Onderzoekje interesse in online veiling tweedehands spullen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • @lex
    • Jul 2006
    • 1087

    Onderzoekje interesse in online veiling tweedehands spullen

    Beste forummers,

    Ik heb altijd wel iets van twintig tot dertig zaken op marktplaats in de aanbieding staan. Overcomplete apparatuur, verouderde apparatuur, af en toe ook defecte apparatuur (die ook als zodanig verkocht wordt natuurlijk!).

    Sinds een jaar of zes houd ik oa veilingsites BVA Auctions en Troostwijk Auctions in de gaten. Soms haal ik er interessante apparatuur vandaan, meestal lopen de prijzen toch zodanig op dat het geen echte koopjes meer zijn. De prijzen gaan dan over de gebruikelijke marktplaatsprijzen heen; wat mij dan ook aan het denken zette!

    Ik heb bij een veilinghuis geïnformeerd naar de mogelijkheden en de mogelijkheid bestaat om een veiling te organiseren voor verkoop van overcomplete bedrijfsmiddelen. Er wordt een ondergrens gesteld aan wat de verwachtte totale veilingsom moet zijn. Dit haal ik met mijn apparatuur niet.

    De logische vraag die dan volgt:

    Zijn er mensen die ook geïnteresseerd zouden zijn om eens grootscheeps op te ruimen?

    Voordat het allemaal inhoudelijk wordt of jullie over beren op de weg gaan roepen:

    details als logistiek, ruimte, kosten/opbrengsten, berenkooien, etc, etc, etc... komen later en bij voorkeur via de mail.

    Groeten, @lex
    Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    Originally posted by @lex
    Beste forummers,

    Ik heb altijd wel iets van twintig tot dertig zaken op marktplaats in de aanbieding staan. Overcomplete apparatuur, verouderde apparatuur, af en toe ook defecte apparatuur (die ook als zodanig verkocht wordt natuurlijk!).

    Sinds een jaar of zes houd ik oa veilingsites BVA Auctions en Troostwijk Auctions in de gaten. Soms haal ik er interessante apparatuur vandaan, meestal lopen de prijzen toch zodanig op dat het geen echte koopjes meer zijn. De prijzen gaan dan over de gebruikelijke marktplaatsprijzen heen; wat mij dan ook aan het denken zette!

    Ik heb bij een veilinghuis geïnformeerd naar de mogelijkheden en de mogelijkheid bestaat om een veiling te organiseren voor verkoop van overcomplete bedrijfsmiddelen. Er wordt een ondergrens gesteld aan wat de verwachtte totale veilingsom moet zijn. Dit haal ik met mijn apparatuur niet.

    De logische vraag die dan volgt:

    Zijn er mensen die ook geïnteresseerd zouden zijn om eens grootscheeps op te ruimen?

    Voordat het allemaal inhoudelijk wordt of jullie over beren op de weg gaan roepen:

    details als logistiek, ruimte, kosten/opbrengsten, berenkooien, etc, etc, etc... komen later en bij voorkeur via de mail.

    Groeten, @lex
    Goed plan.

    Sterker nog, tegen 10% veilingkosten wil ik dat best gaan opzetten!
    bijvoorbeeld : je mailt het apparaat en foto's hierheen, ik zet het tegen opbod op een site, met als garantie dat het ding via hier verstuurd en betaald wordt. Eventueel -tegen een kleine vergoeding- wordt het apparaat dan ook nog getest voordat het verstuurd wordt...

    Comment

    • 4AC
      • Nov 2007
      • 1791

      #3
      +1 van mijn kant.
      Maar dan ben ik meer geïnteresseerd in het kopen van spullen dan in de verkoop ervan.

      Mvg,

      Teun
      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
      Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

      Comment

      • Rolandino
        • Mar 2007
        • 1451

        #4
        Ik ben van mening dat er dan ook teveel geboden wordt zoals nu op de veilingen.

        Of stel je een maximale prijs in ipv van een minimale ?
        EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

        Comment

        • @lex
          • Jul 2006
          • 1087

          #5
          Originally posted by Rolandino
          Ik ben van mening dat er dan ook teveel geboden wordt zoals nu op de veilingen.

          Of stel je een maximale prijs in ipv van een minimale ?
          Ehhh, je stelt als verkopende partij een minimale prijs. Dit is de gunprijs. Wordt hier niet overheen geboden dan wordt er niet verkocht.

          Als aankopende partij bied je altijd een maximum... Automatisch oplopend tot dat maximum heet proxi-bieden, direct op dat maximum bieden is de variant hierop en heet statisch bieden.

          @Mac

          Ik zie het voortdurend in en verkopen van apparatuur juist niet zitten. Als je eens per jaar een grote online veiling doet, beperk je die werkzaamheden.

          Zin om er eens een biertje over te drinken?

          Gr @lex
          Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

          Comment

          • moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

            #6
            Deze mogelijkheid bestaat al.
            De PA markt in Houten en de musicassions in Rijswijk zijn prominente voorbeelden.
            Je 'eens per jaar een grote veiling' wordt jaarlijks in Houten gehouden
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

            Comment

            • @lex
              • Jul 2006
              • 1087

              #7
              Originally posted by moderator
              Deze mogelijkheid bestaat al.
              De PA markt in Houten en de musicassions in Rijswijk zijn prominente voorbeelden.
              Je 'eens per jaar een grote veiling' wordt jaarlijks in Houten gehouden
              Ja die ken ik, ik heb er ook gestaan! Maar het bereik is een stuk kleiner en de 'ideale' verkoopprijs is een stuk lastiger in te schatten. Wat betekent dat je of alles voor te weinig kwijt bent of het einde van de dag nog een 'volle' stand.

