Serieschakelen luidsprekers

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koen van der K
    • Aug 2005
    • 1146

    Serieschakelen luidsprekers

    Heren mede-forum-ers,


    Wellicht een domme vraag maar kan iemand advies / mening / ervaring geven over de resultaten / nadelen van serieschakeling van luidsprekers (drivers) ?

    Praktisch gezien zal dit niet vaak voorkomen en is parallelschakeling van kasten de methode. Echter deze vraag om bij een bepaald benodigd vermogen op een andere impedantie uit te komen, bijvoorbeeld als je een (te) zware tijdelijke amp wil inzetten op een bestaand systeem.

    Geen idee of bij serieschakeling bijv. het reactief gedrag (inductiespanning) van de drivers elkaar onderling beinvloeden oid. Ik kan het zo 1-2-3 niet goed beredeneren.

    Enfin, tips welkom !

    Groeten en bedankt !
    Meer is minder, minder is meer
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    #2
    Nee hoor, dit maakt niets uit en zeker als je een erg zware amp op een wat zwakker systeem wilt zetten kan dit prima. Maaar je kan natuurlijk ook gewoon de gain van de versterker lager zetten , lijkt mij eenvoudiger !!!

    iets meer info hier:

    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

    Comment

    • Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

      #3
      Aha ... ok ! de wet van Ohm is mij wel aardig bekend, kan dat dus zonder problemen toepassen op luidsprekers.

      Om toch een antwoord weer met een kleine vraag te beantwoorden; kan dit dan ook zonder problemen worden toegepast op (complete) kasten met passief filter, van diverse merken / x-overpunten etc. ?

      Praktijkvoorbeeldje; tijdelijke vervang versterker voor een horeca locatie met een vier- of zestal kleinere luidsprekers(kastjes). Bij serieschakelen van kastjes met verschillende impedanties of vermogens is het even uitrekenen, mocht er alsnog 1 defect gaan dan ben je de overige kastjes in die schakel natuurlijk ook kwijt.

      Betreft het plaatsen van een limiter; met carnaval is hier in het zonnige Zuiden niets meer veilig, ook niet de gain pot's van de eindtrap ;-)

      Groeten en bedankt !
      Meer is minder, minder is meer

      Comment

      • test12
        • Jan 2003
        • 901

        #4
        Bij een speakersysteem van 8 Ohm is dit niet de impedantie die geldt voor het gehele freq. spectrum, de impedantie is freq. afhankelijk en dit is bij verschillende systemen niet gelijk. Vandaar dat het serie schakelen van verschillende systemen niet altijd zonder meer aantebevelen is.

        gr. Herman
        Last edited by test12; 01-03-06, 10:38.
        ________________________
        Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          Ha Test12,

          OK, heb je gelijk in, da's ook duidelijk, impedanties varieren dus spanning / vermogen per kastje zal dan wat varieren (afhankelijk wat de impedantiecurve is).
          Vraag is dan idd of dit bij hogere volumes problemen gaat opleveren, iig niet echt aan te raden.

          Betreft serieschakeling van dezelfde soort / type LS kasten blijft de spanningsdeling over het hele f-bereik over de kasten gelijk, hieruit concluderende dat dit geen probleem voor speakers en amp gaat opleveren bij hogere vermogens ?

          Alvast bedankt weer voor de reactie !

          Groeten, Koen
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Dat het niets uitmaakt, ben ik het helemaal niet mee eens.
            Door de serieschakeling zal de demping van de speakerresonantie(s) door de versterker worden verkleind.-zeg maar dat die er bijna niet meer is...-

            Dus in het laag gebied, zullen de speakers erg "flubberig" gaan klinken.

            Bij meerwegboxen (en welke zijn dat tegenwoordig niet), zullen de wisselfilters een behoorlijke ingangsimpedantie 'zien', en daardoor absoluut niet meer volgens de specificaties zijn.
            Filters gaan namelijk uit van een zeer lage bronweerstand

            Dus, de weergave wordt wel degelijk anders.

            Paul.
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

              #7
              Ha Paul,

              Aha, OK (2), zit wat in inderdaad ... demping. Moet zeggen dat ik het (nog) niet geprobeerd heb (deze vragen zijn ter voorbereiding) maar ik kan me er wel wat bij voorstellen dat de demping naar de kl* gaat, theoretisch zou dit idd wel moeten kloppen.

              Hoe de ene kast dan het reactieve gedrag van de andere "ziet" durf ik niet te voorspellen, maar met wat hogere vermogens zou het LF wat kunnen gaan "flapperen".

              Bedankt voor de nuttige info !


              Groeten,

              Koen
              Meer is minder, minder is meer

              Comment

              • vidioot
                • Mar 2006
                • 47

                #8
                Heej Koen,

                we hebben binnen het bedrijf laatst dezelfde discussie gevoerd. Uiteindelijk hebben we een praktijktest gedaan met twee Dynacord C12-3's (passieve filters) en was er duidelijk verschil te horen tussen serie en parallel...zoals Paul al zei: je laag lijkt nergens meer op!

                gr.
                Roy

                Comment

                • Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

                  #9
                  Ha Roy,


                  ... kijk ... de puntjes op de IIIiiiiiiI, zoals Paul reeds zei klopt 't dus ook in de praktijk !

                  Mooi, bedankt voor de info, ik weet genoeg !

                  Groeten


                  Koen
                  Meer is minder, minder is meer

                  Comment

                  Working...