C-sub

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin-V8
    • Feb 2006
    • 42

    C-sub

    Hallo,

    Ik heb onlangs de C-sub gebouwd van op www.speakerplans.com
    en heb daarin gebruik gemaakt van de Beyma 18lx60

    Tot mijn grote spijt voldeed deze kast mij niet, en heb deze ondertussen al verkocht.
    De kast gaf een zeer mooie bass, en ging goed laag. Op zich voldeed deze dus prima.
    Het probleem is echter dat mijn topkasten geen goede bassweergave hebben, en dat ik dus een deel van de bass miste.
    Vooral dan het deel dat je in je maag voelt. De echte sub-bass is mss wat minder belangrijk voor mij.
    Het was onlangs carnaval, en als de wagens dan voorbij rijden voel je de bass zo in je maag slaan

    Nu is mijn vraag of iemand een bepaald type van kast kan aanraden.
    Ik maak gebruik voor de bass van een dap p1600
    En de ruimte waar ze in worden gebruikt is eigenlijk maar een kleine zaal (100m²), maar zou eigenlijk ook graag hebben dat de kasten eventueel toch buiten ook kunnen gebruikt worden.
    Een paar W-bin kasten lijkt mij mss niet zo geschikt aangezien ik dan denk dat de buren redelijk veel last zullen hebben.

    alvast bedankt voor de reacties
  • arie
    • Feb 2003
    • 550

    #2
    denk dat je geen vergelijk kunt maken met een systeem wat op de carnavals wagens worden gebruikt (15 a 20kw)met een systeem wat beduidend minder vermogen heeft, ik denk persoonlijk dat je iets te veel verwacht van je eindtrap/kasten, het enigste wat je zou kunnen doen is een korte hoorn bouwen war veel kick in zit (of bijfoorvbeeld een glijbaan, is zeker voor disco werk geen verkeerde kast)groeten en succes Arjan

    Comment

    • Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

      #3
      Wat voor/welke topkasten heb je?

      Mvg Johan

      Comment

      • Kevin-V8
        • Feb 2006
        • 42

        #4
        De topkasten kan ik niet zo goed beschrijven.
        Dit zijn oude kasten die gebruik maken van een 15inch speaker.
        Merk: Altec 418-8H



        Ik begrijp ook dat je het niet kan vergelijken met een carnavalwagen, maar een gesloten ruimte van 100m² is niet echt groot te noemen vind ik.

        Persoonlijk denk ik ook dat het goedkoper is om in okkasie een paar kasten te zoeken, dan deze zelf te bouwen.
        Last edited by Kevin-V8; 28-02-06, 23:28.

        Comment

        • beyma
          • Oct 2002
          • 1614

          #5
          Sorry, maar ik begrijp je denkwijze niet helemaal....

          Je hebt een goede sub gemaakt, maar de topkasten kunnen het niet bij houden, omdat ze uit het jaar kruik komen.....
          Ik zou dan die top kasten op marktplaats zetten,misschien nog 100 euro voor vangen,en dan een setje andere 15 inch speakers kopen (desnoods occaisions) en een leuk topkastje bouwen die wél die C-sub kan bij houden!!

          In plaats daarvan ga je nu zoeken naar een kast die wel bas geeft, maar geen subwoofer is, want anders heb je wéér het zelfde probleem

          Waarschijnlijk heb je nu ook nog geld in moeten leveren, want ik neem aan dat je ze voor minder hebt verkocht dan wat jij er totaal aan kwijt bent geweest, en dan reken ik niet eens de uren die er in hebben gezeten om ze te bouwen.....
          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

          Comment

          • Banned
            Banned
            • Dec 2003
            • 951

            #6
            Wel een vreemde stelling ja :

            De kast gaf een zeer mooie bass, en ging goed laag. Op zich voldeed deze dus prima.
            Het probleem is echter dat mijn topkasten geen goede bassweergave hebben, en dat ik dus een deel van de bass miste.

            Als je topkast geen goede basweergave heeft ligt niet aan je subkast hoor !

            Ligt gewoon aan het rendement van de topkast = weinig dus.

            Als je dezer aktief aanstuurt ( vanaf bv 80hz ) doet die 15" er niet veel meer.

            Optie is mss om de topkast fullrange te gebruiken.

            Beetje dom om die sub wegtedoen omdat je top het niet kan bijhouden of aansluit op je sub.

            MSs met 2 toppen en 1 sub per kant haal je een beter resultaat ( wat dus bewijst dat je toppen bagger zijn )

            ze zullen ook wel zonder baskast weinig laag geven.

            Comment

            • Kevin-V8
              • Feb 2006
              • 42

              #7
              Ja het probleem is idd dat mijn huidige klankkasten in het algemeen niet laag gaan.
              Mijn bedoeling was dus om een baskast te maken die voor het laag en het sub-laag zorgde, en dat mijn huidge kasten enkel het midden en hoge tonen moesten weergeven.

              Mijn probleem was dus eigenlijk dat de C-sub alleen het sub-laag weergaf, waardoor ik dus nog steeds het laag mankeerde.