              Zeker gezien de soms irreële biedingen die bij online veilingen worden gedaan en de enorme marketingmachine (exposure) die erbij hoort is een enorme pré.

              @lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

              Comment

              • djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

                #8
                En je moet er wel tijd en mogelijkheid voor hebben, vanuit hier is Houten een heel end karren met je oude rommel... (Oldenzaal, Twente) Via internet hoef je pas actie te ondernemen als je een bod hebt dat boven de door jou gestelde minimumprijs zit, en daarna is het een kwestie van goed verpakken, naar Mac sturen en op je geld wachten, in plaats van veel voorbereiding, veel rijden en een hele dag (of een weekend) in Houten rondhangen, wat natuurlijk wel weer errug goed is voor de sociale kant van het leven!

                Mac geeft aan dat hij eventueel (tegen meerprijs) de apparatuur wil testen, ik zou die keuze persoonlijk aan de klant overlaten, zodat ze eventueel ook zelf hun ding kunnen doen op gebied van reparatie (sommige mensen zijn daar een tikkie gevoelig voor, als anderen aan hun spullen gaan sleutelen...)

                Verder is het een fijn gevoel dat alles van echte pro's komt, en niet van iemand die het via de neef van de overbuurvrouw heeft en er nog wat geld uit probeert te slaan. (zoals op marktplaats nog wel eens wil gebeuren...)


                Succes met dit idee, mijn interesse is er, en wie weet zit er iets leuks tussen. Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                Comment

                • @lex
                  • Jul 2006
                  • 1087

                  #9
                  Originally posted by djspeakertje
                  En je moet er wel tijd en mogelijkheid voor hebben, vanuit hier is Houten een heel end karren met je oude rommel... (Oldenzaal, Twente) Via internet hoef je pas actie te ondernemen als je een bod hebt dat boven de door jou gestelde minimumprijs zit, en daarna is het een kwestie van goed verpakken, naar Mac sturen en op je geld wachten, in plaats van veel voorbereiding, veel rijden en een hele dag (of een weekend) in Houten rondhangen, wat natuurlijk wel weer errug goed is voor de sociale kant van het leven!
                  Zoals ik al zei: ik ben eerder op zoek naar een kort traject: alle apparatuur inventariseren (dus bij combineren van meerdere aanbieders: alle apparatuur in een loods bijeen), dan aanbieden aan een online veilinghuis. Dan een week vingers gekruisd houden. De bieder betaalt opgeld en BTW, de verkopende betaalt een marge als kostendekking en voor de geleverde moeite/service. Binnen een maand vrijwel gegarandeerd van je spullen af. Kan zijn dat je:

                  -het niet verkoopt (kleine kans, alleen met duurdere en grote mixers, grote zenderracks, complete line arrays, maw: als het om heel veel geld gaat)
                  -het verkoopt voor het startbod (kan met zeer grote aantallen, sterk verouderde apparatuur en zeer onbekende spullen)
                  -het verkoopt voor minder dan je had gehoopt
                  -het verkoopt voor meer dan je had gedacht (er wordt soms zelfs over nieuwprijs heen geboden...)

                  De manier die Mac voorstelt is eigenlijk hetzelfde als Marktplaats, maar dan specifiek voor entertainmentapparatuur. Vanuit mijn ervaring loopt dat net zo snel als:

                  lightdeal.nl, audiodeal.nl, okesjon.nl, proapplestar.com, desch-audio.de, etc. etc.

                  En dat is op het moment niet erg snel!!!

                  Zoals ik al zei: ik zou graag eens opruimen en er binnen een maand vanaf zijn in plaats van maanden te leuren met mijn spullen.
                  Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    ff iets genuanceerder :

                    - de PA-beurs in houten kent geen opbod-systeem, het is meer wie het eerst komt, het eerst maalt
                    - dat testen is een mogelijkheid die de verkoper openlaat, en die de koper kan aanvragen, gebeurt op verzoek, dus.

                    ik denk meer aan de e-bay formule, max 14 dagen online, minimum prijs, max 3x per persoon per dag bieden, en dan optioneel een certificaat dat het ding functioneert, en veilig is.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Daarmee haal je jezelf wel een volledige dagtaak op de hals als het ook maar een klein beetje aanslaat.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • MusicSupport
                        • Feb 2006
                        • 1016

                        #12
                        Ik kan me hier wel in vinden. Altijd wel wat occasions hier alleen niet de tijd om ze constant online te houden en het idee is wel dat op veilingen zoals die op troostwijk en bva veel aandacht wordt getrokken... Goed initiatief. Beter wat geld dan geen geld omdat je het niet verkocht krijgt!
                        d&b Audiotechnik

                        Comment

                        • mhsounds
                          • Sep 2009
                          • 933

                          #13
                          Daarmee doe je toch alleen een eenmalig iets na van bijv. de snuffelsite hier van J&H, gearscource(europe) en een paar soortgenoten?

                          [edit] whoops stond er al...
                          Freelance Light and Video |
                          Waarom zeggen ze allemaal trusst?

                          Comment

                          • Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

                            #14
                            Originally posted by MusicXtra
                            Daarmee haal je jezelf wel een volledige dagtaak op de hals als het ook maar een klein beetje aanslaat.
                            ( er zit subsidie op arbeidskrachten..LOL)

                            ik zal ff een soort van op - voor - zetje maken straks.. lijkt me een leuk geintje..

                            Comment

                            • renevanh
                              • Oct 2004
                              • 2371

                              #15
                              Veiling overzicht | CrashHouse ? Buy now...or never!

                              Zoiets??
                              Zo ja, dan bestaat het al :P
                              Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                              Comment

                              Working...