Dit najaar komt het nieuwe album van neder-chansonnier Frank Boeijen uit, met vanaf begin volgend jaar de bijbehorende theatertour. De lichtontwerper voor de theateroptredens van de vermaarde singer/songwriter is Kevin van de Giesen van Kelight Company in Utrecht. “Belichting is bij Frank Boeijen belangrijker dan verlichting.”

Kevin van de Giesen Kelight“Een Vermoeden van Licht”, luidt de toepasselijke titel van het nieuwe album van Frank Boeijen. De theatertour, vanaf januari 2014, staat in het teken van deze nieuwste muzikale productie van de Nijmeegse singer/songwriter en zijn band. Zoals de CD-titel al doet vermoeden, gaat licht een belangrijke rol spelen op het podium. De Utrechtse lichtontwerper en -supervisor Kevin van de Giesen is door Frank Boeijen gevraagd om het belichtingsontwerp voor z’n rekening te nemen. “Dat wordt een boeiende uitdaging”, zegt de 28-jarige ondernemer en verlichtingsspecialist over zijn nieuwste klus voor Boeijen. “We gaan iets doen met projectie van beelden en kunst. Het wordt een interessante klus om belichting en projectie elkaar te laten versterken, in plaats van dat ze elkaar bijten.”

Het is de derde achtereenvolgende keer dat Van de Giesen de belichting van de theatershow van Frank Boeijen voor z’n rekening neemt. De eerste was de 25-jarige jubileumtour van Boeijen in 2011. In het lichtplan verwerkte hij een opvallende hanglampen en een aantal separaat belichte verhogingen op het podium.

Flexibel lichtontwerp

Frank Boeijen Vermoeden van Licht

Zijn meest recente lichtproductie voor Boeijen was die voor de theaterserie ‘Liefde & Moed’. De opdracht was om de sfeer van de nummers optimaal tot uitdrukking te brengen in de belichting. Kernwoorden waren daarbij ‘rustig’, ‘intiem’ en ‘warm’. “Maar de muziek zelf vormde natuurlijk de belangrijkste leidraad voor het lichtontwerp”, merkt Van de Giesen op. “En het viel aanvankelijk niet mee om een op maat gemaakt ontwerp te maken, omdat Frank Boeijen per optreden zo vrij mogelijk wilde zijn in keuze en volgorde van nummers. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een flexibel plan, waarin de lichtplaatjes werden gekoppeld aan sfeer, in plaats van aan specifieke liedjes.”

ChamSys lichttafel

Voor een optimale flexibiliteit maakte Van de Giesen destijds als eerste Nederlandse lichtontwerper gebruik van de nieuwste lichttafel van ChamSys: de MQ60. “De lichtstanden kon ik allemaal in de computer zetten, waardoor de belichter in het theater deze niet iedere keer opnieuw hoefde in te voeren. Dit werkte erg goed en efficiënt.”

Belichting vs Verlichting

Verder moest de lichtontwerper zoveel mogelijk werken met verlichting die standaard in theaters aanwezig is, zodat de band niet een vrachtwagen met verlichtingsapparatuur naar ieder optreden mee hoefde te sturen. Ook ontbrak een decor. “Dat was bewust, om een huiskamersfeer te creëren. Ik heb er binnen deze kaders voor gekozen om geen standaard theater-afstopping te gebruiken, de bekende zwarte doeken. Geen black box dus, maar een open, driedimensionaal beeld waarbij we optimaal gebruik hebben gemaakt van de aanwezige ruimte. Belichting was in feite belangrijker dan verlichting.”

Vintage 10 kW’ers

Wel was er één opvallende toevoeging aan de standaardverlichting. “We hebben vintage theaterlampen op de kop getikt, oude 10 kW’ers met barndors. Deze stonden op het podium verspreid, zodat een oude cafésfeer ontstond. Een paar van die armaturen uit de jaren zestig hadden zelfs nog de originele gloeilampen. Ongelofelijk wat een prachtig, warm licht daar vanaf kwam! We moesten er wel erg voorzichtig mee zijn, want deze gloeilampen worden niet meer verkocht.” Verder werden voor deze tour standaard aanwezige theaterlampen ingezet, zoals parren, PC’s en gobo’s.

FRANK BOEIJEN @ ROMA – KOORDDANSER from Screensavers Films Bart Beckers on Vimeo.

Lichtposities

Van de Giesen kijkt terug op een succesvolle lichtproductie. “De lichtbeleving sloot goed aan bij de muziek, dat vond Frank Boeijen ook. Het was tegelijkertijd ook even wennen, vooral voor de muzikanten. Door de theaterbelichting, waren er veel meer lichtposities dan bij concerten. Dit gaf bij de band nog wel eens het gevoel dat ze erg veel licht op zich gericht kregen, terwijl deze beleving voor het publiek eerder andersom gold. Dankzij de vele lichtposities konden we veel diepte creëren op het podium en tegelijkertijd de intieme huiskamersfeer behouden. De nieuwe tour wordt iets heel anders qua verlichting. Niettemin weet ik zeker dat we ook nu weer iets moois en passend kunnen neerzetten.”

Meer informatie over Frank Boeijen: http://frankboeijen.nl/