Flightcases

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Davy Gabriels
    • Aug 2002
    • 819

    Flightcases

    In vele foto's van grote produkties zie je tegenwoordig dat amps,dimmerracks, stageblocks,... niet meer gebouwd worden als gewone flightcases. Maar hier worden gewone zwarte houten kistjes gebruikt, zonder de aluminium flightcase profielen. Maar hoe zit het dan met een eventueel deksel erop,ik zie namelijk nergens sluitingen zitten. En welke houtsoort wordt er gebruikt, ik veronderstel multiplex 12mm?
    Ik vraag mij ook af hoe je zoiets krasvast kan maken,want flightcases hebben het meestal nogal zwaar te verduren.

    Heeft er misschien iemand foto's van zo'n kistjes,eventueel met deskel erop?

  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

    #2
    Bedoel je niet per ongeluk de binnenkant van stolpjes? Dat zijn gewoon nette houten kistjes waar je je versterkers in plaatst. Wanneer het vervoert wordt een stop kist (wel flightcase dus) eromheen en rijden maar. Ik vind dat erg fijn werken, het scheelt ruimte omdat je die deksels & wielplaten gewoon ergens backstage neer kunt zetten zonder dat ze in de weg staan. En het staat weer een stukje netter (vind ik tenminste).
    Die houten racks maak je van normaal hout met een goeie coating eroverheen. Wat wij daarvoor gebruiken weet ik niet precies, maar t komt in 5 liters tegelijk en is redelijk krasvast. Wel mat zwart overigens.

    Comment

    • rinus bakker
      • Mar 2002
      • 5430

      #3
      Hallo Davy,
      Zou het niet zou zijn dat die dingen daarna (moeten) worden ingebouwd in een f.case als ze 'on-the-road' gaan.
      Zeker qua prijs is een flightcase-loos-apparaat een concurrentievoordeel-op-het-eerste-gezicht.
      Overigens de 15mm multiplex-kisten van BritRow, Turbosound, SummitSteel en gelieerde bedrijven al zeker 15 jaar zonder stalenhoeken en aluhoeklijn enz. Maar wel voorzien van gewone f.c handgrepen en sluitingen.
      een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

      Comment

      • Stijn Vanstiphout
        • Oct 2000
        • 1160

        #4
        Davy heeft het hoogstwaarschijnlijk over het principe van de Synco-rackjes. Binnenracks, maar dan zonder buitenkist, die dus zo de vrachtwagen ingaan. Die rackjes hebben het 'mentale' voordeel dat stagehands voorzichtiger met dit soort kisten omgaan. Gebruikers zijn o.a. EML, Synco-gebruikers (Flashlight, Ampco, DEE, ...) wij, ... Sluitingen gebeuren in de meeste gevallen met een multiplexen plaat, die perfect in of over de voor- of achterkant past, en door middel van klitteband (gelijmd en geniet op beide delen) op zijn plaats blijft. (deksels zijn op die manier ook ruimtebesparend)

        mvg,
        Stijn Vanstiphout,
        LVL Multimedia
        België

        Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

        Comment

        • Davy Gabriels
          • Aug 2002
          • 819

          #5
          Yep Stijn, dat is wat ik bedoelde.Alleen vraag ik mij af als die klitteband na verloop van tijd vuil is,hij nog wel de deksel kan vasthouden. En welke handvaten worden dan gebruikt, gewone zwarte fliphandles?

          Comment

          • Stijn Vanstiphout
            • Oct 2000
            • 1160

            #6
            citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

            Yep Stijn, dat is wat ik bedoelde.Alleen vraag ik mij af als die klitteband na verloop van tijd vuil is,hij nog wel de deksel kan vasthouden. En welke handvaten worden dan gebruikt, gewone zwarte fliphandles?
            Klitteband af en toe vervangen lijkt me nu niet het einde van de wereld... 'k Heb inderdaad tot nu toe zwarte fliphandles weten te gebruiken voor dit soort toepassingen.

            mvg,
            Stijn Vanstiphout,
            LVL Multimedia
            België

            Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

            Comment

            • Pieter Huijgen
              • Sep 2003
              • 766

              #7
              Ook vaak gebruikt: (bijv. AWS)
              Grijze binnenracks, in een aantal standaard maten. (beginnende bij 3 HE)
              Er zijn standaard 2 maten stolpkisten beschikbaar: 9HE en 16HE.
              Voor losse apparatuur in binnenracks (processors, zenders, eq's etc.)
              is het gewoon een kwestie van de racks op elkaar stapelen en om het
              geheel de stolpkist heen. Dit systeem werkt multifunctioneel en bespaart
              de ergernis van losse deksels etc.

