Waarmee eenvoudig een live concert opnemen ?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balsan
    • Oct 2005
    • 77

    Waarmee eenvoudig een live concert opnemen ?

    Wij spelen morgen avond op een bedrijfsfeest, en willen graag zelf het live zaal geluid opnemen.

    Aangezien we zelf geen aparatuur hiervoor hebben moet ik die huren.

    Mijn vraag is wat voor apparatuur ik moet huren ? Ik heb begrepen dat er harddisc recoprders zijn waar je 2 microfoons op kunt aansluiten en waarmee je gewoon 4 uur lang kunt opnemen.

    Overigens moet het geluid wat we opnemen later bij video opnamen (worden tegelijkertijd gemaakt) worden gemixed.

    Wie kan mij wat apparaten suggerenen die ik moet gaan huren ?

    PS: Ik weet dat alles separaat (aparte sporen) beter is, echter dat vergt teveel apparatuur, en zo goed zijn we nu ook nog niet.
    It\'s the inside that matters
  • Funkmaster
    • Dec 2004
    • 204

    #2
    Wij nemen meestal een kopietje van LR op op minidisc voor het archief.
    Met minidisc kan je al veel doen, en zal al wat goedkoper zijn dan een HD recorder.
    It's nice to be important, but it's important to be nice...

    Comment

    • Robert H
      • Jan 2006
      • 378

      #3
      Originally posted by Balsan
      Wij spelen morgen avond op een bedrijfsfeest (...) en zo goed zijn we nu ook nog niet.
      Gelukkig zitten hier alleen mensen uit de scene en geen personeelsverenigingen

      Originally posted by Balsan
      Overigens moet het geluid wat we opnemen later bij video opnamen (worden tegelijkertijd gemaakt) worden gemixed.
      Neem gewoon een huis-tuin-en-keuken mixertje (Behringer o.i.d.) met twee normale microfoons (SM57/58) en sluit dit hele verhaal aan op de line-in van de videocamera. Perfect synchroon, geen geklooi achteraf en een (naar omstandigheden) prima soundje.

      Mocht je toch kiezen voor een los opneemding, hang er dan gewoon een MD of DAT achter en gooi er elke set een nieuw MD'tje/bandje in. Ik neem aan dat je toch niet langer dan een uur aaneengesloten staat te spelen. Achteraf kun je het hele verhaal in de computer synchroon onder elkaar zetten met bijvoorbeeld Adobe Premiere. Achteraf d.m.v. een videomixer het geluid er bijplakken lukt meestal niet. In een lange set gaat het hele verhaal geleidelijk van elkaar weglopen. In een programma als Premiere kun je begin en eind van de audiotrack afstemmen op de videostream, waarna de rest automatisch wordt bijgetrokken.

      Ik zou persoonlijk niet al te veel ingewikkelde spullen gaan huren, aangezien het uiteindelijke resultaat de relatief hoge kosten toch niet zal rechtvaardigen. Wij nemen voor evaluatie-doeleinden nog weleens een show van onze band op met een lijntje uit de zaaltafel. Camera op een statief bij de geluidsman, kabeltje uit de REC-out van de tafel zo de camera in. Camera effe goed richten en klaar is Kees. Kost niks, klinkt prima. Als jullie optreden op het personeelsfeest volledig wordt uitversterkt zou ik voor deze optie kiezen, klinkt snel beter dan twee microfoons.

      Comment

      • Balsan
        • Oct 2005
        • 77

        #4
        Originally posted by Robert H
        Gelukkig zitten hier alleen mensen uit de scene en geen personeelsverenigingen



        Neem gewoon een huis-tuin-en-keuken mixertje (Behringer o.i.d.) met twee normale microfoons (SM57/58) en sluit dit hele verhaal aan op de line-in van de videocamera. Perfect synchroon, geen geklooi achteraf en een (naar omstandigheden) prima soundje.

        Mocht je toch kiezen voor een los opneemding, hang er dan gewoon een MD of DAT achter en gooi er elke set een nieuw MD'tje/bandje in. Ik neem aan dat je toch niet langer dan een uur aaneengesloten staat te spelen. Achteraf kun je het hele verhaal in de computer synchroon onder elkaar zetten met bijvoorbeeld Adobe Premiere. Achteraf d.m.v. een videomixer het geluid er bijplakken lukt meestal niet. In een lange set gaat het hele verhaal geleidelijk van elkaar weglopen. In een programma als Premiere kun je begin en eind van de audiotrack afstemmen op de videostream, waarna de rest automatisch wordt bijgetrokken.

