatie weet het wel maar de bands niet. Zij dienen op tijd te zijn, goed voorbereid en speelklaar. Natuurlijk zet je branieschoppers aan het eind en onzekere heren aan het begin. Maar dat hoeven zij niet te weten. De stagemanager haalt de bands (met gekleurde bandjes als groep herkenbaar) bij elkaar. En je laat de presentator "dames en heren zo direct speelt band xxxxx maar nu op het toneel begint voor u xxxxxx" *applaus* aankondigen. De drums en backline zijn vrijwel altijd gedeeld dus in principe is er nooit meer dan 15 minuten ombouwen nodig. Profs kunnen zoiets in 3 minuten. (gestemd het toneel op en inprikken 1 minuut, knoppen recht2 minuten, oogcontact en duim omhoog naar band en techniek 1 minuut en spelen)

            Dat geeft wel extra zenuwen. MAAR... Je krijgt niet dat de vrienden en familie van de bands vijf minuten voor het optreden binnen komen en direct daarna weer weggaan. Aan het eind van de avond met alle bands samen een uitsmijter spelen zorgt dat een maximaal aantal mensen de hele avond blijft. Zeker nu er GSM's zijn is het op dit soort avonden voor Nederlanders vrijwel onmogelijk geworden om respect voor andermans vrienden/kinderen te tonen en daar dus ook even naar te kijken.

            Hoofdacts aan het begin van de dag programmeren. Dan is de zaal vol als het programma begint waar het om gaat. Overdag zijn ze soms goedkoper te boeken, soundcheck is relaxt en na hun optreden kun je vaak grote gear weghalen voor al de acts die nog volgen (cesar zuiderwijk helpt hier altijd bij ons. Daar zijn we erg dankbaar voor!)

            Bands onderling begin ik al niet over. Vroeger (opa verteld) gingen we massaal naar elkaars optredens. Voor de leut, kameraadschap, en om te leren van elkaar. Nu staan bands vaak voor een lege zaal te balen terwijl er 27.000 bands met gemiddeld 5 leden in dit land bestaan....

            Overigens omdat jullie het al eerder hebben gedaan hoef ik niet over het belang van twee of meer stagemanagers te praten. Maar ik doe het toch.
            Wij gebruiken een rouleersysteem met drie stagemanagers. Een stagemanager wordt aan een paar bands gekoppeld. Die doet ook het belletje de dag ervoor. Je vangt de band op deelt de polsbandjes+drankbonnetjes uit, Maakt een groepsfoto voor je website en festivalportfolio. Die vraagt of alle spullen er zijn. (Ook of alle bandleden er zijn!) Is er gestemd. Moet er geplast of gekotst worden. Op gemak stellen. "heb je een setlijst?" (zorg dat je kladblok en viltstift hebt!) Wij bietsen ook labels bij een lokaal reisbureau om aan de gigbags en tassen te hangen zodat iedereen kan zien wat van wie is. Die deel je uit. En belangrijk...je informeert of alles nog zo is als op de priklijst. (bij amateurbands zijn er altijd nieuwe mensen of zieken of geleende spullen uit het niets of er was niet genoeg transport enz enz) Je beoordeeld deze op werkbaarheid en gevolgen. Die info ga je bij alle techniek overbrengen als die van invloed is op de priklijst OF je praat het uit het hoofd van de band. stagemanagers hebben de backing en de bevoegdheid om te dreigen "dan spelen jullie niet"

            Op tijd verzamelt die persoon de band (tijdens het optreden ervoor) Zodra ie hun laatste noten hebben gespeelt neem je het toneel met een handdruk formeel over van je voorganger. Je trekt jouw band het toneel op en neemt de leiding op het toneel over. De hele crew inclusief stagehands hebben alles voorbereid. Jij gidst de band naar hun plaatsen, helpt rommel de coulissen in kortom smeert het proces. Na het optreden steek je ongeacht de performance met een brede glimlach de muzikanten een veer in de reet en spoort direct het optieften van het toneel aan. en geeft met een handdruk formeel het toneel over aan de stagemanager na jou.

            Met twee of drie stagemanagers kun je zo onervaren bands zeer efficient als lemmings het podium op en af hoeden. Door zo het programma vlot en soepel te houden haken de kijkers niet af.


            als laatste zorg voor extra drumstokken snaren 9v blokjes en AA batterijtjes. Publiceer vooraf duidelijk de dure commerciele prijs van die items. Je WEET dat iemand op de avond om batterij / snaar enz gaat vragen. Die zijn nodig. Maar ook nodig is het om te leren dat zoiets niet handig is. Dus alles 1,5 x de winkelprijs.

            Backstage stemapparaten, hoofdpijnpilletjes papier en veel viltstiften. Het zijn beginners.
            Zorg voor een backstage fototoestel! En neem van alle bands foto's Het garandeerd hits op je website de week erna. En als je sponsors aanspreekt sla je jezelf voor de kop als je deze foto's niet hebt. Zeker een paar jaar later wanneer er hier en daar ex-deelnemers met hun hoofd bij "voice of holland" staan ofzo. Hoe banaal het ook klinkt. Dat is soms de enige manier om sponsors te tonen dat je met iets belangrijks bezig bent.
            Last edited by showband; 04-01-12, 12:00.
            lekker belangrijk!

            Comment

            • axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

              #7
              Mis hier een 'vind ik leuk'-knop voor de posting van showband!
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

              Comment

              • HR Soundproductions
                • Oct 2005
                • 650

                #8
                Originally posted by axs
                Mis hier een 'vind ik leuk'-knop voor de posting van showband!
                +1 Ik sluit me hier helemaal bij aan....

                Comment

                • dj-inkognito
                  • Jun 2011
                  • 416

                  #9
                  Originally posted by axs
                  Mis hier een 'vind ik leuk'-knop voor de posting van showband!
                  Last edited by dj-inkognito; 04-01-12, 16:09.
                  "TheDanceFloorIsYours!" www.dj-inkognito.nl "TheSoundOfSilence"

                  Comment

                  • djspeakertje
                    • Oct 2008
                    • 1912

                    #10
                    IK OOK

                    tientekens
                    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                    Comment

                    • pieturp
                      • Jul 2010
                      • 70

                      #11
                      Helemaal mee eens, showband
                      ... en etcetera en zo

                      Comment

                      • arvoitus
                        • Apr 2011
                        • 45

                        #12
                        Bedankt voor het uitgebreide antwoord Showband!
                        We organiseren het dit jaar voor de 11de keer, dus we hebben al wat ervaring. Maar ondanks dat heb ik toch wat interessante tips gelezen

                        Maar dit topic heb ik vooral aangemaakt voor het technische gedeelte. Samen met de lichtman hebben we inmiddels besloten dat er voornamelijk conventioneel licht komt te hangen. Moving heads komen niet echt tot hun recht met het lage plafond.

                        Comment

                        Working...