![]() | HOME | SITEMAP | VERHUUR | VERKOOP | 2eHANDS | SCHRIJF ONS | WIE ZIJN WIJ | |
| |||||||
| TECHNIEK Forum over de technische kant van het vak zoals bijvoorbeeld vragen over flightcase bouwen krachtstroom, storingen, bekabeling etc. |
![]() |
| | LinkBack | Discussietools |
| | #1 | ||
![]() Geregistreerd: Jan 2004 Locatie: 1
| In mijn studentenhuis hebben we in het sousterrain een bar gebouwd, om hier regelmatig met wat vrienden te kunnen borrelen. Dit bleek zo'n succes dat de buren steeds meer aan het klagen zijn over geluidsoverlast. Nu willen we alles dus gaan isoleren. Alleen de vraag is hoe? Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. Het gaat om de volgende ruimte: ![]() Hij is ongeveer 3 x 9m. Nr 1 is het houten luik aan de straatkant. Bij nr 3 zit de naar binnen openslaande deur naar buiten. Nr 2 is een dikke houten plaat. En daarnaast zit een deur naar een keukentje. Van hieruit kan je op het achterplaatsje komen, de ruimte achter nr 2. Het plan wat wij nu hebben: Om het geluid naar de achterburen tegen te gaan willen we een dak op het achterplaatsje zetten. Een houten dak met dat zwarte dakleer erop, en een stenen muur aan de achterkant. Van binnen willen we het isoleren met 'noppen matten'. Aan de voorkant, achter de luiken, willen we twee houten platen neerzetten die naar binnen open kunnen maar wel de volledige opening vullen, dus van vloer tot plafond. En dan die bekleden met dat isolatiemateriaal. Voor de deur hebben we nog niet echt een goed idee. Wat denken jullie hiervan? Hebben jullie nog tips of opmerkingen? Dank alvast! | ||
| | |
| | #2 | ||
![]() Geregistreerd: Dec 2003 Locatie: 1
| Hoi job ik zou met 2 dingen wel goed opletten -ventilatie, als je alles goed dicht maakt wordt de lucht muf en warm - vluchtwegen, ik weet dat de gemiddelde student hiet niet aan denkt, maar 2 (werkende) vluchtwegen is toch echt wel fijn Maar is de muziek minder hard zetten geen optie
__________________ \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\" | ||
| | |
| | #3 | ||
| Die muffe lucht, tsja, dat is dan niet anders. Er hangt al wel een airco om het niet te warm te laten worden. Wat betrft de vluchtwegen, aan de voorkant zit een deur, en ook willen we achter in het nog te bouwen muutje een deur plaatsen om zo ook via die kant weg te kunnen. Maar laat ik mijn vraag anders stellen. Hoe kan ik het beste een 'gat' (voor nr 1.) van 2,5 bij 2,5m isoleren? Door daar twee houten platen in te zetten met dat noppenschuim erop? Heeft er iemand ervaring mee? Hoeveel zou dit schelen? En is een overkapping isoleren aan de achterkant genoeg? Waar moet ik daarbij op letten? | ||
| | |
| | #4 | ||
![]() Geregistreerd: Oct 2008
| Alleen noppenschuim gaat je niet echt helpen. Dat is geschikt om reflecties te dempen. Dus dat scheelt binnen, niet naar buiten. Als eerste zul je alle luchtgeluidslekken aan moeten pakken. Dat betekend alle naden e.d dichtmaken. Daarbij zul je je af moeten vragen hoe je de ventilatie wil verzorgen. Hiervoor zul je waarschijnlijk uit komen bij een gedempt labyrinth of iets dergelijks. In de handel heet zoiets ook wel suskast. Dan de overdracht door de muren en daken heen. Een goede methode hiervoor is het aanbrengen van (al dan niet geveerd opgehangen) massa. hoe zwaarder hoe beter. De door jou voorgestelde bakstenen muur lijkt dus een goede keus, het houten dak niet. Als je daar voor een stevige balkconstructie kiest kun je aan de binnenkant een aantal lagen gipsplaat over elkaar heen aanbrengen. Als je dan de holle ruimtes in het balkenframe opvult met steenwol dan ben je al een heel end. Mocht het een plat dak zijn dan zou je ook nog kunnen denken aan zogenaamde Estrich platen. Dat zijn gipsvezelplaten(zwaar) op een laag steenwol (dempend) Natuurlijk kun je ook gebruik maken van speciaal in de handel zijnde akoestische materialen. Dat zal best een beter resultaat geven, maar is ook vele malen duurder dan standaard bouwmaterialen. Die centen kun je waarschijnlijk beter gebruiken voor een goede oplossing voor het luchtgeluid. | ||