              Voor losse verhuur van 3HE rackjes (bijv. een enkele amp of zenderset)
              zijn ook racktassen voorhanden (zonder profiel) waar de binnenrackjes
              ingestopt kunnen worden. Deze hoezen zijn wel verstevigd met hout.
              Lid van het Front tegen zijlicht

              Comment

              • DJ_Snaky
                • Sep 2002
                • 272

                #8
                ik heb ook een keer met zo'n kistje gewerkt.
                was gemaakt van 18 mm en extreem afgeronde hoeken, geen profielen en handvaten en de deksel zat vast met klitteband.

                zag er (vond ik) super lelijk uit, maar het bied voldoende bescherming voor je amp's
                [:D] zin in een feestjuh [:D]
                <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>

                Comment

                • Michael
                  • Nov 2002
                  • 643

                  #9
                  Een geluidsboer bij mij in de buurt is ook begonnen met het maken van dit soort kistjes. Het zijn gewoon houten kisten met zwarte flip handles aan de zijkant. Ik vind ze heel netjes uitzien en ook erg professioneel. De effecten, versterkers, etc... zitten wat dieper ingebouwd waardoor een denksel minder belangrijk is. Je kunt er ook nog een stolpcase omheen laten bouwen. Die lack is echt superkrasvast. Diezelfde boer heeft ook veel van mijn kistjes gebouwd (rest zelf) maar deze kunnen toch echt meer hebben dan die van mij. ze hebben ook het voordeel dat er geen alluminium rondzit dat na verloop van tijd gaat verweren dus ze blijven er langer netjes uitzien. Ook zien de kisten er door de matte kleur minder snel vuil uit.

                  Comment

                  • BENjpt
                    • May 2002
                    • 381

                    #10
                    Om het verhaal een beetje vorm te geven EN als ik het goed begrijp..:


                    Maar dan met zwarte klitteband..

                    Werkt perfect en easy to make!
                    Het nadeel met versterkerrackies vind ik altijd het gewicht, die dingen zijn al zwaar van zichzelf en met 18mm hout maak je ze volgens mij nog een stuk zwaarder..maar beschermd zijn ze![]
                    Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

                    Comment

                    • Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

                      #11
                      Jep zo hebben wij ze ook voor de FX racks, maar daar zit bij vervoer toch nog steeds gewoon een fc omheen... zelfde voor versterker racks. Verhuurbedrijf waar we wel eens extra Master amps huren doet het ook op deze manier, maar dan zonder flight eromheen... die kistjes zijn niet meer om aan te zien, dan toch maar een iets zwaarder kistje. En hoe vaak komt het voor dat je die moet tillen? Dan moet je hem op die gelegenheden maar even uit elkaar halen om binnenwerk apart te tillen.

                      Comment

                      • Davy Gabriels
                        • Aug 2002
                        • 819

                        #12
                        En waar zou ik het beste de klitteband monteren: boven en onder, of links en rechts, of overal? En wat maken jullie op de frontplaat,zodat je deze kan vastnemen om ze vanaf de klitteband te trekken?
                        Iemand misschien een detailfoto van de deksel van deze rack:http://www.licht-geluidstechniek.nl/Dimmerrack.html
                        Ik kan wel gewoon 2 gaten baren van bv 20mm, waardoor je dan met je vinger de deksel kunt lostrekken.
                        Worden op de kisten ook geen beschermhoeken geplaatst?

                        Comment

                        • axs
                          Moderator
                          • Jun 2002
                          • 2687

                          #13
                          citaat:Geplaatst door Davy Gabriels

                          En waar zou ik het beste de klitteband monteren: boven en onder, of links en rechts, of overal? En wat maken jullie op de frontplaat,zodat je deze kan vastnemen om ze vanaf de klitteband te trekken?
                          Boven onder links en rechts
                          Voor het afnemen van de frontplaat zijn meestel paar uitsparingen voorzien waar je je vingers induwt
                          If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                          Comment

                          • rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

                            #14
                            citaat:Geplaatst door axs
                            Voor het afnemen van de frontplaat zijn meestel paar uitsparingen voorzien waar je je vingers induwt
                            Dat moet toch klinken als een vraag naar de bekende weg...
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

                            Comment

                            • test12
                              • Jan 2003
                              • 901

                              #15
                              OK, ik kan het niet laten, of lekker of toch gewoon oud hout ?

                              PS. Toen FC in raakten hadden wij het al in, inmiddels oud hout, zitten de app. is al diverse keren vervangen. Soms krijg ik de neiging om ook het ouwe spul erin terug te zetten.

                              m.v.g. Herman
                              ________________________
                              Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

                              Comment

                              Working...