Opleiding muziek-performer, muziektechnicus en muziekmanagement in Belgie

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • axs
    Moderator
    • Jun 2002
    • 2687

    Opleiding muziek-performer, muziektechnicus en muziekmanagement in Belgie

    De Erkenningscommissie van de Vlaamse regering heeft groen licht gegeven voor de geplande Limburgse pop- en rockopleiding. De commissie oordeelde dat de opleiding maatschappelijk en economisch verantwoord is.

    Ze vult de vraag in om professionele opgeleide pop- en rockmuzikanten, muziektechnici en -medewerkers aan te leveren voor de hedendaagse muziekindustrie in Vlaanderen en daarbuiten.

    De pop- en rockopleiding wordt normaliter vanaf september 2007 in de PHL aangeboden. De driejarige bacheloropleiding bestaat uit drie afstudeerrichtingen: muziek-performer, muziektechnicus en muziekmanagement. De opleiding zelf wordt georganiseerd in samenwerking met de Muziekodroom in Hasselt.

    De aanvraag voor de nieuwe opleiding wordt nu ter advies voorgelegd aan de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie. Die instelling moet de opleiding op haar onderwijskundige kredietwaardigheid beoordelen, aldus nog Selis.
    If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    Originally posted by axs
    Ze vult de vraag in om professionele opgeleide pop- en rockmuzikanten, muziektechnici en -medewerkers aan te leveren voor de hedendaagse muziekindustrie in Vlaanderen en daarbuiten.
    Ik ben bij alle opleidingen nou zo enorm benieuwd naar de onderbouwing van deze zin.

    Waar- en bij wie- is die vraag vandaan gekomen?

    Zoeits moet toch ooit bij een van al die opleidingen onderbouwd zijn? Wie heeft dat rapport?
    lekker belangrijk!

    Comment

    • stakke
      • Jan 2005
      • 66

      #3
      Dit wil ik jullie niet onthouden.

      citaat van Axel Peleman: een rockschool??! De naam alleen al, rockers gaan niet naar school.

      Comment

      • stakke
        • Jan 2005
        • 66

        #4
        Originally posted by showband
        Ik ben bij alle opleidingen nou zo enorm benieuwd naar de onderbouwing van deze zin.

        Waar- en bij wie- is die vraag vandaan gekomen?

        Zoeits moet toch ooit bij een van al die opleidingen onderbouwd zijn? Wie heeft dat rapport?
        Veelal worden deze vragen verzameld door poppunt in belgië.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          poppunt.be ben ik niet van onder de indruk.

          even een enquete. Welke forummers zoeken naar een geschoolde HBO muziek werknemer die er nu niet aan kunnen komen of hebben voorbeelden van vacatures? Graag er bij vermelden in NL of B.

          en dan niet als stage/kistenduwer of voor een avondje maar serieuze vacatures van een aantal dagen of weken lengte, waar je NU geen opgeleide medewerkers voor kan vinden. ik heb het idee dat je morgen een complete crew bij elkaar kan krijgen mits je nou eens niet mensen zoekt die voor een stuiver 12 uur per dag moeten maken.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Originally posted by axs
            ....De opleiding zelf wordt georganiseerd in samenwerking met de Muziekodroom in Hasselt.....
            Ik ken diegene die bij de opleidingen van Muziekodroom de technische scepter zwaait... die kan je echt wel wat bij brengen.... en goed ook.... !!
            Maar dat terzijde....


            @Showband: Het is natuurlijk niet zo dat iedereen die hoger opgeleid is opeens een exclusieve groep technici gaat vormen hé?! Goede technici zijn goede technici.... en daar zitten LBO's, MBO's, HBO's en ook academici gewoon door elkaar, je wilt als klant een persoon die een bepaalde taak succesvol kan vervullen, en wat voor opleiding die dan gehad heeft... tsja, dat is in de meeste gevallen niet echt belangrijk.

            Het is trouwens ook maar helemaal over wat voor werk je het hebt, heel erg kort door de bocht genomen kun je voor PA-bedrijven als technicus werken (focus op techniek, organisatie), of voor acts als mixer aan de slag zijn (focus op creativiteit en muzikaliteit). Uiteraard sluit het een het ander niet uit, de beste technici bezitten kwaliteiten op alle genoemde vlakken!!

            Voor een carriere als 'technicus' haal je niet direct rendement uit een specifieke opleiding (hoewel een technische toch wel een duidelijke voorkeur heeft !!). Veel van mijn collega's bij PA bedrijven hebben een hogere opleiding genoten (dus HBO of WO), maar ook die zijn onderaan de ladder moeten beginnen met kisten slepen. Wat wel natuurlijk zo is, is dat de 'slimme mensen' over het algemeen het snelste groeien en vaak ook op op de belangrijke plekken terecht komen. Dus in dit geval moet je eerder praten over HBO/ WO denkniveau ipv een specifieke opleiding.