| | |
| | #5 | ||
![]() Geregistreerd: May 2001 Locatie: 1
| Isoleer VOOR je buren gaan klagen. Zodra ze klagen ben je te laat en ga je het nooit meer oplossen. 1 nodig je buren bij elk feest uit. 2 Verder gewoon een dikke limiter tussen de installatie en een bouwlamp ter "herrinering" van de absolute limiet van je huidige bouwsel. De rest is duur. En "verhoogt de limiet van je limiter" ________________________ vooral eerst de naden en kieren met rubber strips afdichten. Let op! Wel via suskasten dus andere ventilatie aanbrengen! Daarnaast is contactgeluid de grootste boosdoener. Dus speakers en dergelijke vrij van het gebouw hangen. Op rubbers zetten. Een goedkope en removable isolatie naar de buren is het verzamelen van veel boekenkasten. Die tot aan het plafond bijna tegen de muur van de buren zetten en volzetten met boeken. Dan heb je dikte en massa zonder bouwvergunning of voorschriften. Doe jezelf wel een lol... ga dan niet met hete lampen en kaarsen werken.... ________________________
__________________ lekker belangrijk! | ||
| | |
| | #6 | ||
![]() Geregistreerd: Oct 2004 Locatie: 1
| Volgens mij is het goedkoper, veiliger en minder rompslomp (bouwvergunning!) om iets te verzinnen in de richtingen silent disco, ambient mics en geluidmanagment
__________________ Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet... | ||
| | |
| | #7 | ||
![]() Geregistreerd: Jul 2006 Locatie: 1
| Ik heb 1 x een meting + advies mee gemaakt en de resulterende offerte gezien voor een grachten kelder in Utrecht een aantal jaren geleden betreffende geluidsissolatie . De ruimte was wel groter maar de offerte bedroeg om en nabij de 80.000 gulden . Vooral de lucht verversing was lastig maar wel te doen (en is verplicht!!). | ||
| | |
| | #8 | ||
| Bedankt voor alle reacties! Zeker de tips voor het dakje achter zijn bruikbaar! Blijft alleen de voorkant nog over. Hoeveel zou het schelen wanneer er twee platen met daartussen glaswol en van die geluidsabsorberende matten op worden gelijmt, voor het luik (1) worden gezet? | ||
| | |
| | #9 | ||
![]() Geregistreerd: Apr 2008 Locatie: 1
| Let ook een beetje op je geluidsinstellingen. Niet alleen een limiter kan helpen, ook de hpf niet te laag zetten is handig. Je merkt er echt niet zo gek veel van als je die op 50Hz zet, en het scheelt vaak al een behoorlijke slok op een borrel qua overlast. | ||
| | |
| | #10 | |||
![]() Geregistreerd: Sep 2007 Locatie: 1
| Citaat:
Nu is de ruimte van TS een behoorlijke tunnel, dus isolatie tot op zekere hoogte kan ik begrijpen, maar het is niet groter dan mijn woonkamer. Dus als je daar nog eens isolatie in gaat aanbrengen, kom je er misschien nog net 20-30 man in kwijt en kun je net zo goed een kleinere PA ophangen. Ik denk zelf eerder dat de overlast komt door de mensen in de (betrekkelijk kleine) ruimte. Daar doe je technisch weinig aan, behalve je PA wat minder hard open zetten en maar voor lief nemen dat je er niet bovenuit komt.
__________________ First make it work, then make it look pretty! | |||
| | |
![]() |
| Discussietools | |
| |