Versterken van een cajon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Party's With a Message
    • Dec 2009
    • 37

    Versterken van een cajon

    Hallo collega's!

    Aanstaande zaterdag heb ik een klein klusje bij een Open Dag van een middelbare school. Hier komt een act met een cayon. Hier mijn vraag; Hoe kan ik dit het handigst uitversterken?

    Tijdens de opnames van de band is er een condensator mic schuin op de handen gericht. Voor opnames klonk dit goed, maar dit was niet gebaseerd op kennis maar puur op uitproberen.

    Misschien handig om te weten. Ik beschik over een 7-tal Shure SM-58'ers en 2x AKG C 451B. Ik zou ook nog aan Shure PG-81'ers kunnen komen enzo, maar het liefst lukt het met deze mics!

    Wie heeft tips?

    *** bless,

    Tim D.
    Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!
  • mhsounds
    • Sep 2009
    • 933

    #2
    Ik zou gewoon een sm58 gebruiken, of gewoon even uitproberen tijdens de soundcheck

    Heb je een sm85? alles kan ermee (bijna dan)
    Freelance Light and Video |
    Waarom zeggen ze allemaal trusst?

    Comment

    • dexter
      • Jul 2005
      • 433

      #3
      Sm57 achterin met de kop in het gat, werkt prima.
      Is het puur een accoustische act en mis je wat laag, sennheiser bassdrum mic erin.

      Comment

      • Timo Beckman
        • Jul 2006
        • 1298

        #4
        Die akg moeten ook prima kunnen zeker als je geen monitors hoeft neer te leggen voor de des betreffende "artiest".
        Het voordeel van een condensator en zeker de wat betere is dat je niet zoveel hoeft te eq'en . Als het in combie is met een band kun je eventueel een 58 gebruiken

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          cajon, cajinto, yambù
          omni condensator op statief naar het vlak met de handen richten. Iets in een hoek met het vlak.

          Geen microfoons IN het ding.
          Geen dynamische microfoons.
          Voor meer laag en "beleving" piezo element(en) ertegenaan.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • berolios
            • Sep 2005
            • 1538

            #6
            Het is een cajon trouwens, geen cayon.

            Voor gebruik in popmuziek: neem een SM57 of condensator voor de voorkant (EQ als snare/ HiHat) en een bassdrum mic in het gat achter (EQ als bassdrum).

            Succes ermee!
            Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

            Comment

            • RayM
              • Jan 2006
              • 742

              #7
              Die AKG gaat prima. En zoals al gezegd een kickmic (D112) voor of iets in het gat. Heb het een paar keer met die 2 microfoons gedaan zo, klonk goed.
              Heerlijk die stilte

              Comment

              • daviddewaard
                • Mar 2008
                • 627

                #8
                Originally posted by berolios
                Het is een cajon trouwens, geen cayon.

                Voor gebruik in popmuziek: neem een SM57 of condensator voor de voorkant (EQ als snare/ HiHat) en een bassdrum mic in het gat achter (EQ als bassdrum).

                Succes ermee!
                zo mic ik ze ook altijd idd. wel ff de mic aan de achterkant fase draaien!
                A&h da is tog een supermarkt? en toch proberen sommige mensen er een bandje mee te mixen

                Comment

                • purplehaze
                  • Jul 2004
                  • 692

                  #9
                  een Shure SM91 grensvlakmicro op de bodem in de Cajon doet het ook goed.
                  Je kunt dan ook volstaan met 1 micro.

                  Comment

                  • Hansound
                    • Apr 2006
                    • 832

                    #10
                    In jouw geval (gezien je beperkte mic's) zou ik een AKG en een sm58 combineren.


                    Een shure beta91 past geen eens door het gat

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      De AKG C 451B aan de voorkant plaatsen onder een hoek met het speelvlak. Aan de achterkant, als je eraan kan komen, een AKG D112 of soort gelijk. Draai de fase van de AKG D112 op de mengtafel.

                      Kun je niet aan een D112 of soortgelijk komen, probeer het eens met een SM58 daar je aangeeft het met dit lijstje te moeten doen. Ik heb er zelf geen ervaring mee en lijkt mij ook niet de beste oplossing maar misschien werkt het voor jou.

                      edit: peterwagner heeft helemaal gelijk
                      Last edited by vasco; 28-01-10, 11:53.

                      Comment

                      • peterwagner
                        • Oct 2008
                        • 317

                        #12
                        Originally posted by vasco
                        De AKG C 451B aan de voorkant plaatsen onder een hoek met het speelvlak. Aan de achterkant, als je eraan kan komen, een Shure D112 of soort gelijk. Draai de fase van de Shure D112 op de mengtafel.

                        Kun je niet aan een D112 of soortgelijk komen, probeer het eens met een SM58 daar je aangeeft het met dit lijstje te moeten doen. Ik heb er zelf geen ervaring mee en lijkt mij ook niet de beste oplossing maar misschien werkt het voor jou.
                        Ik neem aan dat je de AKG D112 bedoeld...........

                        Comment

                        • djspeakertje
                          • Oct 2008
                          • 1912

                          #13
                          Originally posted by vasco
                          Kun je niet aan een D112 of soortgelijk komen, probeer het eens met een SM58 daar je aangeeft het met dit lijstje te moeten doen. Ik heb er zelf geen ervaring mee en lijkt mij ook niet de beste oplossing maar misschien werkt het voor jou.

                          Ik heb tijdens het voorprogramma van Van Dik Hout een SM58 op een cajon gezien en gehoord, dat klonk (icm een semi acoustische gitaar op DI en zang) prima. De mic was op het gat gericht, maar wel met +- 10/15 cm afstand. Ik kon het niet heel goed zien, want ik kon niet op het podium.
                          (het was nogal haastwerk toen, ik kom vaak kijken/helpen bij klussen in Oldenzaal, dus de lokale verhuurders kennen me wel, en dan kan ik zo af en toe een kijkje nemen op het podium/toneel/backstage, maar dit keer dus niet)


                          Succes, Daan
                          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                          Comment

                          • purplehaze
                            • Jul 2004
                            • 692

                            #14
                            Originally posted by Hansound
                            Een shure beta91 past geen eens door het gat
                            Ligt een beetje aan de Cajon die gebruikt wordt beste vriend...

                            Comment

                            • Party's With a Message
                              • Dec 2009
                              • 37

                              #15
                              Wat een reacties!

                              Oké dus conclusie die nu getrokken kan worden met de mics waar ik over beschik;

                              - AKG onder een hoek op de handen
                              - SM58 in het gat (met of zonder kop?)

                              Hoe zit het met de EQ's? Wat raden jullie aan?

                              Bless
                              Geluidstechniek begon als een hobby, daarna werk. Maar bovenal, Het is een passie!

                              Comment

                              Working...