Festival Organisatie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timothyGR
    • Apr 2006
    • 2

    Festival Organisatie

    Hallo,

    ik doe in Rotterdam de theater techiek opleiding..
    nu moet ik voor school een festival organiseren op een veld...
    heeft iemand hier een vergelijk baar festival draaiboek OID

    het gaat om 800 tot 900 man op een veld van 70 bij 50 (met een klein stukje er aan)
    ik wil graag het zo goed mogelijk uitwerken.. maar daar heb ik jullie hulp eigenlijk wel bij nodig ...

    MVG Timothy
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

    #2
    Hoi,

    Een goed boek waarin vanalles wordt uitgelegd over het organiseren van o.a. festivals is "Projectmanagement 1" van Jan Verhaar (ISBN: 90 5352 972 1). Kijk of je dat boek te pakken kan krijgen, is zeer nuttig!

    Met de theatetechniek opleiding in Amsterdam hebben we hier het eerste semester les uit gehad en we moesten ook in groepen 2 evenementen organiseren. Heb het boek dus al een paar keer doorgenomen.

    Succes met je festival!

    Comment

    • FINCH
      • Nov 2000
      • 34

      #3
      Projectmanagement verteld je inderdaad aan de hand van een stappenplan hoe een evenement opgezet zou moeten worden. Je kunt er ook een wat praktischer boek bij pakken:

      "Handboek Evenementen Maken"; een uitgave van de VVEM, de Vereniging Van Evenementen Makers (Nederlandse branchevereniging voor publieksevenementen).

      Veel van wat hierin besproken wordt zal je enigszins bekend voorkomen, maar kan wel prima als handvat dienen. Succes ermee!
      Groeten Wouter

      Comment

      • Lena
        • Feb 2006
        • 32

        #4
        Heb je een gerichte vraag?

        Comment

        • moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

          #5
          heeft iemand hier een vergelijkbaar festival draaiboek OID
          Vraag is erg gericht, maar komt op mij over als: "wie wil mijn huiswerk/opdracht compleet aanleveren."

          Deze vragen komen met enige regelmaat terug op het forum.
          Niet alleen is het een uiterst uitgebreide vraag, het getuigd wat mij betreft van bijzonder weinig respect voor de aanwezige kennis en kunde.

          Probleem: Als ik deze vraag "in the blind" beantwoordt, dan gooi ik daarmee een stuk handel weg.
          immers:
          Wanneer ik een festival mag organiseren dan komt een groot deel van de pre-productie uren immers te vervallen, klanten kunnen die aandachtspunten immers zelf evn van het forum vissen.

          probleem twee: je doet een opleiding theatertechniek, en je krijgt de opdracht een festival te organiseren op een veld.
          Niet dat ik van mening ben dat theater in theaters thuishoort ( ben een vervent aanhanger van de parade) maar wat een festival organiseren op een theateropleiding doet????

          Als oriënterende opdracht is het wellicht een nuttige aanvlling, echter....voor in theaters is daar al aangedacht,
          Immers: Aantal plaatsen is al gekoppeld aan het aantal bezoekers, willen deze mensen een drankje, voila de voyer!, drankje lozen: hatsee....wc

          Kortom: Bij het organiseren van een festival komen een boel zaken om de hoek die je in het theater niet of in veel mindere mate tegen zal komen.
          - zoeken passende locatie
          - zorgdragen voor juiste logistieke oplossingen (parkeren, bereikbaarheid met OV), aan-afvoer flow...

          Nah, zit ik me er toch inhoudelijk op in te gaan....

          Wees creatief Timothy, kom met je eigen uitgewerkte id-en tot nu toe, laat zien dat je niet wil dat wij verantwoordelijk worden voor het maken van jouw opdracht.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

          Comment

          • axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

            #6
            ondergetekende heeft net 2 bovenstaande boeken besteld.
            beetje uit persoonlijke interesse.

            Thx voor de info!
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

            Comment

            • Jochem Pastoor
              • Apr 2004
              • 47

              #7
              Ook ik spreek mijn dank uit voor de info. Projectmanagement 1 is inmiddels onderweg.

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Ik verwacht eigenlijk wel een reactie van timothyGR...
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • timothyGR
                  • Apr 2006
                  • 2

                  #9
                  Originally posted by moderator
                  Ik verwacht eigenlijk wel een reactie van timothyGR...
                  Jaah sorry .. ik was druk met een premiere..
                  maar wat je zei over Huiswerk aan leveren ... was toen wel aan de oorde .. ik heb de opdracht bijna af en heb het boek hard gebruikt ... ik verwachte al dat er zo`n reactie zou komen .. zo iets als: ga eens huiswerk doen...

                  de opdragt is voor organisatie ... dat heb ik 1 uur in de week ... de rest ben ik wel met theater bezig

                  voor iedereen die nog wat nuttigs heeft Qwa sites
                  omtrent van beveiliging en brand-preventie graag... de rest is af en klaar (maar t kan altijd beter)
                  groetjes Timothy

                  Comment

                  • moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

                    #10
                    www.nibra.nl

                    wordt het eindresultaat hier ook gedeeld?
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                    Comment

                    • axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

                      #11
                      Zow...

                      Projectmanagement 1 en 2 aangekomen en reeds doorgenomen.
                      Heel wat bruikbare tips en methodes die worden aangehaald, was er snel door aangezien dit standaard 'management'-tools zijn, maar dan toegespitst op evenementen (in de ruime zin van het woord).

                      Voor anderen misschien wel de moeite waard om door te nemen, maar in combinatie met workshops of een background met andere management-skills.
                      Zeker geen aanrader om 'zomaar' even door te nemen, zonder verdere background.
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                      Comment

                      • FINCH
                        • Nov 2000
                        • 34

                        #12
                        @ AXS (en eventueel overige geïnteresseerden)

                        Laat je ook weten wanneer je het handboek van de VVEM binnen hebt? Ben wel benieuwd wat je daar van vindt.

                        Ik denk namelijk dat de meeste forummers hier niet zozeer met het projectmanagement (zoals in het boek is uitgewerkt) te maken hebben, maar met de in het handboek beschreven stof des te meer. Deze is veel praktischer.
                        Groeten Wouter

                        Comment

                        • SpaceyDeeJ
                          • Sep 2001
                          • 876

                          #13
                          Alleen kost het handboek wel een stuke meer ..... 195 euro ex btw.
                          Dan zijn de boeken (oa verkrijgbaar via BOL) toch wat goedkoper
                          cheers,

                          DeeJ

                          zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

                          Comment

                          Working...