ZONE 1 Master outputs level + 4dBu (1.22 Volt).

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tididi
    • Aug 2001
    • 352

    ZONE 1 Master outputs level + 4dBu (1.22 Volt).

    mijn mixer een d&r clubmix
    stuurt via de output +4db uit
    nu heb ik gehoordt dat diverse versterkers
    dit signaal te veel vinden en dus al snel in de oversturing gaan klopt dit
    of is het een verkeerd verhaal
    p.j
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

    #2
    Ik doe altijd gewoon de gains helemaal naar rechts...
    heb ik ooit eens van wat bekende dj's geleerd
    werkt goed! iedereen gaat altijd wel wat vroeg naar huis

    ff zonder gekheid
    die +4 dB is nominaal dwz als er wat dynamiek is zullen er pieken bovenuit komen van zomaar 12 dB hoger (gemidelde crest-waarde van een gemasterde track).
    + 4 lijkt me een prima uitgang om een dikke versterker mee aan te sturen.
    Als het te hard is voor je lichte versterker kan je ook nog gewoon zachter uitsturen op de master. het zegt niet zoveel die +4 dB, behalve dat het 4dB harder is dan een 0dBU uitgang.
    knoppen en waarden :)

    Comment

    • gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

      #3
      Op nagenoeg alle serieuze mixers (en zeker een D&R) zit een masterfader. Deze kan ook omlaag.

      Om te bepalen wat de ingang van je versterker nog leuk vind, kun je een testtoon gebruiken. Deze zal dan onthullen wanneer de ingangstrap van je versterker het signaal niet meer aan kan. Hij zal dan gaan vervormen.

      Neem een sinus, en bij voorkeur een lage frequentie. Bijvoorbeeld 100 Hz. Deze kun je genereren met menig stukje software of deze kun je vinden op test CD's. Plug de line-out van de geluidskaart van je computer of de CD speler op een line input van de mixer en zorg dat het signaal netjes op het kanaal binnenkomt (gain afstellen met PFL ingedrukt, zodat je op de meters ziet hoe hard het binnenkomt). Plug de output van de mixer op een line ingang van de versterker. Zet het afluistervolume op een matig niveau (dit om schade aan je luidsprekers te voorkomen).

      Ga nu langzaam de master fader op de mixer omhoog schuiven. Je hoort een mooie schone bastoon. Als je de schuif helemaal open kunt zetten zonder dat de klankkleur van de toon verandert, en de meters van de D&R staan "in het rood", dan hoef je je geen zorgen te maken. Je kunt nu de keten veilig blijven gebruiken, maar zorg er wel voor dat je bij het gebruik de meters niet verder "in het rood" jaagt dan bij deze test. De kans is groot dat enkele dB's verder er alsnog vervorming optreed.

      Als je versterker beschikt over minder "vergevingsgezinde" inputs, dan zal deze gaan vervormen. Je zult dan merken dat de schone bastoon op een bepaald niveau "vies" gaat klinken. Hoe hoger je de schuif zet, hoe viezer het wordt. Breng de master fader terug en zoek naar het punt waar de viezigheid nog net te horen is. Dit is het maximale ingangsniveau van je versterker.

      Het is een goede gewoonte om hier vervolgens een dB of 6 onder te gaan zitten. Kijk op de meters of op de schaalverdeling van de schuif om die 6 dB verschil te maken. Dit is het maximale niveau waarop je je D&R op die bepaalde versterker kunt gebruiken. We maken die 6 dB verschil omdat muziek dynamisch is en zo nu en dan wel eens uitschieters veroorzaken. Als jij ruimschoots aan de veilige kant van de vervorming blijft, zullen die pieken ook onvervormd blijven en klinkt de muziek ten alle tijden "lineair".

      Onthoud goed tot waar je de meters mag laten dansen. Of plak er een subtiel stickertje bij.

      Het is een fabeltje om te denken dat je uiteindelijke volume met deze methode lager zal uitkomen. Er zit altijd een volumeknop op de versterker en die kan natuurlijk gewoon verder open. Laat je niet verleiden door collega's die het leuk vinden om hun meters in het rood te jagen. Bij veel versterkers kan het straffeloos, maar het is een mentaliteitskwestie: ken je grenzen en respecteer andermans spullen. Bovendien vind ik het meestal geen probleem als DJ's vragen of ze wat meer "gas" kunnen krijgen. Wel vind ik het een probleem als ze ongevraagd de hele gain structuur in de clipping jagen en dan nog gaan lopen zeiken als je er iets van zegt.

      Comment

      • tididi
        • Aug 2001
        • 352

        #4
        thx

        bedank voor de goede uitleg
        voor mijn bassen heb ik wel een schoongeluid
        maar soms vindt ik de toppen erg snel schel en agressief gaat worden versterker flits clip lampje dan wel vaak maar wel bij volledige uitsturing )
        maar niet in het rood op mengtafel

        ik ga nog wel uitproberen met de gain en master te schuiven

        voor mijn top speaker heb ik nu een prodjuser m720 (750w 8 ohm)
        en voor subs -q4 pt9 (920 w bij 8 ohm
        prodjuser geeft dus knippernede clip lampje
        subs geen last

        rop kasten zijn nu acoustic line a6 (400w)
        subs zijn rcf events 1015 400W

        clip oplichten zal dus toch van vervormd uitsturen zijn en niet van te zware speakers denk ik?
        p.j

        Comment

        • gertgeluid
          • Dec 2006
          • 520

          #5
          Originally posted by tididi
          clip oplichten zal dus toch van vervormd uitsturen zijn en niet van te zware speakers denk ik?
          Je speakers zijn niet te zwaar. Je versterker is ruim bemeten en dat is goed. Het clip lampje indiceert clipping aan de versterkeruitgang. Dat wil zeggen dat je versterker zijn maximale vermogen heeft bereikt. Je moet zachter gaan draaien en of je dat nu doet door aan de ingang gas terug te nemen, of de volumeknop op de versterker iets dicht draait, is aan jou. De eerste methode is echter beter omdat je dan minder kans loopt dat je ook de ingang van de versterker overstuurt.

          Ik denk dat de ingang van de versterker geen moeite heeft met die +4dBu. Zet je versterker vol open en stuur met je mixer zo hard in dat het clip ledje op de versterker niet of slechts heel af en toe oplicht.

          Comment

          • GvH-E
            • Feb 2007
            • 122

            #6
            Een goede werkwijze Gert! Zo hoort het.

            En hoewel een ander onderwerp elders: op deze wijze serieus ingeregeld is een extra ruim versterkervermogen (factor 1,5) geen bezwaar!
            Weten waar je mee bezig bent.
            GvH-E

            Comment

            Working...