Het zoveelste 12" zelfbouw topje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

    Het zoveelste 12" zelfbouw topje

    Hallo Allemaal,

    Het voor de hobby zelfbouwen van speakers heeft bij mij even op een laag pitje gestaan maar ik kreeg na de PA-markt toch weer de kriebels en ben er dus maar weer mee begonnen.
    Ik ben niet zo handig met simulatie software want ik krijg altijd de gekste resultaten en afmetingen wat betreft de basreflex poorten, meestal zijn ze groter dan er in de kast past....
    Maar toch ben ik er eens voor gaan zitten en ben met diverse programma's op hetzelfde antwoord uitgekomen, dus dan zal het wel kloppen hahaha.

    Ik had op de PA-markt onder andere één JBL 2020HPL gekocht (bijna gratis) en in eerste instantie wist ik niet eens wat ik er mee moest maar voor die paar tientjes kon ik hem niet laten liggen, eenmaal thuis kwam ik er pas achter dat dit best wel een top speaker is!
    Wat vooral bijzonder is is de gevoeligheid van maar liefst 103 DB 1w/1m , hij is bedoeld als 12 inch mid en de Fs is dus ook 60 Hz maar hij kan wel tot 5,5 kHz dus prima voor een subje/topje combinatie.

    Uiteraard is het wel handig om ook wat hoge tonen te horen dus daarvoor heb ik 'geïnvesteerd' in twee Faital PRO 1" drivers en als hoorn gebruik ik van het merk Pyle de PH715.
    Ik ga deze kastjes gebruiken als DJ booth monitorspeakers of als we bv weer eens een BBQ op het werk hebben voor de achtergrond muziek.

    Dan nu maar eens de (telefoon) foto's van dit alles, enige vergelijkenis met een PS12 berust op pure toeval *kuch*

    Om te beginnen wat 15mm berkenplex aan stukken zagen:


    De boven/onderkant en het front komen vanaf de CNC machine ivm de sponningen maar alsnog moet ik ze analoog in het verstek zagen.



    Als alles gezaagd is is het een kwestie van een "Ikea achtig" pakketje in elkaar lijmen met hier en daar een pinnetje/spijkertje/vijsje/bradje om het even te fixeren totdat de lijm droog is.
    Maar eerst moest m'n hondje nog even checken of alles in orde was......




    De basis staat, nu de BR 'pijp' er in voordat de rest dicht gaat.



    En dan is het een kwestie van een paar minuten om er een kast van te maken





    Natuurlijk niet handig om 1 JBL speaker te hebben, maar lang leve het wereld wijde web en via ebay in Engeland nog een broertje kunnen vinden (verzendkosten waren hoger dan wat ik voor die andere had betaald hahaha)


    En uiteindelijk staan er dan twee stuks in me hobby hok te spelen en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met hoe ze er uit zien maar vooral hoe ze klinken, de 103 DB van de JBL sluit mooi aan bij de 105 DB van de Faital PRO driver en ook die Pyle hoorn van slechts 25 euro doet het hartstikke leuk .


    Al met al was het weer leuk om te bouwen en natuurlijk moet er nog wel wat dingen gedaan worden zoals een flens voor een statief, schroefbussen om ze op te hangen, achter de handvatten moet nog een bakje en ik heb nog een paar potjes Warnex die ik er op leeg ga smeren dus voorlopig kan ik nog wel even verder hobbyen. (misschien ook eens me hobby hok opruimen?! *kuch* )
    Last edited by beyma; 20-05-16, 16:07.
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Deftige kastjes, zie ik het nou goed dat de hoorntjes een kwartslag verkeerd zitten?
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #3
      Nette kastjes!

      Wat voor x-over? Actief/passief?
      Ik zou nog wat bracing toevoegen achter frontpanel tussen de zijpanelen.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #4
        Dank je voor het compliment!

        Maar euhh dat zou zomaar kunnen, mij leek dat dit de juiste stand was voor als de kasten rechtop staan.....
        Die telefoon foto's zijn niet zo heel erg scherp, misschien dat dit plaatje een beter beeld geeft:



        Info van de website:
        Pyle Pro's PH715 bolt-on type constant directivity horn with dual angle horizontal coverage is an excellent chose for live sound monitors where up close they have a tighter and more controlled coverage pattern (40 x 60º) which is great for reducing feedback, and as you move back and away from the monitor the coverage can become wider (40 x 90º) and can cover backing musicians or choirs. Rotate horn 180º for wide coverage up close, and spotlight like results at distance for long-throw applications.

        Hij kan dus op meerdere manieren gebruikt worden, kan ik hem dus beter zoals hierboven monteren ?? (hij zit nu precies andersom)

        @ PvG , voorlopig zijn ze passief maar zit wel met de gedachten te spelen om vanuit China een simpel versterkertje te laten overvliegen, zal dan een klasse T versterker worden. (vrijwel geen warmte, en super kleine printjes)
        Maar ja, eigenlijk wil je dan natuurlijk de drivers apart versterken met een actief x-over/DSP er in..... maar ja, dan wordt het opeens toch best een prijzig kastje.....