        Ik zou persoonlijk niet al te veel ingewikkelde spullen gaan huren, aangezien het uiteindelijke resultaat de relatief hoge kosten toch niet zal rechtvaardigen. Wij nemen voor evaluatie-doeleinden nog weleens een show van onze band op met een lijntje uit de zaaltafel. Camera op een statief bij de geluidsman, kabeltje uit de REC-out van de tafel zo de camera in. Camera effe goed richten en klaar is Kees. Kost niks, klinkt prima. Als jullie optreden op het personeelsfeest volledig wordt uitversterkt zou ik voor deze optie kiezen, klinkt snel beter dan twee microfoons.
        Als we het geluid uit de tafel opnemen, dan zijn we de "live sound" toch kwijt. Ik ben bang dat we dan een steriele opname overhouden.
        It\'s the inside that matters

        Comment

        • jadjong
          • Oct 2003
          • 654

          #5
          Originally posted by Balsan
          Als we het geluid uit de tafel opnemen, dan zijn we de "live sound" toch kwijt. Ik ben bang dat we dan een steriele opname overhouden.
          Doe bijde. Opnames met enkel microfoons zijn nou ook niet om over naar huis te schrijven. Zeker niet als het onder een video geplakt wordt.

          Comment

          • Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

            #6
            Heel simpel:
            neem een recorder die 4 kanalen kan opnemen.
            Neem op:
            - Master links
            - Master rechts
            - GN links
            - GN rechts

            Op een goede positie zet je dus nog een paar sfeer mics neer
            Het mooiste zijn MKH 416 op het podium richting publiek, maar ik vrees dat je die niet hebt.

            een ander leuk condensator microfoontje voldoet ook prima.

            Later kan je dan de mic opmaken tussen de PA mix en de sfeer van de ruimte plus aplausen.

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              met een MD of mp3 recorder uit de mengtafel. Kun je het geluid al mixen met livegeluid. Dat zit namelijk meestal al in stereo via de electret microfoontjes in de camera. Dat is voldoende voor wat akoestiek en applaus bij een goedkope registratie.
              lekker belangrijk!

              Comment

              • Balsan
                • Oct 2005
                • 77

                #8
                Ok, afgelopen vrijdag met 2 condensators het zaalgeluid opgenomen op een Fostex VF08 multitrack. Helass was er iets misgegaan met het mengtafle geluid dus aanstaande zaterdag (spelen we zeflde concert nog een keer), gaan we het opnieuw doen.

                We willen het dan als volgt aanpakken:
                Vanaf de mengtafel (A&H MH4000), willen we onze kanalen naar de diverse groepen routeren (zijn er geloof ik 6 beschikbaar). Per groep willen we via een direct out (of hou het ook heet) naar een kanaal van een Korg D16 multitrack recorder (8 sporen tegelijkertijd opneembaar). De geluidsman had het over "matrix id" maar geen idee wat dat is.

                Idee is om de volgende zaken op aparte sporen te zetten
                Drums en bas
                Zang 1
                Zang 2
                Toetsen (2 maal)
                Gitaar 2 maal

                Vervolgens wederom 2 zaal microfoons om het sfeergeluid op 2 aparte kanalen op te nemen.

                We zouden eventueel met de fostex nog 4 extra kanalen apart kunnen pakken (drums en bas apart, en beide gitaren apart, en beide toetsen apart.

                Zit ook nog met probleemje: De Fostex en de Korg hebben beide alleen SP/Dif in/uit. Ik heb helaas geen pc/laptop met deze aansluitingen. Nu wil ik graag een geluidskaart kopen die dat wel heeft (liefst een externe).

                Vragen:
                1) Kan ik dan alle opgenomen sporen makkelijk naar de PC/laptop halen ?
                2) Moet ik specifieke software hebben om de sporen samen te voegen ? Welke eventueel
                3) Moet ik bij de aanschaf van een geluidskaart meteen letten of er software meegeleverd wordt.
                4) Maakt het verschil of ik een externe kaart neem die USB of Firewire aansluiting heeft naar de PC ?
                5) Wat zou een goede oplossing kunnen zijn als we alles met een laptop zouden willen opnemen (wel 8 sporen tegelijk). Wat voor extrn device zouden julie dan aanraden? (Geen hele dure pro spullen, richtprijs maximaal 300 Euro)

                Graag sugggesties voor zowel geluidskaart (extern) als software (moet te complex)

                Suggesties om op een andere manier op te nemen zijn ook welkom
                It\'s the inside that matters

                Comment

                Working...