            Als je een muzikale HBO opleiding hebt gevolgd (zoals ook bijvoorbeeld de opleiding waar AXS het over heeft, een ander voorbeeld is de Rockacademie in Tilburg) kun je daar op termijn echter wél veel voordeel van hebben. Muzikale theorie geeft je als mixer een instrument in handen waarmee je je echt in positieve zin van anderen kunt onderscheiden, zo kijk ik er in ieder geval tegenaan ;-), maar goed... alléén maar voor bandjes werken en verder nooit voor PA bedrijven is maar voor weinigen weggelegd en het is ook wel goed/ leuk om van beide werelden iets mee te krijgen... dus advies van de dag van mijn kant: het gaat er niet direct om wát je gestudeerd hebt, hoewel de techniek toch wel veel te bieden heeft, denkniveau is het belangrijkste. En als je dan toch per sé een opleiding in de muziektechnische richting wil volgen, probeer er dan bij de door AXS genoemde opleiding of de Rockacademie tussen te komen (er zullen er allicht nog veel meer zijn waar ik het bestaan niet van weet). Maar vergeet in ieder geval nooit dat het vooral dingen zijn als:[LIST][*]Sociale vaardigheid (héél belangrijk)[*]Hard werken[*]Inzicht hebben in werk en organisatie[*]Technisch inzicht/ kennis[/LIST]die jouw succes in de entertainmentbranche gaan bepalen, hoe hoog opgeleid dat je ook bent !!



            Nou, weer verder met weken, bandje gaat zo beginnen...

            Saluukes vanuit het vooralsnog redelijk droge Hasselt ;-)
            Last edited by berolios; 17-08-06, 19:55.
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • axs
              Moderator
              • Jun 2002
              • 2687

              #7
              Originally posted by berolios
              Ik ken diegene die bij de opleidingen van Muziekodroom de technische scepter zwaait... die kan je echt wel wat bij brengen.... en goed ook.... !!
              EN die loopt/werkt normaal gesproken nu ook in Kiewit waar jij nu ook loopt...

              Saluukes vanuit het vooralsnog redelijk droge Hasselt ;-)
              Probeer je zaterdag of zondag (even kijken wanneer ik daar geraak tussen drukke agenda door) daar even tegen het lijf te lopen.
              Last edited by axs; 17-08-06, 20:05.
              If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

              Comment

              • axs
                Moderator
                • Jun 2002
                • 2687

                #8
                Hasseltse popopleiding heeft al 700 kandidaten
                HASSELT - De erkenningscommissie van de Vlaamse regering heeft groen licht gegeven voor een pop- en rockopleiding in Hasselt. “Dat betekent dat we hopelijk in september 2007 kunnen starten,” zegt directeur Ben Lambrechts van de Provinciale Hogeschool Limburg.
                “Ook de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) moet een positief advies geven.” Dit advies wordt verwacht in december.
                Het positieve advies van de Vlaamse regering betekent dat die de opleiding maatschappelijk relevant vindt.“Ze denken dat er nood is aan zo’n opleiding en dat de mensen die afstuderen een grote kans hebben om werk te vinden,” zegt Ben Lambrechts. “Nu moet alleen de NVAO nog onderzoeken of de opleiding onderwijskundig goed in mekaar zit. Maar dat lijkt me geen probleem. We hebben met een erg deskundig team - met onder meer mensen van Muziekodroom - een heel sterk pakket samengesteld dat muziek, techniek en management combineert. Mensen die denken dat dit een verlengstuk wordt van ‘Idool’ of ‘Star Academy’ zitten fout. Dit wordt een gedegen bachelor-opleiding op hogeschoolniveau van minimum drie jaar die heel professioneel onderbouwd is.”
                “Er hebben zich al zevenhonderd kandidaten aangemeld op onze website.Daar zullen we er uiteindelijk een zestigtal van overhouden.We gaan een selectiecommissie oprichten en die zal de kandidaten onderwerpen aan allerlei proeven zoals kennis van notenleer, een hoortest, maar ook op het vlak van management. De popmuziek is de laatste jaren aan het professionaliseren. Daar wil deze opleiding op inspelen.”
                Eind december wordt de beslissing van de Accreditatieorganisatie verwacht. Als die positief is, gaat in september 2007 dus de eerste Vlaamse pop- en rockopleiding van start in Hasselt.“
                Het wordt een unieke opleiding die een primeur is voor Vlaanderen en die een visitekaartje zal zijn voor Limburg.”

                Bron: hBvL
                If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                Comment

                • showband
                  • May 2001
                  • 4524

                  #9
                  Ik vraag mij wel af waarom ik nu zoveel afgestudeerd HBO conservatorium muzikanten, dansers, technici met ervaring in serieuze producties ken die geen werk kunnen vinden.

                  Als er zo veel behoefte aan is dat er een nieuwe opleiding bijkomt.

                  Je krijgt morgen de halve cast van Jesus Christ Superstar langs als je audities voor je productie/bedrijf uitschrijft hoor.

                  let op, dit is niet bedoeld om een discussie over het niveau of belang van die nieuwe school te beginnen. Ik constateer alleen dat er best veel afgestudeerden op dat niveau vrij rondlopen. Terwijl bij die opleiding staat dat er zo een behoefte aan die mensen is. Ik kan het niet rijmen.
                  lekker belangrijk!

                  Comment

                  Working...