        De bracing kan ik nog doen door de handvatten te koppelen bijvoorbeeld, goed idee!
        X-over zit nu op 3000 Hz bij 12 DB , ik stuur ze aan met de bovenste Crest CA 4 van deze set:



        Ook dit is allemaal zelfbouw , flightcases , connector paneeltjes, alle bekabeling en (misschien een leuk idee) een LED stripje tegen het bovenste sluitprofiel voor een beetje licht in de duisternis.
        Last edited by beyma; 20-05-16, 18:44.
        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Grappige hoorn, ik zou bij gebruik als topkastje de 60º kant bovenaan doen, wanneer je de kast dan iets voorover tilt heb je vooraan voldoende spreiding en door de 60º bovenzijde iets meer worp voor achter in de zaal.
          Maar ja, zoals Rintje Ritsma ooit tegen me zei: Wat heb je als man achterin de zaal te zoeken als het voorin al zo gezellig is.
          Overigens vind ik 3K als cross-over al erg hoog, op die frequentie is de 12" al behoorlijk aan het bundelen.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • SPS
            • Mar 2004
            • 1662

            #6
            Is er een speciale reden dat je Frencken laklijm gebruikt? (Anders dan: die had ik nog staan....)
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

            Comment

            • Carl
              • Nov 2000
              • 907

              #7
              Is er een speciale reden dat je Frencken laklijm gebruikt?
              Ik gok op het aloude: Wat de baas u biedt, koopt u zelf niet!

              Comment

              • SPS
                • Mar 2004
                • 1662

                #8
                Originally posted by Carl
                Ik gok op het aloude: Wat de baas u biedt, koopt u zelf niet!

                Da's een heel mooie! Kende ik nog niet
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                Comment

                • beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

                  #9
                  Originally posted by SPS
                  Is er een speciale reden dat je Frencken laklijm gebruikt?
                  Ik kan kiezen uit drie soorten houtlijm, de standaard witte D3 , de bruisende PU of de Frencken laklijm en ik kies voor de laklijm vanwege de zeer snelle droogtijd.
                  Deze lijm hoeft maar een kwartiertje onder druk van een pers of klem te drogen en dan is het al sterk genoeg om weer verder te kunnen werken, de reden dat ik alsnog hier een daar een pin tacker gebruik is om te voorkomen dat de delen gaan schuiven tijdens het klemmen (en dat ik zelfs dat kwartiertje niet wil wachten natuurlijk)
                  Maar voor de dingen die wij gewoonlijk doen op het werk volstaat de witte D3 lijm prima, en die hebben wij dan ook in emmers van 12 kilo staan, als we het erg druk hebben verbruiken wij met ze allen soms een emmer per dag! (we vullen steeds kleine 250 cc flesjes)
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                  Comment

                  • speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1696

                    #10
                    Originally posted by beyma
                    Ik kan kiezen uit drie soorten houtlijm, de standaard witte D3 , de bruisende PU of de Frencken laklijm en ik kies voor de laklijm vanwege de zeer snelle droogtijd.
                    Deze lijm hoeft maar een kwartiertje onder druk van een pers of klem te drogen en dan is het al sterk genoeg om weer verder te kunnen werken, de reden dat ik alsnog hier een daar een pin tacker gebruik is om te voorkomen dat de delen gaan schuiven tijdens het klemmen (en dat ik zelfs dat kwartiertje niet wil wachten natuurlijk)
                    Maar voor de dingen die wij gewoonlijk doen op het werk volstaat de witte D3 lijm prima, en die hebben wij dan ook in emmers van 12 kilo staan, als we het erg druk hebben verbruiken wij met ze allen soms een emmer per dag! (we vullen steeds kleine 250 cc flesjes)
                    Zo'n houtbewerkingsplaats is natuurlijk wel wat anders als een schamel decoupeerzaagje
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by speakertech
                      Zo'n houtbewerkingsplaats is natuurlijk wel wat anders als een schamel decoupeerzaagje
                      Maar het is toch de muzikant die de muziek maakt, niet het instrument.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • beyma
                        • Oct 2002
                        • 1614

                        #12
                        Originally posted by speakertech
                        Zo'n houtbewerkingsplaats is natuurlijk wel wat anders als een schamel decoupeerzaagje
                        Ik geef toe dat ik een verwend kreng ben met deze mooie machines binnen handbereik, maar heeel vroeger toen ik nog een jochie van een jaar of twaalf was had ik ook alleen maar de decoupeerzaag en een 7,2 volt schroefmachine van me vader tot me beschikking...
                        Ik liet toen in de bouwmarkt (waar je toen nog echt alleen maar bouwmaterialen kon kopen ipv woninginrichting troep) alles op maat zagen en thuis met de deco van pa was het een kwestie van de gaten voor de speakers er in zagen en in elkaar schroeven.

                        Met 16 jaar ben ik gaan werken en van me eerste salaris heb ik toen een eenvoudige tafelzaag gekocht, dat gaat prima alleen zit er meestal een veel te grof zaagblad in zo'n ding maar als je die vervangt door een goed blad dan kan je hele leuke dingen maken hoor, je moet natuurlijk wel het inzicht hebben om er ook veilig mee te werken. ( = terugslag voorkomen!!)
                        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                        Comment

                        • frederic
                          • Jan 2006
                          • 3511

                          #13
                          Originally posted by MusicXtra
                          Maar het is toch de muzikant die de muziek maakt, niet het instrument.
                          Neen, maar een CNC machine en goeie paneelzaag maakt de zaakjes toch heel wat eenvoudiger.

                          Comment

                          • knorrepot
                            • Oct 2009
                            • 234

                            #14
                            Mooie subjes onder dat rechter topje 😏

                            Ik ook een vermoeden waar het design van je topje vandaan komt.. Haha!

                            Maar zeker strak geworden!

                            Comment

                            • frederic
                              • Jan 2006
                              • 3511

                              #15
                              Als je toch met CNC werkt, waarom frees je dan niet meteen de schroef flenzen, en statief flens er in?

                              PS, als je plateamps wil gaan gebruiken, kijk eens naar DSP4you de amp is van Pascal Audio

                              Comment

                              Working...