              Ik was niet van plan om mijn topkasten weg te doen, maar eerder te zoeken naar 2 goede baskasten die zowel het sub-laag als het laag weergeven

              Comment

              • Dr. Edie
                • May 2003
                • 671

                #8
                Originally posted by Kevin-V8
                Ja het probleem is idd dat mijn huidige klankkasten in het algemeen niet laag gaan.
                Mijn bedoeling was dus om een baskast te maken die voor het laag en het sub-laag zorgde, en dat mijn huidge kasten enkel het midden en hoge tonen moesten weergeven.

                Mijn probleem was dus eigenlijk dat de C-sub alleen het sub-laag weergaf, waardoor ik dus nog steeds het laag mankeerde.

                Ik was niet van plan om mijn topkasten weg te doen, maar eerder te zoeken naar 2 goede baskasten die zowel het sub-laag als het laag weergeven
                Hoezo zou je die toppen willen blijven gebruiken? Helemaal eens met Mephisto; doe die ouwe meuk weg en had dan 2 fatsoendelijkere toppen gekocht erbij. Een baskisten die SUB en kick geeft, misschien glijbanen, deze gaan best laag (ligt aan de speaker, maar iig een low-cut van 35-40 Hz voldoet prima, ook voor een kast per kant, 18") én je kan ze ver laten doorlopen (b.v. 150-200 Hz) welke de kick verzorgd.

                W-Bin's gaan niet laag, wel een flinke kick.
                Mit freundliche grube,

                Edie

                Comment

                • Banned
                  Banned
                  • Dec 2003
                  • 951

                  #9
                  Denk dat die Csub teveel laag geeft to je laag van je topkast.

                  Je kan ook kijken om deze sub wat zachter te zetten om de juiste verhouding te krijgen tussen de top en de sub !

                  ik denk ook dat je verhaal niet echt helemaal terrecht is want je bouwt een subwoofer om het laag te versterken uit de topkast die je hebt ( anders ben je hem niet gaan bouwen )

                  Nu heb je laag en nu wil je weer bas ???

                  Wilt mij gewoon zeggen dat je top een te laag rendement heeft to de subkast en de kick zir er heus wel in alleen op een ander niveau.

                  Hoe stuur je de set trouwens aan ?

                  Toch wel aktief neem ik aan of wordt de csub ook fullrange aangestuurd ?

                  als je deze sub crosst op 80hz en je top vanaf 80hz heb je heus wel een leuke combinatie hoor denk ik ( zo hard gaat die csub nou ook weer niet )

                  Comment

                  • Kevin-V8
                    • Feb 2006
                    • 42

                    #10
                    We blijken elkaar soms moeilijk te verstaan

                    Ik stuur idd actief aan en crosste op 80hz.
                    De C-sub doet het prima, geen slecht woord over.
                    Het probleem is dus dat mijn toppen de lage frequenties tot 80hz dus niet goed weergeven.
                    Ik zoek dus eigenlijk een basskast die ik kannen crossen op bijvoorbeeld 150 a 200hz, zodat de kickbass niet meer moet komen van mijn toppen, maar van de baskasten.

                    De topkasten schik ik niet te vervangen doordat deze van mijn vader zijn, enz, enz
                    Mijn bedoeling was dus om de huidige installatie uittebreiden, en niet te vervangen.

                    Comment

                    • Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

                      #11
                      Een 15" br-kast kan gewoonlijk zonder problemen rond de 150 á 200 Hz gecrosst worden.

                      Mvg Johan

                      Comment

                      • Banned
                        Banned
                        • Dec 2003
                        • 951

                        #12
                        ok nu geef je al iets meer aan. het probleem zit sud in de topkast ( die heeft te weinig mid-laag erin zitten.

                        Ik weet niet wat voor soort speakers erin zitten maar normaal gesrpoken moet er wel een kick in zitten.

                        Nogmaals probeer het eens om de sub zachter te zetten om een goede configuratie te krijgen tussen je top en sub dat zal ook wel schelen.

                        Die kick die je bedoelt ( maagbas ) is rond de 60hz als ik het goed heb dus dat zal je niet uit je top kunnen halen als die vanaf 80 begint.

                        Mss proberen om de kast fullrange te gaan aansturen.

                        Comment

                        • beyma
                          • Oct 2002
                          • 1614

                          #13
                          Euhh Mephisto, hij heeft ze sub kasten al verkocht he..........
                          Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                          Comment

                          • Banned
                            Banned
                            • Dec 2003
                            • 951

                            #14
                            dat is toch netjes ............. alleen is nu zijn probleem opgelost ?

                            speakers heb ik hier genoeg liggen hoor !

                            Comment

                            • arie
                              • Feb 2003
                              • 550

                              #15
                              Gooi er eens een paar glijbanen onder met een fatzoenlijke speaker er in, die kun je namelijk gerust tot boven de 200hz door laten lopen.Ik weet dan ook zeker dat je voldoende kick zult hebben.Groeten en succes Arjan

                              Comment

                              Working...